Ο Ευαγγελισμος της Θεοτοκου
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι εικόνα, αγιογραφία Ζακυνθινής δυτικότροπης τέχνης του Νικολάου Κουτούζη από Ορθόδοξη εκκλησία και ειδικότερα από το ναό του Αγίου Σπυρίδωνα Φλαμπουριάρη. Η αγιογραφία είναι δείγμα της Επτανησιακής Σχολής με μορφολογικά χαρακτηριστικά που απομακρύνονται από τη βυζαντινή παράδοση της υπερβατικής προσέγγισης του θείου και προσεγγίζουν τα πρότυπα της δυτικοευρωπαϊκής τέχνης.Με την λέξη Ευαγγελισμός αναφερόμαστε στην χαρμόσυνη είδηση για τον Χριστιανισμό, της επικείμενης γέννησης του Ιησού Χριστού, που δόθηκε από τον αρχάγγελο Γαβριήλ προς την Μαριάμ από την ίδια. Ο δημιουργός της αγιογραφίας, Κουτούζης, Νικόλαος (Ζάκυνθος 1741 – 1813), ήταν Ιερέας, ζωγράφος και σατιρικός ποιητής. Θεωρείται ένας από τους κυριότερους ζωγράφους της Επτανησιακής σχολής του 18ου αι., ενώ είναι γνωστός επίσης για τα καυστικά σατιρικά ποιήματά του καθώς και για τον ιδιότυπο χαρακτήρα του. Μαθήτευσε κοντά στον καλλιτέχνη Νικόλαο Δοξαρά και εργάστηκε μαζί του στη διακόσμηση του ναού της Φανερωμένης της Ζακύνθου.Αφού συμπλήρωσε τη ζωγραφική του εκπαίδευση στην Ιταλία, επέστρεψε στη Ζάκυνθο και χειροτονήθηκε ιερέας του Αγίου Σπυρίδωνα Φλαμπουριάρη· γι’ αυτό τον ναό φιλοτέχνησε μια σειρά ελαιογραφιών με σκηνές από τη ζωή της Παναγίας και της αγίας Άννας, που θεωρούνται από τα πιο ενδιαφέροντα έργα του.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Μέσω του μαθησιακού αντικειμένου οι μαθητές της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έρχονται σε επαφή στο μάθημα των Θρησκευτικών με ένα από τα βασικότερα δόγματα του Χριστιανισμού, τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου. Ο εκπαιδευτικός με βάση το έργο τέχνης μπορεί να εξηγήσει στους μαθητές τη θέση της Θεοτόκου στην ορθόδοξη και όχι μόνο χριστιανική πίστη αλλά και το βασικό δόγμα της αναίμακτης σύλληψης του Ιησού Χριστού από την Θεοτόκο, Μαρία. Στα πλαίσια επίσης του μαθήματος των Θρησκευτικών, ο εκπαιδευτικός μπορεί μέσω της αγιογραφίας του Κουτούζη να εξηγήσει τις διαφορετικές λατρευτικές παραδόσεις στην εκκλησιαστική τέχνη των Επτανήσων, που έχοντας δυτικοευρωπαϊκές επιρροές και ομοιότητες με τη ρωμαιοκαθολική παράδοση, διαφέρουν πολύ με τη λατρευτική απεικονιστική παράδοση της υπόλοιπης Ελλάδας (βυζαντινή τεχνοτροπία) χωρίς όμως να θεωρούνται δογματικά σχισματικές. Μέσω ιστορικής καλλιτεχνικής έρευνας οι μαθητές μπορούν να έλθουν σε επαφή ειδικότερα και με τον καλλιτέχνη Νικόλαο Κουτούζη, Η ισχυρή και αυθεντική προσωπικότητα του Κουτούζη συνετέλεσε στην πραγματοποίηση της στροφής από τον ιδεαλισμό προς τον ρεαλισμό, στην επτανησιακή τέχνη. Ο Κουτούζης προέταξε μια καλλιτεχνική έκφραση πραγματιστική, σκοτεινή, με ισχυρές αντιθέσεις φωτός και σκιάς, σκληρά χρώματα και περιγράμματα, με σύνθεση πιο οργανωμένη, με μορφές ρωμαλέες και γήινες, που ενίοτε φέρουν τα χαρακτηριστικά γνωστών προσώπων της Ζακύνθου –ακόμα και του ίδιου του ζωγράφου– τα οποία χειρονομούν ζωηρά ή ατενίζουν προς τον ουρανό σε μια εντυπωσιακή και ελαφρώς επιτηδευμένη παθητική έκσταση. Τα έργα αυτά, εκτελεσμένα με εκπληκτική ταχύτητα, απευθύνονταν στην ευαισθησία και στις αντιλήψεις του ευρύτερου αστικού κοινού της Επτανήσου.
Η πρωτοτυπία της ζωγραφικής του Κ. ήταν άμεσα συνυφασμένη με την ιδιόρρυθμη προσωπικότητά του. Η πολυτέλεια και η ανορθοδοξία της ιερατικής του περιβολής, οι συναισθηματικές του περιπέτειες, η αθυροστομία του και προπάντων τα καυστικά και αποκαλυπτικά σατιρικά ποιήματά του έμειναν ανεξίτηλα στη μνήμη των Ζακυνθινών. Πρότζεκτ και εργασίες των μαθητών σχετικά με τους κυριότερους εκπροσώπους της Επτανησιακής σχολής αλλά και έρευνα σχετικά με τις διαφορές Επτανησιακής και βυζαντινής τεχνοτροπίας μπορούν να εμπεριέχουν το μαθησιακό αντικείμενο.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3181
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Εκκλησιαστική Τέχνη Ecclesiastical ArtΕκκλησιαστική Τέχνη > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Πίστη FaithΠίστη > Χριστιανικές Ομολογίες Christian DenominationsΧριστιανικές Ομολογίες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Koutouzis (Kotouzis, Kotouzios, Cottusi) Nikolaos, Κουτούζης (Κοτούζης, Κοτούζιος, Cottusi) Νικόλαος
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΟΤΑΜΙΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ