Τεπελενι στα 1851
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Στην εικόνα ο ζωγράφος Edward Lear (1812-1888) αποδίδει με λεπτομέρεια το κάστρο και τα κτίριά του στο Τεπελένι στα 1851. Αριστερά διακρίνεται η Τρεμπεσίνα με τις χιονισμένες της κορυφές. Το ερειπωμένο παλάτι του Αλή Πασά και το τέμενος υποδηλώνουν παλιές ένδοξες ημέρες. Φαίνονται επίσης διακριτικές, ανθρώπινες μορφές, μάλλον αγρότες, να διασχίζουν τον ποταμό Αώο. Το Τεπελένι είναι πόλη του νομού Αργυρόκαστρου στη νότια Αλβανία χτισμένο στην αριστερή όχθη του ποταμού Αώου. Ο Αλή Πασάς γεννήθηκε στο γειτονικό χωριό Χόρμοβο. Το έργο είναι μια υδατογραφία - ακουαρέλα του Edward Lear που το 1847 επισκέφτηκε την πόλη και κατέγραψε τα ερειπωμένα κτήρια. Ο ζωγράφος φιλοτέχνησε πολλές τοπιογραφίες, κυρίως υδατογραφίες, καθώς και τοπογραφικά σχέδια υψηλής ακρίβειας, καταγράφοντας τις περιπλανήσεις του και εκδίδοντας ταξιδιωτικά κείμενα. Η υδατογραφία ή ακουαρέλα είναι ένα είδος ζωγραφικής στην οποία τα τριμμένα χρώματα, που λέγονται και νερομπογιές, διαλύονται σε νερό κι αναμιγνύονται με μια μικρή ποσότητα στερεωτικού υλικού.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Οι μαθητές μπορούν να περιγράψουν με λεπτομέρεια την εικόνα, να αναδείξουν τη στρατηγική θέση στην οποία βρίσκεται το Τεπελένι και να τη συσχετίσουν με ιστορικά γεγονότα. Η ακμή και παρακμή της περιοχής μπορεί να συσχετιστεί και με την ηγετική παρουσία του Αλή Πασά.
Η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον εκπαιδευτικό και τους μαθητές για να αναδειχθούν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της τεχνικής της υδατογραφίας. Επιπλέον, επειδή το έργο αποδίδει με μεγάλη πιστότητα τον χώρο, μπορεί να αξιοποιηθεί για να καταδειχθεί η ανάγκη να αποτυπώνεται ένα τοπίο από το πλέον ενδεδειγμένο σημείο, ώστε να αναδεικνύεται η ιδιαιτερότητά του.
Σε πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως αφόρμηση για να κάνουν προβλέψεις οι μαθητές για τις αλλαγές που μπορεί να έχουν γίνει στο φυσικό και οικιστικό περιβάλλον της περιοχής. Στη συνέχεια, αξιοποιώντας μια σύγχρονη φωτογραφία της περιοχής, αναδεικνύουν τις αλλαγές που έχουν γίνει και τις αιτίες που τις προκάλεσαν. Τέλος, κρίνεται σκόπιμο να αξιοποιηθούν μαθητές, που πιθανόν κατάγονται από αυτήν την περιοχή, για να μεταφέρουν τις εμπειρίες τους.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 12
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2959
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Αναπαραγωγή Εικόνας Image reproductionΑναπαραγωγή Εικόνας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΜΠΑΡΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ