Ο αγιος Mηνας με σκηνες απο τον βιο του
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι βυζαντινής τεχνοτροπίας φορητή εικόνα που βρίσκεται στη Βενετία και απεικονίζει σε πρώτο πρόσωπο ολόσωμο τον Άγιο Μηνά και στα πλαίσια της εικόνας το βίο του επικεντρωμένο στο μαρτύριό του. Ο Άγιος Μηνάς (μαρτύρησε το 295 ή 296 ή 309) είναι άγιος της ορθόδοξης εκκλησίας, η οποία τιμά τη μνήμη του στις 11 Νοεμβρίου. Έζησε και μαρτύρησε στην Αίγυπτο. Ήταν στρατιώτης στην Αίγυπτο και αργότερα έγινε μοναχός στην Φρυγία. Φυλακίστηκε και βασανίστηκε φρικτά λόγω της χριστιανικής πίστης του, και τελικά βρήκε μαρτυρικό θάνατο επί Διοκλητιανού. Τα ιερά οστά του μεταφέρθηκαν στην Αίγυπτο και θάφτηκαν «εκεί που κάνουν στάση οι καμήλες». Ο τάφος του βρίσκεται σήμερα περίπου 40 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά της Αλεξάνδρειας, και ήταν σημαντικός τόπος προσκυνητών μέχρι τον 10 αιώνα. Από το 1961 διενεργούνται εκεί αρχαιολογικές ανασκαφές από το Γερμανικό Ινστιτούτο.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Μέσω της συγκεκριμένης εικόνας- μαθησιακού αντικειμένου οι μαθητές της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μυούνται τόσο στο μάθημα της Ορθόδοξης Χριστιανικής Αγωγής στο βίο και στα μαρτύρια του Αγίου όσο και στην ιδιαίτερη λειτουργικότητα της βυζαντινής αγιογραφίας στο μάθημα της αισθητικής αγωγής. Ειδικότερα στο μάθημα των Θρησκευτικών, με φύλλα εργασίας που εμπεριέχουν κατάλληλες ερωτήσεις, ο εκπαιδευτικός μπορεί να ζητήσει από τους μαθητές, αφού χωριστούν σε ομάδες, να διηγηθούν το μαρτυρικό βίο του Αγίου μέσα από την συναισθητική προσέγγιση της εικόνας αλλά και να αναδείξουν τα ιδιαίτερα συναισθήματά που τους κατακλύζουν βλέποντας το σύνολο της εικόνας(π.χ. ο άγιος κοιτάζει το θεατή για να ταυτιστεί μαζί του, τα χρώματα είναι ζεστά και απόκοσμα κ.λ.π.). Σε δεύτερο επίπεδο οι μαθητές μπορούν με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού να αναδείξουν εκείνα τα ιδιαίτερα σημεία της πίστης και του ορθόδοξου δόγματος που αναδεικνύονται στο βίο του Αγίου από τον καλλιτέχνη στην εικόνα, ώστε να είναι αυτά άξια μίμησης και πρότυπο για τους πιστούς στην οπτική ανάγνωση της εικόνας. Σε τρίτο επίπεδο μπορεί να γίνει σύγκριση του επίσημου από την εκκλησία βίου του αγίου με τις εικόνες που αποτυπώνει ο καλλιτέχνης, ώστε οι μαθητές να κατανοήσουν ποια στοιχεία πίστης θέλει να αναδείξει ο καλλιτέχνης και πόσο αυτά διαφοροποιούνται σύμφωνα με τη δική του οπτική γωνία. Στο μάθημα της αισθητική αγωγής οι μαθητές μπορούν με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού και σύμφωνα με τις αρχές ανάλυσης της βυζαντινής εικονογραφίας, όπως την ανέλυσε ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, να προσπαθήσουν να αποκωδικοποιήσουν το έργο και την αφήγησή του σε επίπεδο α) χρωμάτων, β) πλαισίου γ) προσώπων και δ) διαδραστικών με το θεατή λειτουργιών ώστε να αναδειχτούν τα ιδιαίτερα μηνύματα και συναισθήματα που αναδεικνύονται τόσο από τη συγκεκριμένη εικόνα όσο και γενικότερα από τις αρχές τη βυζαντινής αγιογραφίας. Το επίπεδο κωδικοποίησης εξαρτάται από το επίπεδο των μαθητών όσο και από τη στοχοθεσία του μαθήματος. Τέλος οι μαθητές μπορούν απλά ομαδικά ή ατομικά σε επίπεδο καλλιτεχνικής ενσυναίσθησης να παροτρυνθούν να γράψουν ή να εκφράσουν προσωπικά τα συναισθήματά τους αλλά και τη γνώμη τους για την καλλιτεχνική αξία και αισθητική απόλαυση που προσφέρει στο θεατή η συγκεκριμένη εικόνα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3211
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Εκκλησιαστική Τέχνη Ecclesiastical ArtΕκκλησιαστική Τέχνη > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζητήματα Εικαστικών Τεχνών Issues of Visual ArtsΖητήματα Εικαστικών Τεχνών
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
συμπεριφοριστική προσέγγιση > εξάσκηση και πρακτική
γνωστική προσέγγιση
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Lampardos (Lampardis) Emmanouil (2) (Manolitzis), Λαμπάρδος (Λαμπάρδης) Εμμανουήλ (2) (Μανολίτζης)
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΟΤΑΜΙΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ