Μαρια, πριγκηπισσα της Ελλαδας
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι αναπαραγωγή έργου τέχνης (ασπρόμαυρη φωτοτσιγκογραφία) που απεικονίζει τη Πριγκίπισσα Μαρία της Ελλάδας και Δανίας (1876- 1940). Γεννήθηκε στην Αθήνα, νεότερη αδελφή του Κωνσταντίνου Ι, του Πρίγκιπα Γεωργίου της Ελλάδα . Η Μαρία ήταν μεγαλύτερη αδελφή του πρίγκιπα Ανδρέα της Ελλάδας (πατέρας του ο πρίγκιπας Φίλιππος, Δούκας του Εδιμβούργου), του Πρίγκιπα Χριστόφορου της Ελλάδας , καθώς και της βραχύβιας πριγκίπισσας Όλγας. Η οικογένειά της την αποκάλεσε "Minnie", όπως την πατρική θεία της, την αυτοκράτειρα Μαρία Feodorovna της Ρωσίας . Αυτή και η ξαδέλφη της παντρεύτηκαν αδέλφια, δύο Ρομανόφ και έμειναν μαζί σε πολλές περιπτώσεις. Αρνήθηκε να παντρευτεί εάν δεν εξασφάλιζε τη θέση της στη γραμμή διαδοχής στον ελληνικό και Δανικό θρόνο, και κατέστησε σαφές ότι δεν ήταν ερωτευμένη με το Μεγάλο Δούκα, όταν τον παντρεύτηκε, αλλά αυτός ήλπιζε ότι τα συναισθήματά της θα άλλαζαν στο χρόνο . Καθώς μεγάλωνε, η Μαρία άδραξε την ευκαιρία να περνά περισσότερο χρόνο στο εξωτερικό, δήθεν για την υγεία των παιδιών της, αλλά και να περνούν περισσότερο χρόνο μακριά από το σύζυγό της. Ήταν στη Μεγάλη Βρετανία, όταν Παγκόσμιος Πόλεμος ξέσπασε και δεν επέλεξε να επιστρέψει στη Ρωσία.Έγινε χήρα στις 30 Ιανουαρίου του 1919, όταν ο σύζυγός της δολοφονήθηκε από τους Μπολσεβίκους. Στις 16 Δεκεμβρίου, 1922, η Μαρία θα ξαναπαντρευτεί το ναύαρχο Περικλή Ιωαννίδη στο Βισμπάντεν. Η Μεγάλη Δούκισσα Μαρία Georgievna πέθανε στην Αθήνα κατά τη διάρκεια του ελληνο-ιταλικού πολέμου.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι φωτο- πορτρέτο της Μαρίας, πριγκίπισσας της Ελλάδος. Στο μάθημα της αισθητικής αγωγής οι μαθητές της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μπορούν μέσω της πολυτροπικής, συναισθητικής προσέγγισης των εικόνων, να προσπαθήσουν να αποκρυπτογραφήσουν τα συναισθήματα, τα μηνύματα, και τις λειτουργίες της εικόνας της πριγκίπισσας. Σε περίοδο πολέμου (1913) η πριγκίπισσα εμφανίζεται νωχελική και ανέμελη να κοιτάζει με σχεδόν "λάγνο" και "υπεροπτικό" ύφος το θεατή χωρίς να εστιάζει το βλέμμα της σε αυτόν, Η υπογραφή Μαρία χωρίς τον τίτλο ευγενείας δίνει ένα "λαϊκό" τόνο στο παρουσιαστικό της, προσδίδοντάς της μια οικειότητα με τον απλό πολίτη. Οι μαθητές μπορούν να παροτρυνθούν να αναλύσουν τα συναισθήματα που τους προκαλεί η εικόνα σε συνδυασμό με όσα θα διδαχτούν στα μαθήματα της Ιστορίας και των κοινωνικών και πολιτικών επιστημών σχετικά με τη λειτουργία της μοναρχίας ως πολίτευμα αλλά και το ρόλο της βασιλικής οικογένειας στα ιστορικά και πολιτειακά πράγματα της νεότερης Ελλάδας, γεγονότα στα οποία δεν επέλεξε να συμμετέχει άμεσα η Μαρία, αλλά επιδίωξε σθεναρά να μη χάσει κανένα δικαίωμα διαδοχής ούτε στον ελληνικό αλλά ούτε στο Δανικό θρόνο. Τέλος ειδική αναφορά στο μάθημα της Ιστορίας μπορεί να κάνει ο εκπαιδευτικός σχετικά με την τελευταία Βασιλική οικογένεια της Ρωσίας με την οποία συνδέθηκε οικογενειακώς η Μαρία, αλλά και πάλι επέλεξε από απόσταση ασφαλείας (αποσύρθηκε στην Αγγλία) να μην εμπλακεί στα γεγονότα της Οκτωβριανής Επανάστασης, χωρίς όμως ποτέ να αποποιηθεί αυτή και τα παιδιά της του Ρωσικούς αυτοκρατορικούς της τίτλους. Ο αμφιλεγόμενος ρόλος της Μαρίας μπορεί να γίνει και βιογραφία από τους μαθητές που θα συνοδευτεί και από το φωτογραφικό της πορτρέτο.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3192
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα Political and ideological IssuesΠολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Εικαστικές Τέχνες και Τεχνολογία Visual Arts and TechnologyΕικαστικές Τέχνες και Τεχνολογία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΟΤΑΜΙΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ