Θολωτος ταφος στις Μυκηνες - "Θησαυρος του Ατρεως"
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Φωτογραφία εποχής (1889) που απεικονίζει τον περίφημο "Θησαυρό του Ατρέως", χαρακτηριστικό θολωτό τάφο στον αρχαιολογικό χώρο των Μυκηνών. Η εικόνα παρουσιάζει ενδιαφέρον από ιστορική άποψη, καθώς ανάγεται στην εποχή λίγα χρόνια μετά τη συστηματική ανασκαφή του Σλήμαν, και αποτυπώνει τη διαχρονικότητα των μυκηναϊκών ευρημάτων στην ιστορική πορεία του Ελληνισμού. Στην εικόνα διακρίνονται επισκέπτες, ένας εκ των οποίων είναι ντυμένος δυτικότροπα, ενώ οι άλλοι με ανατολίτικες κελεμπίες. Η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί σε μάθημα σχετικό με τον μυκηναϊκό κόσμο αλλά και τη φυσιογνωμία του ελληνικού κράτους λίγες δεκαετίες μετά την απελευθέρωση, όταν συνυπήρχαν οι δυτικές επιρροές του κλασικισμού και τα υπολείμματα της οθωμανικής επιρροής.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η φωτογραφία μπορεί να δοθεί στους μαθητές στα πλαίσια διδασκαλίας για τον μυκηναϊκό κόσμο. Τα παιδιά καλούνται να παρατηρήσουν την εικόνα και να την περιγράψουν. Πώς φαίνεται ότι είναι εποχής; Ποια πρόσωπα εμφανίζονται; Είναι ο αρχαιολογικός χώρος καθαρός και διαμορφωμένος; Στη συνέχεια ζητείται να αναζητηθούν στο διαδίκτυο σύγχρονες εικόνες με το ίδιο θέμα (με επίσκεψη π.χ. στην ιστοσελίδα του ΥΠΠΟ www.culture .gr), ώστε να εντοπιστούν οι διαφορές. Παράλληλα επισημαίνεται η διαχρονικότητα του μνημείου, καθώς θα παρατηρηθεί ότι το βασικό θέμα της εικόνας παραμένει αναλλοίωτο. Εναλλακτικά το ενδιαφέρον μπορεί να εστιαστεί στα πρόσωπα της εικόνας, ώστε να αναδειχθεί η σύζευξη ανατολικού και δυτικού στοιχείου στο νεοπαγές (το 1889) ελληνικό κράτος. Οι μαθητές καλούνται να περιγράψουν το πρόσωπο που εικονίζεται σε πρώτο πλάνο και να εντοπίσουν τη δυτικού τύπου φορεσιά εποχής την οποία φέρει. Στη συνέχεια παρατηρούν τα πρόσωπα που βρίσκονται στο βάθος της εικόνας. Ποια εντύπωση δίνουν και πώς είναι ντυμένα; Τα φέσια και οι ανατολίτικες κελεμπίες πιστοποιούν ότι στα τέλη του 19ου αιώνα ένα σημαντικό τμήμα του πληθυσμού δεν είχε εκδυτικιστεί παρά τη βούληση των Βαυαρών αλλά και ενός τμήματος της ελληνικής ιθύνουσας τάξης. Η εικόνα μπορεί να χρησιμεύσει ως αφόρμηση για επέκταση πάνω στο θέμα αυτό και τις προεκτάσεις του και στη σύγχρονη εποχή.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3134
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΜΑΡΚΑΝΤΩΝΑΤΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ