Προτομη του Περικλη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι προτομή του διάσημου Αθηναίου πολιτικού του 5ου αιώνα π.χ. Περικλή.Ο Περικλής του Ξανθίππου ο Χολαργέος (από τις λέξεις περί και κλέος δηλαδή o περιτριγυρισμένος από δόξα, περίδοξος, περίπου 495-429 π.Χ.) ήταν Αρχαίος Έλληνας πολιτικός, ρήτορας και στρατηγός του 5ου αιώνα π.Χ., γνωστού και ως «Χρυσού Αιώνα», και πιο συγκεκριμένα της περιόδου μεταξύ των Περσικών Πολέμων και του Πελοποννησιακού Πολέμου. Η δύναμη, δόξα και η φήμη την οποία χάρισε στην Αρχαία Αθήνα, δικαιώνουν απόλυτα το χαρακτηρισμό του Χρυσού Αιώνα. Η εποχή στην οποία ήταν κύριος της πολιτικής ζωής της Αρχαίας Αθήνας, δηλαδή μεταξύ του 461 π.Χ. και του 429 π.Χ., ονομάζεται μέχρι σήμερα «Εποχή του Περικλή».Υπήρξε μέγας προστάτης των τεχνών, της λογοτεχνίας και των επιστημών, και ο βασικός υπεύθυνος για το γεγονός ότι η Αθήνα έγινε το πολιτιστικό και πνευματικό κέντρο του αρχαίου κόσμου. Επίσης, σε αυτόν οφείλεται η κατασκευή πολλών από τα σημαντικά μνημεία που κοσμούσαν την Αρχαία Αθήνα, με εκείνα της Ακρόπολης να διατηρούν εξέχουσα θέση ανάμεσά τους. Επίσης, υπήρξε μέγας υποστηρικτής της δημοκρατίας και της ελευθερίας του λόγου και ως αποτέλεσμα, κατά την εποχή του, τέθηκαν οι βάσεις του λεγόμενου Δυτικού Πολιτισμού. Η δράση του δεν περιορίστηκε μόνο εκεί, αλλά ως ηγέτης των Αθηνών, με μία σειρά νόμων, υποστήριξε τις λαϊκές μάζες και τις βοήθησε να αποκτήσουν περισσότερα δικαιώματα σε βάρος της αριστοκρατικής τάξης στην οποία ανήκε κι ο ίδιος. Ήταν τόσο ανοικτός προς τις ευρύτερες μάζες, που πολλοί τον αποκαλούσαν λαϊκιστή.Πέθανε από το φοβερό λοιμό που έπληξε την Αθήνα, τον Αύγουστο του 429 π.Χ.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Μέσω του μαθησιακού αντικειμένου, οι μαθητές της υποχρεωτικής εκπαίδευσης έρχονται σε επαφή με μια από τις σημαντικότερες πολιτικές, ιστορικές φυσιογνωμίες της αρχαίας ελληνικής και παγκόσμιας Ιστορίας, τον Περικλή. Ειδικότερα οι μαθητές του Δημοτικού μπορούν να χρησιμοποιήσουν το μαθησιακό αντικείμενο σε πρότζεκτ και έρευνές τους σχετικά με τη φυσιογνωμία και το έργο του Περικλή όπως επίσης και να προσπαθήσουν, σε ένα πρώτο επίπεδο σε σχέση με τους μαθητές των υπολοίπων βαθμίδων, να αναλύσουν την προσωπικότητα και το χαρακτήρα του μέγα πολιτικού. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να χρησιμοποιήσει το μαθησιακό αντικείμενο σε σχέδια εργασίας για αυτό το σκοπό, όπου με κατάλληλες ερωτήσεις και υποδείξεις για έρευνα στο διαδίκτυο, οι μαθητές μπορούν να ανακαλύψουν το έργο και την προσωπικότητα του Περικλή, αλλά και να κατανοήσουν τη μεγάλη συμβολή του στο απόγειο της Αθηναϊκής Δημοκρατίας. Στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, οι μαθητές μπορούν να εμβαθύνουν περισσότερο στην ανάλυση της ζωής και του έργου του Περικλή, εστιάζοντας και στις πολιτικές και πολιτειακές μεταρρυθμίσεις που εισήγαγε και που έκαναν την Αθήνα υπερδύναμη. Σε δεύτερο επίπεδο μπορούν να ασχοληθούν με τη συμβολή του στην ανάπτυξη των τεχνών και των γραμμάτων και ειδικότερα με την κατασκευή του Παρθενώνα. Στα πλαίσια της τέχνης, οι μαθητές μπορούν να διερευνήσουν και το ρόλο και την τεχνοτροπία των προτομών. Τέλος οι μαθητές της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μπορούν να εστιάσουν πιο συγκεκριμένα στη διαφορετική ερμηνεία και αμφισημία της αξίας του έργου του Περικλή όπως την ερμηνεύουν διάφοροι ιστορικοί μελετητές μέσα από τις αναλύσεις τους, ώστε να συμπεράνουν αν τελικά η πολιτική του Περικλή ωφέλησε τελικά ή όχι μακροπρόθεσμα την Αθήνα. Η ζωή και το έργο του Περικλή είναι τόσο πολυεπίπεδα, που οι εκπαιδευτικοί κάθε βαθμίδας μπορούν να εστιάσουν σε οποιαδήποτε πτυχή τους και να τα συνδυάσουν διερευνητικά με ένα οποιοδήποτε άλλο: Δηλαδή μπορούν οι μαθητές να ερευνήσουν την προσωπική ζωή του Περικλή και πως αυτή επηρέασε την πολιτική του ζωή, ή πως η άποψή του για τη δημοκρατία ερμηνεύτηκε στην εξωτερική πολιτική της Αθηναϊκής Δημοκρατίας κ.α. Πολλές πηγές και ιστορικές αναλύσεις σχετικά με το βία και τη σταδιοδρομία του Περικλή, με πολύ βασική την Ιστορία του Θουκυδίδη, μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως πηγές ανάλυσης από τους μαθητές, κυρίως της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η προσωπικότητα του Περικλή μπορεί να αποτελέσει αφορμή για πολλαπλές επομένως μαθησιακές δραστηριότητας, καλλιέργειας της ερευνητικής σκέψης και κρίσης των μαθητών.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2988
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Θεσμοί, πολιτική οργάνωση Institutions, political organizationΘεσμοί, πολιτική οργάνωση
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Γλυπτική SculptureΓλυπτική
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Ηγετικές προσωπικότητες Leading personalitiesΗγετικές προσωπικότητες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΟΤΑΜΙΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ