Χορευτρια του Καΐρου
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το έργο υπάρχει σε βιβλίο που έχει τίτλο: Με θέα την Ανατολή. Συγγραφέας και καλλιτέχνης του βιβλίου είναι ο Γάλλος Frédéric Auguste Antoine Goupil-Fesquet (1806-1893), εκδόσεις Challamel, έτος 1843. Στο βιβλίο αυτό καταγράφονται προσωπικές αφηγήσεις, σκηνές και περιγραφές από την καθημερινή ζωή, από ταξίδι στην Ανατολή. Επίσης περιλαμβάνονται έγχρωμες λιθογραφίες, όπως το συγκεκριμένο έργο που παρουσιάζει μια χορεύτρια στο Κάιρο, που παίζει κύμβαλα δακτύλων. Οριεντάλ τεχνικά ονομάζονται μόνο οι Αιγυπτιακοί χοροί, για αυτό και στην Αίγυπτο συναντούμε τη μεγαλύτερη ποικιλία τέτοιων χορών. Οι χοροί αυτοί εκφράζουν την ανατολίτικη κουλτούρα και υπακούουν σε αυστηρούς κανόνες, αν και αποπνέουν αέρα ελευθερίας. Μετά την πτώση του Βυζαντίου, μόρφωση θεωρούνταν και ο χορός. Έτσι οι άρχοντες αιχμαλώτιζαν μορφωμένες κοπέλες και τις ανάγκαζαν να χορεύουν μπροστά τους. Αν κάποια τους γοήτευε με την κίνησή της, μπορούσε να θεωρηθεί κατάλληλη να τους χαρίσει διάδοχο. Στο Οριεντάλ τα μέρη του σώματος διαχωρίζονται, αφού οι κινήσεις γίνονται εστιασμένα.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ο/η εκπαιδευτικός χρησιμοποιεί ως αφόρμηση παραδοσιακή ανατολίτικη μουσική. Ζητά από τους τις εκπαιδευόμενους/ες να εντοπίσουν από πού προέρχεται αυτή η μουσική. Στη συνέχεια, στο διαδραστικό πίνακα ή στον βιντεοπροβολέα τους παρουσιάζει το συγκεκριμένο έργο με τη χορεύτρια από το Κάιρο. Τους ζητά να παρατηρήσουν το έργο και να πουν τι είναι αυτό που τους κάνει εντύπωση. Τους καλεί να εντοπίσουν τα έντονα χρώματα της ενδυμασίας της, που εκφράζουν τη χαρά της ζωής. Οι εκπαιδευόμενοι/ες εστιάζουν στην κίνηση των δακτύλων και με την καθοδήγηση του/της εκπαιδευτικού, κατανοούν ότι ο χορός συνοδεύεται από τους ήχους που προκαλεί η ίδια η χορεύτρια, με τα κύμβαλα δακτύλων. Αυτό δημιουργεί την προϋπόθεση ότι η χορεύτρια, εκτός από τη γνώση και τη χάρη του χορού, έχει εκπαιδευτεί και στη δεξιότητα της χρήσης των κυμβάλων με τα δάκτυλά της. Επίσης, παρατηρούν το κάλυμμα της κεφαλής και τα πέπλα, που προσδίδουν χάρη στη χορεύτρια. Καλεί τους εκπαιδευόμενους να πουν βιώματα και εμπειρίες από τέτοιου είδους ανατολίτικα ακούσματα. Γίνεται σύνδεση της κουλτούρας ενός λαού με τη μουσική του. Αφού τους εξηγήσει ότι ο παραδοσιακός χορός Οριεντάλ εξελίχτηκε στο σημερινό χορό της κοιλιάς, τους βάζει στο CD σχετική μουσική και τους ζητά να εντοπίσουν και άλλα όργανα ανατολίτικης μουσικής, όπως το τουμπερλέκι, το ντέφι κ.α. Στη συνέχεια τους βάζει στο youtube κάποιο σχετικό βίντεο με ανατολίτικο χορό. Προτείνεται η επίσκεψη σε κάποια σχολή χορού και η παρακολούθηση σχετικού μαθήματος. Θυμούνται στα θρησκευτικά το χορό της Σαλώμης και τον τρόπο με τον οποίο η ίδια ζήτησε επί πινάκι το κεφάλι του Αγίου Ιωάννη, από τον Ηρώδη Αντύπα. Πρόκειται για έναν χορό που επιστρατεύει τη θηλυκότητα της γυναίκας. Οι εκπαιδευόμενοι/ες ψάχνουν στο διαδίκτυο πληροφορίες για τους ανατολίτικους χορούς στα χαρέμια των αρχόντων της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Χωρισμένοι σε ομάδες οι μαθητές/τριες καταγράφουν σκέψεις σχετικές με την επίδραση του χορού στον άνθρωπο, όπως η άσκηση που χαρίζει ενδυνάμωση και ευλυγισία στο σώμα, η ψυχική ευεξία, η κοινωνικότητα κλπ. Στο μάθημα της μουσικής, οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες και με όργανα που φέρουν ανατολίτικα ακούσματα, όπως το ντέφι, το τουμπερλέκι, τα κύμβαλα δακτύλων, αυτοσχεδιάζουν και δημιουργούν τη δική τους μουσική.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2948
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Αγωγή Υγείας Health EducationΑγωγή Υγείας > Φυσική Άσκηση και Υγεία Physical Exercise and HealthΦυσική Άσκηση και Υγεία > Φυσική Άσκηση Physical ExerciseΦυσική Άσκηση
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Παλαιά Διαθήκη Old TestamentΠαλαιά Διαθήκη > Προφήτες ProphetsΠροφήτες
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ Information & Communication Technologies (ICT)Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ > Πολυμέσα MultimediaΠολυμέσα > Εφαρμογές πολυμέσων Multimedia ApplicationsΕφαρμογές πολυμέσων
Μουσική Music EducationΜουσική > Μουσικοί πολιτισμοί Musical culturesΜουσικοί πολιτισμοί
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΑ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ