Ιφιγενεια η εν Αυλιδι
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το ψηφιακό αυτό αντικείμενο αφορά μία από τις πρώτες ελληνικές εκδόσεις έργων αρχαίων Ελλήνων τραγικών, στην προκειμένη περίπτωση της " Ιφιγένειας της εν Αυλίδι" του Ευριπίδη, που πραγματοποιήθηκε το 1915 στην Αθήνα από το δάσκαλο Δημήτριο Γουδή. Ο Δημήτριος Γουδής υπήρξε διακεκριμένος εκπαιδευτικός. Γεννήθηκε στην Τρίπολη το 1875 και πέθανε στην Αθήνα το 1939. Μετά από τις εγκύκλιες σπουδές σπούδασε Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, από όπου αποφοίτησε το 1894 ως αριστούχος. Από το 1899 έως το 1910 υπηρέτησε ως καθηγητής γυμνασίου στην Τρίπολη. Το 1910 μετατέθηκε στο "Πρότυπο Κλασικό Γυμνάσιο" που ήταν την εποχή εκείνη προσαρτημένο στο Διδασκαλείο Μέσης Εκπαιδεύσεως στην Αθήνα και το 1920 έγινε γυμνασιάρχης του. Το 1930 τα δυο σχολεία συγχωνεύτηκαν στην "Βαρβάκειο Πρότυπο Σχολή", της οποίας ανέλαβε τη διεύθυνση. Την επόμενη χρονά ο Δ. Γουδής αποχώρησε από την εκπαίδευση. Πέθανε το 1939. Έγραψε διάφορα πονήματα, μεταξύ των οποίων «Τα μυστήρια της Ελευσίνος» (εκδ. «Δημιουργία»). Ο Δ. Γουδής κληροδότησε όλη την περιουσία του στον Δήμο Τριπόλεως με την εντολή την ίδρυση εντός πενταετίας μεγάλου διδακτηρίου, που θα στέγαζε όλα τα σχολεία της πόλης , ή άν αυτό δεν καταστεί δυνατόν, τη διάθεση του ίδιου ποσού για υποτροφίες στο εξωτερικό Αρκάδων πτυχιούχων της κλασικής φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Λόγω του πολέμου όμως, το κληροδότημα δεν αξιοποιήθηκε έγκαιρα, ενώ μεγάλο μέρος έχασε την αξία του. Τελικά απέμεινε για αξιοποίηση ένα πολύ μικρό μέρος του κληροδοτήματος. Ο Ευριπίδης στο έργο αυτό αξιοποιεί το μύθο του τρωϊκού πολέμου και τον επεξεργάζεται με το δικό του ξεχωριστό τρόπο. Η έκδοση αυτή περιλαμβάνει το κείμενο στο πρωτότυπο με κριτική και σχόλια, που είναι γραμμένα σε γλώσσα καθαρεύουσα. Η εποχή της έκδοσης αυτής απηχεί τη γλωσσική διαμάχη μεταξύ καθαρευουσιάνων και Δημοτικιστών, που είναι ιδιαίτερα έντονη.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το αντικείμενο αυτό μπορεί να αξιοποιηθεί για τη διδασκαλία της αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας και ειδικότερα για τη διδασκαλία της αρχαίας Ελληνικής τραγωδίας. Στο πλαίσιο διαθεματικής προσέγγισης και με αφορμή τη μελέτη συγκεκριένων αποσπασμάτων από το κείμενο ή τα σχόλια του βιβλίου, μπορεί να ανατεθεί στους μαθητές να αναζητήσουν σε ομάδες τον τρόπο αξιοποίησης του ίδιου μύθου ( Αγαμέμνονας, Ιφιγένεια, Κλυταιμνήστρα, Τρωϊκή εκστρατεία) από άλλους τραγικούς ποιητές ( π.χ. Σοφοκλής -Ορέστεια), ή σε άλλα έργα του Ευριπίδη ( Ιφιγένεια εν Ταύροις). Με τον τρόπο αυτό οι μαθητές θα μπορέσουν να γνωρίσουν τον τρόπο γραφής, τις τεχνικές, τη γλώσσα, που χρησιμοποιούν διαφορετικοί τραγικοί ποιητές ( Ευριπίδης, Σοφοκλής) και να εξάγουν συμπεράσματα σχετικά με την τραγωδία και τη δραματική ποίηση. Επιπλέον, οι μαθητές παρακολουθώντας βίντεο από διαφορετικές παραστάσεις των έργων αυτών είτε στη σελίδα : www.youtube.com είτε στα ψηφιακά αρχεία της ΕΡΤ: www.ertarchives.gr είτε στη σελίδα του ΕΘΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ : www.nationaltheater.gr, μπορούν να έχουν πιο ολοκληρωμένη εικόνα σχετικά με την αρχαία τραγωδία, τη σημασία της, καθώς και την ερμηνευτική προσέγγιση του κάθε έργου από το σκηνοθέτη της παράστασης. Οι γνώσεις και οι εμπειρίες αυτές θα είναι πολύτιμες είτε για την παραγωγή ενός σχετικού γραπτού κειμένου είτε για την πραγματοποίηση κάποιου πολιτιστικού προγράμματος είτε στο πλαίσιο του μαθήματος ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3241
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Σερρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών (Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία Ancient Greek Language and GrammarΑρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία > Γραμματειακά γένη Literary genresΓραμματειακά γένη > Δραματική ποίηση Dramatic poetryΔραματική ποίηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Ευριπίδης
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΗΛΙΑΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΑΚΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
εκδότης/ες: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ