Ο χρυσόβουλλος λόγος προβάλλεται με τον βιντεοπροβολέα στους μαθητές του Δημοτικού ή του Γυμνασίου κατά το μάθημα της Βυζαντινής ιστορίας. Οι μαθητές προσπαθούν να ανακαλύψουν περί τίνος πρόκειται. Με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού, ο οποίος δίνει τις απαραίτητες πληροφορίες, οι μαθητές εντάσσουν το ΜΑ στο κατάλληλο χωροχρονικό πλαίσιο που δεν είναι άλλο από το Βυζάντιο κατά τον 11ο αιώνα. Στη συνέχεια οι μαθητές, ομαδοσυνεργατικά, αναλαμβάνουν να ερευνήσουν πτυχές της παραπάνω εποχής, που έζησε και έδρασε ο στρατηγός και μετέπειτα αυτοκράτορας Νικηφόρος Γ΄ Βοτανειάτης όπως για παράδειγμα οι εσωτερικές έριδες του Βυζαντίου, οι εξωτερικοί εχθροί, η οικτρή οικονομική κατάσταση κ.ά. Επίσης, μια ομάδα θα αναζητήσει πληροφορίες για το τι είναι χρυσόβουλλος λόγος, τη χρησιμότητά του, την τεχνική της κατασκευής του και των όποιων άλλων στοιχείων προκύψουν κατά την έρευνα. Αφού ολοκληρωθεί αυτή η εργασία, κάθε ομάδα παρουσιάζει τα αποτελέσματα της έρευνάς της στην ολομέλεια και ακολουθεί συζήτηση.