Σεφερης Γιωργος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Στη φωτογραφία εικονίζεται ο πρώτος Έλληνας ποιητής που τιμήθηκε με το Νόμπελ λογοτεχνίας, ο Γεώργιος Σεφεριάδης (1900-1971), περισσότερο γνωστός με το όνομα Σεφέρης. Η ξεχωριστή του θέση στα κοινωνικά και πολιτικά δεδομένα της εποχής του δεν αναγνωρίζεται μόνο εξαιτίας αυτής της ιδιότητάς του αλλά και για το ρόλο που έπαιξε ως διπλωμάτης στην προώθηση του κυπριακού ζητήματος αλλά και της ανάδειξης της ελληνικότητας στα πλαίσια της ευρωπαϊκής πραγματικότητας. Στην εικόνα παρουσιάζεται με φόντο το φυσικό τοπίο να συνομιλεί με δύο άντρες. Και οι τρεις τους φορούν την ίδια ενδυμασία και φαίνεται να είναι εξοικειωμένοι με την παρουσία της φωτογραφικής μηχανής.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η καταγραφή του ονόματος του Αλ.Ξύδη, διπλωμάτη, ιστορικού και κριτικού τέχνης στα συνοδευτικά στοιχεία της φωτογραφίας, όπως αυτά παρέχονται από το Ινστιτούτο Νεοελληνικών Ερευνών, μπορεί να δώσει το έναυσμα για την αξιοποίηση της συγκεκριμένης εικόνας σε δραστηριότητες που αφορούν στο έργο του Γ. Σεφέρη. Η φωτογραφία μπορεί να αποτελέσει αφορμή για την παρακίνηση των μαθητών/τριών να γνωρίσουν τον ποιητή Γεώργιο Σεφέρη παράλληλα με την ανάδειξη της ιδιότητάς του ως διπλωμάτη αλλά και άλλων στοιχείων που συνθέτουν την προσωπικότητά του. Κατά τη διάρκεια της διαμονής του στη Γαλλία κατάφερε να μπολιάσει τη βαθιά γνώση της ελληνικής παράδοσης με τη σύγχρονή του λογοτεχνική παραγωγή, αφού παράλληλα με τις σπουδές του στη Νομική ασχολήθηκε με αναγνώσεις και μεταφράσεις κειμένων. Καθοριστική ήταν για τη μετέπειτα πορεία του η απόκτηση του πτυχίου της Νομικής, που του έδωσε τη δυνατότητα να ακολουθήσει διπλωματική καριέρα. Το ίδιο καθοριστική ήταν η γνωριμία του με πρόσωπα που διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στις κοινωνικές και πολιτικές εξελίξεις της εποχής του. Σε αυτό συνέβαλε τόσο η οικογένειά του (ο πατέρας του υπήρξε πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών ενώ η αδερφή παντρεύτηκε τον μετέπειτα πρωθυπουργό Κ.Τσάτσο) όσο και οι προσωπικές του γνωριμίες από το χώρο της λογοτεχνίας και της διπλωματίας. Χαρακτηριστική περίπτωση αποτελεί και η σχέση του με Aλέξανδρο Ξύδη. Ως εγγονός του πρωθυπουργού Στέφανου Δραγούμη κινήθηκε και αυτός στους ίδιους χώρους με τον ποιητή Γ. Σεφέρη και η γνωριμία τους σφραγίστηκε με στενή φιλία. Μάλιστα ο ίδιος διαχειρίστηκε κάποια από τα κείμενά του για την έκδοση των Ημερολογίων με τις καταγραφές του Σεφέρη σχετικά με περιστατικά που σημάδεψαν τη διπλωματία του Κυπριακού ζητήματος.
Η εικόνα θα μπορούσε να αξιοποιηθεί τόσο στο γνωστικό αντικείμενο της Γλώσσας όσο και σε αυτό της Ιστορίας. Αναφορικά με το πρώτο διδακτικό αντικείμενο θα μπορούσε να αποτελέσει έναυσμα για την παρακίνηση και εξάσκηση των μαθητών/τριών σε διαλογικές και μονολογικές μορφές επικοινωνίας, όπως μπορεί να είναι η περιγραφή της εικόνας αλλά και η δημιουργία ενός υποθετικού διαλόγου μεταξύ των εικονιζόμενων προσώπων και τη μετατροπή ενός κειμένου συνεχούς λόγου (με σχετικές πληροφορίες για τη μεταξύ τους σχέση) σε διάλογο. Η αναγνώριση του Ξύδη ως ένα από τα πρόσωπα της φωτογραφίας, μπορεί να βοηθήσει στη δημιουργία του κατάλληλου επικοινωνιακού πλαισίου για τη δημιουργία αντίστοιχων διαλόγων. Και τα δύο αυτά πρόσωπα, έχοντας κοινά ενδιαφέροντα (τόσο στο διπλωματικό πεδίο όσο και στο χώρο του πολιτισμού) θα μπορούσαν να έχουν διάφορα θέματα να αναλύσουν τη στιγμή που τραβήχτηκε η συγκεκριμένη φωτογραφία. Η δημιουργία διαλόγων, η οποία θα μπορούσε για παράδειγμα να βασιστεί σε κείμενα του Σεφέρη (είτε ποιήματα είτε περιεχόμενα από δημοσιευμένα Ημερολόγιά του) που έχουν ως κεντρικό θέμα το νησί της Κύπρου. Με τον τρόπο αυτό, οι μαθητές/τριες θα έρθουν σε επαφή με το έργο του Σεφέρη αποκτώντας παράλληλα πληροφορίες για την Κύπρο. Επιπλέον θα έχουν την ευκαιρία να εξοικειωθούν με τις γραμματικές και λεξιλογικές επιλογές των ομιλητών σε ένα διάλογο με συγκεκριμένο θέμα και σκοπό.
Όσον αφορά στο μάθημα της Ιστορίας, η εικόνα θα μπορούσε να αξιοποιηθεί στην παρουσίαση των εξελίξεων που γνώρισε η Ελλάδα κατά τον 20ο αιώνα και τη συμβολή του Σεφέρη στην ανασυγκρότηση της χώρας (σε πνευματικό και διπλωματικό επίπεδο).


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3187
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΕΚΔΟΣΗ
1956 μ.χ. (final)
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Ποίηση PoetryΠοίηση
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Διακρατικές σχέσεις και διπλωματία Interstate relations and diplomacyΔιακρατικές σχέσεις και διπλωματία
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Λόγος - Επικοινωνία Speech - CommunicationΛόγος - Επικοινωνία > Επικοινωνιακό πλαίσιο Communicative contextΕπικοινωνιακό πλαίσιο
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΕΛΠΙΣ ΤΟΚΜΑΚΙΔΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ