Φωτογραφος στην Ακροπολη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για φωτογραφία (1964) από το αρχείο του Ιωάννη Λάμπρου, που όπως δηλώνεται υπήρξε ερασιτέχνης φωτογράφος. Όμως τα σκηνοθετημένα και καλά μελετημένα κάδρα του σε συνδυασμό με το πλούσιο υλικό που προσφέρουν στην ιστορική μνήμη του τόπου μας, το κατατάσσουν σε έργο υψηλής καλλιτεχνικής αξίας και σπουδαιότητας. Μέσω των φωτογραφιών του διασώζονται στοιχεία του πολιτισμικού και ανθρωπογεωγραφικού περιβάλλοντος της εποχής και του τόπου που αποτυπώνουν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το παρόν ψηφιακό αντικείμενο, που μας μεταφέρει εικόνες της Αθήνας του 1964. Στο κέντρο του κάδρου τοποθετείται ένας πλανόδιος επαγγελματίας φωτογράφος στην περιοχή της Ακρόπολης τη στιγμή που εκτελεί την εργασία του. Στο παρόν ψηφιακό αντικείμενο η ιδιότητα του φωτογράφου εμπεριέχεται σε δύο μορφές. Από τη μια πλευρά υπάρχει ο Ι. Λάμπρου που ως ερασιτέχνης φωτογράφος που κινούμενος στην πόλη της Αθήνας εκτός από την φωτογράφιση ενός αρχαιολογικού χώρου επιλέγει να φωτογραφίσει και τις ανθρώπινες φιγούρες που κινούνται γύρω από αυτόν. Από την άλλη πλευρά καταγράφεται η μορφή ενός επαγγελματία φωτογράφου που επιλέγει το φόντο της Ακρόπολης για να φωτογραφίσει τους υποψήφιους πελάτες του. Στη φωτογραφία αποτυπώνεται η άσπρη μακριά του μπλούζα και η ξύλινη φωτογραφική του μηχανή, στερεωμένη πάνω σε ξύλινο τρίποδα. Απέναντι του διακρίνονται κάποιες ανθρώπινες φιγούρες που έχουν τοποθετηθεί από τον ίδιο στην κατάλληλη θέση, περιμένοντας υπομονετικά την ολοκλήρωση της διαδικασίας που ήταν αρκετά διαφορετική σε σχέση αυτή των σύγχρονων φωτογραφικών μηχανών.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η φωτογραφία έχει υπαινικτικές αναφορές σε μια Ελλάδα που δεν υπάρχει πια και σε πρακτικές που η σύγχρονη τεχνολογία έχει καταφέρει να αποσύρει. Όμως με αφορμή αυτή την εικόνα οι μαθητές/τριες της τάξης μπορεί να αναζητήσουν σχετικές πληροφορίες από άτομα μεγαλύτερης ηλικίας που είχαν την εμπειρία της συγκεκριμένης φωτογράφισης, εξασκούμενοι/ες στη δημιουργία ερωτηματολογίου και τη διεξαγωγή συνέντευξης και ανταποκρινόμενοι/ες σε ένα διαθεματικό σχέδιο εργασίας -στο οποίο θα εμπλέκονται εκτός από το μάθημα της Γλώσσας, το διδακτικό αντικείμενο της Ιστορίας και της Μελέτης Περιβάλλοντος- έχοντας ως αντικείμενο το επάγγελμα του πλανόδιου φωτογράφου, ένα επάγγελμα που μολονότι ήταν γνωστό πριν από μερικές δεκαετίες, στις μέρες μας έχει εκλείψει και τείνει να εξαφανιστεί. Στα πλαίσια αυτά οι μαθητές/τριες θα μπορέσουν να γνωρίσουν ένα επάγγελμα που χάθηκε στο χρόνο, προβληματιζόμενοι για τις αιτίες εξαφάνισης κάποιων επαγγελμάτων έναντι της εμφάνισης κάποιων άλλων. Σε αυτό θα τους βοηθήσει η αντιπαραβολή της χρονοβόρας και κοπιαστικής διαδικασίας της φωτογράφισης μέσω παλαιότερων φωτογραφικών μηχανών έναντι της ευκολίας που προσφέρουν οι ψηφιακές μηχανές. Η αξιοποίηση σκηνών από τον ασπρόμαυρο ελληνικό κινηματογράφο, στις οποίες συναντώνται συχνά εκπρόσωποι του συγκεκριμένου επαγγέλματος, μπορεί να προσφέρει το αναγκαίο υλικό για τις προαναφερόμενες συγκρίσεις.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3161
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΕΚΔΟΣΗ
1964 μ.χ. (final)
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Λόγος - Επικοινωνία Speech - CommunicationΛόγος - Επικοινωνία > Διάλογος DialogueΔιάλογος
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή Society and everyday lifeΚοινωνία και καθημερινή ζωή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΚΟΥΚΛΑΤΖΙΔΟΥ, ΕΛΠΙΣ ΤΟΚΜΑΚΙΔΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης/ες: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ