Θεατρικο Εργο του Νεοελληνικου Διαφωτισμου
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το αντικείμενο αυτό απεικονίζει ένα θεατρικό έργο, από εκείνα που είχαν συντεθεί στην προεπαναστατική περίοδο, στο πλαίσιο του κινήματος του Νεοελληνικού Διαφωτισμού. Ο συγγραφέας είναι ο Γεώργιος Λασσάνης ( ψευδώνυμο Γοργίδας Λασσάνιος) και το έργο εκδόθηκε το 1820 στη Μόσχα της Ρωσίας. Ο Γεώργιος Λασσάνης (1793 - 1870) ήταν λόγιος και πολιτικός από την Κοζάνη. Ο Γ. Λασσάνης ανέπτυξε δραστηριότητα ως συγγραφέας, δραματουργός και δάσκαλος, ενώ παράλληλα συμμετείχε στην επανάσταση του 1821. Ήταν συνεργάτης του Αλ. Υψηλάντη και βοήθησε στην προετοιμασία της ελληνικής επανάστασης στις Παραδουνάβιες Ηγεμονίες. Μετά την ίδρυση του ελληνικού κράτους κατέλαβε υψηλά αξιώματα. Το έργο είναι γραμμένο με τη μορφή ερωταποκρίσεων μεταξύ της προσωποποιημένης Ελλάδος και ενός περιηγητή, που την επισκέφθηκε. Ο περιηγητής (που μάλλον είναι ο συγγραφέας) ασκεί κριτική σε πρόσωπα, θεσμούς και καταστάσεις από την αρχαιότητα μέχρι την εποχή του. Ο συγγραφέας μοιάζει να είναι επηρεσμένος από έργα του Ρήγα Βελεστινλή ( " Φυσικής απάνθισμα για τους αγχίνους και φιλομαθείς Έλληνας" και " Σχολείο των ντελικάτων εραστών") και από το έργο " Ελληνική Νομαρχία" Ανωνύμου Έλληνος, που γράφτηκαν την ίδια περίπου περίοδο.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί για τη διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας και ειδικότερα του κινήματος του Νεοελληνικού Διαφωτισμού. Ο συγγραφέας του θεατρικού έργου ασκεί κριτική σε πρόσωπα, θεσμούς και καταστάσεις της ελληνικής κοινωνίας από την αρχαιότητα μέχρι την εποχή του. Έτσι, με αφορμή τη μελέτη επιλεγμένων χωρίων του βιβλίου, δίνεται η ευκαιρία στους μαθητές να γνωρίσουν κάποια κείμενα της προεπαναστατικής περιόδου, που εντάσσονται στο κίνημα του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, ενός κινήματος, που προετοίμασε την Ελληνική Επανάσταση. Στο πλαίσιο της συνεργατικής μεθόδου, μπορεί να ανατεθεί στους μαθητές να συγκεντρώσουν κείμενα από διαφορετικούς λογίους του Νεοελληνικού Διαφωτισμού ( Αδ. Κοραής- "Παπατρέχας", Ρήγας Βελεστινλής -" Φυσικής απάνθισμα", Ανώνυμος-¨Ελληνική Νομαρχία" ), τα οποία να έχουν θεατρική μορφή, ώστε οι μαθητές να συγκρίνουν τις απόψεις των συγγραφέων, τη γλώσσα που χρησιμοποιούν, την τεχνική κ.α. Οι μαθητές, μέσα από αυτή τη διεργασία θα έχουν την ευκαιρία να απποκτήσουν πολύτιμες γνώσεις και να εξάγουν χρήσιμα συμπεράσματα σχετικά με την αξία και τη σημασία του κινήματος του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, καθώς και για τον καθοριστικό ρόλο των εμπόρων και των ελληνικών παροικιών στην εξέλιξή του μέσα στο χρόνο.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3190
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Σερρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών (Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Λυσάνιος, Γοργίδας
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΗΛΙΑΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΑΚΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
εκδότης/ες: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ