Η Ψηλαφηση του Ιησου απο το Θωμα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι αγιογραφία- τοιχογραφία βυζαντινής τεχνοτροπίας ενός καλλιτέχνη με το όνομα Μιχαήλ του 1618- 1619 από την εκκλησία του Αγίου Μηνά στο Μονοδένδρι με θέμα την ψηλάφηση του Ιησού από τον απόστολο Θωμά. Η αγιογραφία αναφέρεται στην ευαγγελική περικοπή όπου ο Ιησούς εμφανίζεται στους μαθητές μετά τη Σταύρωση και ο Θωμάς δεν πείθεται αρχικά από την Ανάσταση του Ιησού αλλά ζητάει να ψηλαφήσει τα σημάδια του Ιησού από την σταύρωση.Στη συγκεκριμένη ασπρόμαυρη φωτογραφία της αγιογραφίας ο Ιησούς είναι το κεντρικό πρόσωπο της σκηνής καθώς βρίσκεται στο σημειολογικό κέντρο της και στο κατώφλι πύλης που συμβολίζει την ουράνιο βασιλεία. Όλα τα πρόσωπα φέρουν φωτοστέφανο, σύμβολο της αγιότητάς τους. Στα δεξιά και αριστερά είναι οι μαθητές. Οι έξι μαθητές στα δεξιά του Ιησού με προεξάρχοντα τον Πέτρο βρίσκονται σε στάση θαυμασμού αλλά και ταπείνωσης μπροστά στο θαύμα. Οι έξι δε μαθητές στα αριστερά του Ιησού βρίσκονται σε πιο κριτική στάση με πρώτο τον Θωμά που εξετάζει μεθοδικά την πληγή στα πλευρά του Ιησού από τον λογχισμό που δέχτηκε κατά τη Σταύρωση. Ο Θωμάς αγγίζει τις πληγές και το σώμα του βρίσκεται σε μεγαλύτερη γωνία προς το έδαφος από τους υπόλοιπους μαθητές, δείγμα της λιγότερης πίστης του. Κεντρικοί δράστες της σκηνής είναι ο Ιησούς και ο Θωμάς, ενώ συμπληρωματικά πρόσωπα είναι οι υπόλοιποι μαθητές.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Μέσω του μαθησιακού αντικειμένου οι μαθητές της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μπορούν στο μάθημα των Θρησκευτικών να οδηγηθούν μέσω κατάλληλων ερωτήσεων και φύλλων εργασίας από τον εκπαιδευτικό στην αναδιήγηση του ευαγγελικού συμβάντος της ψηλάφησης του Ιησού από το Θωμά. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να ζητήσει από τους μαθητές να κρίνουν τη στάση του κάθε προσώπου αλλά και να εστιάσουν στο σημαντικό ζήτημα της πίστης που αναδύεται και στην επιφυλακτικότητα του Θωμά, που του προσέδωσε και το λαϊκό προσωνύμιο «άπιστος». Μέσω του γεγονότος οι μαθητές μπορούν μέσω έρευνας να αναδείξουν το θέμα της πίστης στην ανθρώπινη φύση γενικότερα σε αντιδιαστολή με τον ορθολογισμό και την εμπειριοκρατία που συγκρούονται σε αυτή τη σκηνή. Ποια είναι η θέση της πίστης σήμερα; Χωράει στο σημερινό κόσμο της τεχνολογίας και της αμφισβήτησης καθενός μη επιστητού; είναι μερικά από τα καίρια ερωτήματα που μπορούν να τεθούν στους μαθητές και να απαντηθούν τόσο από την ελεύθερη γνώμη των μαθητών όσο και από την ορθόδοξη εσχατολογική σκοπιά, με κεντρική αναφορά στη Βασιλεία των Ουρανών. Μαζί με την εικόνα οι μαθητές μπορούν να αναλύσουν και το σύμβολο της Πίστεως, που εμπεριέχει περιληπτικά τις αξίες και αρχές του ορθόδοξου χριστιανισμού. Τέλος το θέμα της πίστεως μπορεί να επεκταθεί και στη σημερινή εποχή της κρίσης και των δυσκολιών και πόσο η πίστη μπορεί να λειτουργήσει επικουρικά και θεραπευτικά, με παραδείγματα ανθρώπων που ξεπέρασαν πολλές δυσκολίες και δεν το έβαλαν κάτω. Το δίλημμα πίστη- απιστία είναι έα μεγάλο ζήτημα που ο εκπαιδευτικός μπορεί να χειριστεί με αφορμή την εικόνα- αγιογραφία, με πολλαπλούς τρόπους. Στο μάθημα της αισθητικής αγωγής οι μαθητές μπορούν με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού και της συναισθητικής, σημειωτικής προσέγγισης που μπορεί να αναλυθεί σε βήματα μέσω φύλλου εργασίας λειτουργιών της εικόνας, να προσεγγίσουν τις βασικές λειτουργίες βυζαντινής αγιογραφίας- σημειολογίας όπως παρουσιάζονται στην αγιογραφία. Επειδή η εικόνα είναι ασπρόμαυρη, οι μαθητές μπορούν να εστιάσουν συμβολικό- σημειωτικό κομμάτι της αγιογραφίας και χωρισμένοι ανά ομάδες να αναλύσουν τα μοτίβα της βυζαντινής αγιογραφίας όπως τα φωτοστέφανα, η απουσία τρίτης διάστασης, η μη ρεαλιστική παρουσίαση των προσώπων, οι γραμμές και τα επίπεδα παρουσίασης και σχέσης δύναμης και εξουσίας των προσώπων όπως και η συμβολική παρουσίαση του περιβάλλοντος(πύλη- είσοδος). Τέλος σε επίπεδο ενσυναίσθησης οι μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης μπορούν να εκφράσουν τα συναισθήματα και τις σκέψεις τους αντικρίζοντας την εικόνα σχετικά με την καλλιτεχνική και αισθητική αξία της αγιογραφίας.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3196
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Καινή Διαθήκη New TestamentΚαινή Διαθήκη > Η ζωή του Χριστού The Life of ChristΗ ζωή του Χριστού
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Michail (8), Μιχαήλ (8)
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΟΤΑΜΙΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ