Χορηγικο μνημειο Θρασυλλου
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Σχεδιαστική αποτύπωση από τον περιηγητή Pocock της ναόσχημης κατασκευής που έχτισε ο χορηγός δραματικής παράστασης, Θράσυλλος, το 320 π.Χ. πάνω από το θέατρο του Διονύσου στη Νότια κλιτύ της Ακρόπολης των Αθηνών. Ο Παυσανίας την αναφέρει. Το χορηγικό μνημείο του Θρασύλλου χρησίμευσε ως τόπος χριστιανικής λατρείας μετά το 437 μ.Χ., όπως και τα άλλα σπήλαια της Ακρόπολης. Στη σπηλιά του βράχου σε ύψος 30 μέτρων από την ορχήστρα του θεάτρου του Διονύσου οι πολυάριθμοι επισκέπτες δε θα αντιληφθούν ότι πίσω από τη σκαλωσιά των έργων αναστήλωσης του μνημείου, που κατασκευάστηκε εκεί πριν από 2.335 χρόνια, κρύβεται το ναΐδριο της Παναγίας Σπηλιώτισσας. Το μνημείο διατηρούνταν σχεδόν ακέραιο μέχρι το 1827 (πολιορκία Κιουταχή). Η αποτύπωσή του όμως από πολλούς περιηγητές (R. Pococke-1745, J. Stuart-1753) ήταν σωτήρια για την αναστήλωσή του. Άρα, το ΜΑ λειτουργεί τριπλά ως κινητοποίηση της φαντασίας, της παρατηρητικότητας και της αναζήτησης της Ιστορίας μέσα από τις πηγές.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΙΣΤΟΡΙΑ: Η σχεδιαστική αποτύπωση του χορηγικού μνημείου του Θρασύλλου από τον περιηγητή R. Pocock είναι τεκμήριο για την ύπαρξη του αριτεκτονικού μεγαλεπήβολου μνημείου τουλάχιστον μέχρι το 1745. Σε εποχές που προστατευόμενα από την UNESCO μνημεία πολιτισμού , όπως η Παλμύρα της Συρίας, καταστρέφονται, οι μαθητές θα μάθουν να αναζητούν στις πηγές την ιστορία τους, να συγκρίνουν χρονικές περιοδους και γεγονότα και να κρίνουν. ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ: Εάν συνδυαστεί η παρατήρηση του Μ.Α. με επιτόπια παρατήρηση στα πλαίσια επίσκεψης στη Νότια κλιτύ της Ακρόπολης, οι μαθητές θα καταλάβουν το γνωσιολογικό ερώτημα "τι βλέπουμε;" με απάντηση "βλέπουμε ό,τι γνωρίζουμε".Γι' αυτό και πολυάριθμοι επισκέπτες του Θεάτρου του Διονύσου (ανάμεσα σ' αυτούς και η γράφουσα) δεν παρατηρούν το χορηγικό μνημείο του Θρασύλλου, αν πρίν δεν έχουν διαβάσει ότι αυτό εντοπίζεται στα 30 μέτρα πάνω από την ορχήστρα του θεάτρου. ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ: Οι μαθητές συνειδητοποιούν ότι οι περισσότεροι χριστιανικοί ναοί χτίστηκαν πάνω σε αρχαία ερείπια ή σε κοιλώματα της γης (grotto) (σπήλαιο).


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/284
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
Φιλοσοφία PhilosophyΦιλοσοφία
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Εκκλησιαστική Ιστορία Ecclesiastical HistoryΕκκλησιαστική Ιστορία > Εξάπλωση Χριστιανισμού Dissemination of ChristianityΕξάπλωση Χριστιανισμού
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΑΛΕΒΙΖΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ