Μετοπες του Παρθενωνα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Οι εικόνες, που διακοσμούσαν τις μετόπες της νότιας πλευράς του Παρθενώνα, έχουν ως θέμα τη μάχη των Κενταύρων και των Λαπιθών. Οι Κένταυροι, μυθικά τερατόμορφα όντα, ζούσαν στα βουνά, κυρίως του Πηλίου, αλλά και σε άλλες περιοχές όπως στη Φολόη της ορεινής Ηλείας-Αρκαδίας και ήταν πολύ άγριοι, βίαιοι και επιθετικοί. Οι Λαπίθες, που ήταν κι αυτός μυθικός θεσσαλικός λαός κατοικούσαν στα βουνά της Πίνδου, του Πηλίου και της Όσσας. Σύμφωνα με το μύθο, όταν οι Κένταυροι βρέθηκαν στο γάμο του βασιλιά των Λαπιθών, μέθυσαν και επιτέθηκαν στις γυναίκες των Λαπιθών. Έτσι ξεκίνησε η φοβερή Κενταυρομαχία, στην οποία νίκησαν οι Λαπίθες και κυνήγησαν τους Κενταύρους μακριά από το Πήλιο. Το έργο είναι δημιουργία των Βρετανών αρχιτεκτόνων και ζωγράφων Stuart (1713-1788) και Revett (1720-1804) που έφθασαν στην Ελλάδα το 1751. Το έργο τους με τις αρχαιότητες των Αθηνών καταμετρημένες και σχεδιασμένες εκδόθηκε το 1762 και σηματοδότησε τον ευρωπαϊκό κλασικισμό.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Μυθολογία: Οι μαθητές μπορούν να περιγράψουν με λεπτομέρειες τις εικόνες και να κάνουν εικασίες για την έκβαση της μάχης. Να αναζητήσουν στην βιβλιοθήκη του σχολείου και στο διαδίκτυο πληροφορίες για τους Κενταύρους και τους Λαπίθες και να τις αντιπαραβάλουν με τις πληροφορίες των εικόνων. Να αναπτύξουν ενδιαφέρον για την ελληνική μυθολογία και τις επιβιώσεις της στη γλώσσα, τη λογοτεχνία, την τέχνη. Να έλθουν σε επαφή µε την πολιτιστική τους κληρονομιά, να χαρούν την ομορφιά των μύθων και να αντιληφθούν σ’ ένα βαθμό το συμβολισμό τους. Τοπική ιστορία: Οι μαθητές της Θεσσαλίας, της Ηλείας, της Αρκαδίας και της Πίνδου θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν την εικόνα για να αναζητήσουν τις περιοχές που φαίνονται από τη μυθολογία ότι κατοικούνταν από τους Λαπίθες και τους Κενταύρους. Οι μαθητές μπορούν να αιτιολογήσουν γιατί αυτοί οι μυθικοί λαοί επέλεξαν αυτές τις περιοχές για να ζήσουν. Να οργανωθούν διδακτικές επισκέψεις στους χώρους αυτούς.
Η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί για να παρατηρήσουν οι μαθητές την αναπαράσταση του μύθου σε εικόνες από την αρχαία ελληνική τέχνη να την περιγράψουν και να κάνουν, όπου είναι δυνατόν τις δικές τους εικαστικές αναπαραστάσεις. Μπορεί ακόμα να χρησιμοποιηθεί για να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές στην ανάγκη διατήρησης της πολιτιστικής τους κληρονομιάς και να δημιουργήσουν έναν κώδικα συμπεριφοράς όταν επισκέπτονται αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία. Τέλος, μελετώντας κάποιον περιηγητή της εποχής μπορούν να αναδείξουν τη συμβολή τους στη διατήρηση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς αλλά και σε κάποιες περιπτώσεις στον κατακερματισμό της.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
6 - 12
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2958
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Μυθολογία MythologyΜυθολογία > Μυθικά Τέρατα, Υβρίδια και Γίγαντες Mythical Beasts, Hybrids and GiantsΜυθικά Τέρατα, Υβρίδια και Γίγαντες
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Γλυπτική SculptureΓλυπτική
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΜΕΙΝΤΑΣΗ , ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΜΠΑΡΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
υποέργο:
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ