Πολιτης Φωτος(1890-1934)
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για εικόνα (σε μικρή ηλικία) του μεγάλου σκηνοθέτη, κριτικού θεάτρου και λογοτεχνίας και θεατρικού διδασκάλου Φώτου Πολίτη στον οποίο πολλά οφείλει το σύγχρονο ποιοτικό ελληνικό θέατρο. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1890, γόνος εύπορης και υψηλού μορφωτικού επιπέδου οικογένειας. Από μικρός είχε πνευματικές ανησυχίες και είχε ξεκινήσει να δημοσιεύει ποιήματα προσεταιριζόμενος μάλιστα το κίνημα των δημοτικιστών της εποχής του. Το 1908 αναχωρεί για τη Γερμανία για να σπουδάσει νομικά σύμφωνα με την επιθυμία της οικογένειάς του. Εκ παραλλήλου ασχολείται με το θέατρο και τη φιλοσοφία υιοθετώντας στο μεν πρώτο τις θεατρολογικές απόψεις του διάσημου Αυστριακού σκηνοθέτη Μαξ Ράινχαρτ ( Max Reinhart) στο δε δεύτερο το κίνημα του Γερμανικού Ιδεαλισμού. Επιστρέφει στην Ελλάδα και αρχίζει να δημοσιογραφεί στην βενιζελική εφημερίδα Νέα Ελλάς (1918) όπου σύντομα αναλαμβάνει διευθυντής σύνταξης. Συνεργάζεται διαδοχικά με πλείστες εφημερίδες της εποχής του όπως με την Πολιτεία, την Πρόοδο, το Ελεύθερο Βήμα, την Πρωία. Το 1918 συμμετέχει στην δημιουργία της "Εταιρείας Ελληνικού Θεάτρου" και διδάσκει στη δραματική σχολή της. Το 1919 ανεβάζει σε δική του μετάφραση (δημοτική) και σκηνοθεσία τον Οιδίπου Τύρρανο του Σοφοκλή με πρωταγωνιστή τον Αιμίλιο Βεάκη. Αναδείχτηκε σε παράσταση-σταθμό όπου και μέσω των σκηνοθετικών επιρροών του Μαξ Ράινχαρτ επιτεύχθηκε μια υψηλής ποιότητας και αποδοχής θεατρική αναβίωση του αρχαίου δράματος. Από το 1927 διδάσκει και σκηνοθετεί στην Επαγγελματική Σχολή Θεάτρου με προτίμηση στο κλασικό ρεπερτόριο. Από το 1932 αρχίζει να σκηνοθετεί στο νεοϊδρυθέν Εθνικό Θέατρο με τον Αγαμέμνονα του Αισχύλου και μια κωμωδία του Ξενόπουλου. Πρόλαβε να σκηνοθετήσει με το Εθνικό 35 έργα του διεθνούς ρεπερτορίου πριν αποβιώσει σε ηλικία μόλις 44 ετών το 1934. Αν και έφυγε πρόωρα, πρόλαβε να αφήσει συνεχιστές άξιους του πνευματικού του έργου (Βεάκη, Ροντήρη, Μπαστιά, Μινωτή κ.ά) Παρακαταθήκη του Πολίτη ήταν η σοβαρότητα που εισήγαγε στο ελληνικό θέατρο, η επιμονή στη δημοτική, η αναβάθμιση του ρόλου του σκηνοθέτη (έναντι των πρωταγωνιστών ως τότε), η αναβάθμιση του κλασικού ρεπερτορίου και σε θεωρητικό επίπεδο η επήρειά του από τον Γερμανικό Ιδεαλισμό και την εξπρεσιονιστική σκηνοθετική άποψη. Το σημερινό ελληνικό θέατρο οφείλει πολλά, σ' αυτόν αλλά και στη "σχολή" που δημιούργησε μέσω των πνευματικών του συνεχιστών.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ο Φώτος Πολίτης μπορεί να μελετηθεί ως θεωρητικός αναμορφωτής του σύγχρονου ποιοτικού ελληνικού θεάτρου. Εισήγαγε νέα θεατρικά ήθη όπως την αναβάθμιση του σκηνοθέτη έναντι των πρωταγωνιστών (βεντέτες), την απλότητα της προσέγγισης των κειμένων, την επιμονή στο κλασικό ρεπερτόριο, τη χρήση της δημοτικής, την εξπρεσιονιστική σκηνοθετική άποψη, τον περιορισμό της κυριαρχίας του γαλλικού ελαφριού βουλεβάρτου. Ό,τι κατόρθωσε, κατά τη διάρκεια του βραχέος βίου του, αλλά και οι συνεχιστές που πρόλαβε να αφήσει, διαμορφώνουν μέχρι τις μέρες μας ακόμη το θεωρητικό και ιδεολογικό πλαίσιο του ελληνικού θεάτρου καθιστώντας τον από τα πιο σημαντικά πρόσωπα της θεατρικής μας παράδοσης. Από θέσεις ισχύος, όπου είχε την ευκαιρία να υλοποιήσει τις θεωρητικές του συλλήψεις επίσης έχει σημαντική και διακριτή προσφορά. Εδώ η προσωπική του διαδρομή συνδέεται με την εμφάνιση και την ιστορική εξέλιξη των πιο σημαντικών θεσμικών προσπαθειών στο θεατρικό χώρο. Ιδρυτικό μέλος της Εταιρείας Ελληνικού Θεάτρου,μέλος και δάσκαλος στην Επαγγελματική Σχολή Θεάτρου και το αποκορύφωμα η ανάληψη, με μεγάλη επιτυχία, της σκηνοθετικής καθοδήγησης του νέου Εθνικού Θεάτρου, του σημαντικότερου ως τότε εθνικού θεατρικού θεσμού. Σε όλες αυτές τις θέσεις, έμεινε πιστός στις απόψεις του με αυστηρότητα και σοβαρότητα καθ' όλη τη διάρκεια του βίου του. Υπάρχει και μια τρίτη πτυχή στο έργο του Πολίτη. Αυτή του πνευματικού ανθρώπου και του κριτικού θεάτρου και λογοτεχνίας. Έχοντας την τύχη να έχει μια καλή μόρφωση σε μια εποχή δύσκολη για την πλειοψηφία των Ελλήνων και με λυμένα τα προβλήματα της βιοτικής μέριμνας, θιασώτης της δημοτικής, προσπάθησε και μέσα από τα γραπτά του να συμβάλει στην ανύψωση του πνευματικού επιπέδου των συμπολιτών του.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2818
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Θεατρική αγωγή Drama/Theater in Education (DiE/TiE)Θεατρική αγωγή > Ιστορία Θεάτρου/Θεατρολογία Drama/Theatre HistoryΙστορία Θεάτρου/Θεατρολογία
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ