Ρηγας Φερραιος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η σπουδαία Ελληνίδα χαράκτρια Βάσω Κατράκη (1914-1988) δημιουργεί το 1943 με τη μέθοδο της ξυλογραφίας μια σειρά από χαρακτικά προκειμένου να εικονογραφηθεί το λεύκωμα με τίτλο ‘Από τους αγώνες του Ελληνικού λαού’ το οποίο εκδόθηκε παράνομα για την επέτειο της 25ης Μαρτίου κατά τη διάρκεια της Γερμανικής κατοχής από τον ΕΛΑΣ και το ΕΑΜ. Στο χαρακτικό έργο ‘Ρήγας Φεραίος’ αναγνωρίζουμε την φυσιογνωμία του εκπροσώπου του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, συγγραφέα, πολιτικού, στοχαστή και επαναστάτη που κάθεται σε ένα αρχαίο κιονόκρανο ενώ παίζει κάποιο παραδοσιακό όργανο περιστοιχισμένος από υπόδουλους Έλληνες Στην απέναντι σελίδα ένα άλλο χαρακτικό συνδέεται νοηματικά με αυτή την εικόνα καθώς διαβάζουμε σε αυτό απόσπασμα από τον πιο διαδεδομένο προεπαναστατικό πατριωτικό ύμνο τον ‘Θούριο’ (γραμμένο από τον Ρήγα Φεραίο) ‘Καλλίτερα μιας ώρας ελεύθερη ζωή παρά σαράντα χρόνια σκλαβιά και φυλακή’ πλαισιωμένο από δύο Ελληνικά παραδοσιακά μοτίβα με άνθη. Η Ξυλογραφία είναι μία από τις τεχνικές της χαρακτικής η οποία χρησιμοποιείται ήδη από τον Μεσαίωνα με σκοπό την δημιουργία πολλών όμοιων έργων-αντιτύπων. Ο χαράκτης σκαλίζει και αφαιρεί μέρος του ξύλου από τα σημεία που δεν θέλει να τυπώσει ενώ στη συνέχεια απλώνει με κύλινδρο το μελάνι επάνω στα μέρη του ξύλου που δεν έχουν αφαιρεθεί και στο τέλος ακολουθεί η εκτύπωση σε χαρτί. Η διαδικασία με το μελάνωμα και το τύπωμα επαναλαμβάνεται ξεχωριστά για κάθε ένα αντίτυπο-χαρακτικό, ενώ ο συνολικός αριθμός τους καθορίζεται από τον ίδιο τον δημιουργό.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο παρουσίασης στο μάθημα των Εικαστικών του Γυμνασίου,και του Καλλιτεχνικού Γυμνασίου και Λυκείου,προκειμένου να αναλυθούν οι τεχνικές της χαρακτικής ενώ στη συνέχεια οι μαθητές θα μπορούσαν μέσα από μια διαθεματική προσέγγιση να εμπνευστούν από ένα λογοτεχνικό κείμενο που έχουν διδαχτεί και να δημιουργήσουν ένα έργο με μια από τις τεχνικές τυπώματος.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2951
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Αναπαραγωγή Εικόνας Image reproductionΑναπαραγωγή Εικόνας
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Γραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές Literary periods - Generations / SchoolsΓραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές > Διαφωτισμός Age of EnlightenmentΔιαφωτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Κατράκη Βάσω
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΣΤΥΛΙΑΝΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΤΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΩΤΗΡΙΑ ΛΑΖΑΡΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ