Η γραμματικη του Φιληντα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για κείμενο ανακοίνωσης αναφορικά με την έκδοση της γραμματικής του M. Φιλήντα (Γραμματική της Pωμαίικης γλώσσας, 1907-1910). Η ανακοίνωση έχει δημοσιευθεί σε έκδοση του 1904 της εφημερίδας «Νουμάς» και απευθύνεται στους αναγνώστες της εφημερίδας, έλληνες και ξένους. Το συγκεκριμένο κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί ως υλικό για τη μελέτη της ιστορίας του ελληνικού γλωσσικού ζητήματος. Συνδέεται άμεσα με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών της Ιστορίας και της Νεοελληνικής Γλώσσας της Γ’ τάξης Γυμνασίου και Λυκείου, ενώ ταυτόχρονα προσφέρεται ως μαθησιακό υλικό διαθεματικής ερευνητικής εργασίας με σύνδεση των γνωστικών αντικειμένων της Ιστορίας, της Νεοελληνικής Γλώσσας και της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εκπαιδευτική δραστηριότητα προτείνεται να είναι οργανωμένη σε φύλλα εργασίας, κατάλληλα σχεδιασμένα από τον εκπαιδευτικό, για την υποστήριξη συνεργατικών μαθησιακών δραστηριοτήτων διερευνητικής μάθησης. Αρχικά, οι μαθητές σε μικρές ομάδες καλούνται να μελετήσουν το κείμενο και να προσπαθήσουν να συσχετίσουν το περιεχόμενό του με την εφημερίδα «Νουμάς» στην οποία αυτό έχει δημοσιευθεί. Η δραστηριότητα αυτή σκοπό έχει την ανίχνευση, εκ μέρους του εκπαιδευτικού, της γνώσης των μαθητών αναφορικά με την ιστορία του ελληνικού γλωσσικού ζητήματος. Στη συνέχεια, οι μαθητές ενθαρρύνονται να αναζητήσουν πληροφορίες αναφορικά με τη συγκεκριμένη γραμματική του Μ. Φιλήντα σε συνδυασμό με το ιστορικό, κοινωνικό και πολιτικό συγκείμενο εκείνης της εποχής, στην ιστοσελίδα της «Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα» και του «Κόμβου για την Ελληνική Γλώσσα». Επίσης, καλούνται να διερευνήσουν την ιστορία του ελληνικού γλωσσικού ζητήματος μέσα από μελέτες που είναι διαθέσιμες στις ανωτέρω διαδικτυακές πηγές. Τέλος, ζητείται από τους μαθητές να ερευνήσουν και να επιλέξουν αντιπροσωπευτικά κείμενα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, καθώς και δημοσιεύματα εφημερίδων ή/και σχετικές ιστορικές πηγές, υλικό το οποίο θα αξιοποιήσουν ώστε να παρουσιάσουν, σε μια ομαδική συνθετική εργασία, την ιστορία και τους πρωταγωνιστές του ελληνικού γλωσσικού ζητήματος από τις απαρχές του, δηλαδή τα μέσα του 18ου αιώνα (περίοδος του Νεοελληνικού Διαφωτισμού), έως τη συνταγματική και νομική κατοχύρωση της δημοτικής γλώσσας, το 1976.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2825
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: [Ανωνύμως]
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΓΑΖΕΑ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ