Προσκυνηση των Μαγων (λεπτομερεια)
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για αναπαραγωγή πίνακα του μεγάλου Έλληνα ζωγράφου Δομήνικου Θεοτοκόπουλου (1541-1614) με τίτλο " Προσκύνηση των Μάγων". Ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος θεωρείται από τους σημαντικότερους ζωγράφους της Αναγέννησης και ένας από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες όλων των εποχών. Γεννήθηκε το 1541 στον Χάνδακα (Ηράκλειο) της Κρήτης το οποίο βρισκόταν τότε υπό Ενετική κατοχή. Είναι πολύ πιθανόν να είχε ήδη σπουδάσει τη βυζαντινή ζωγραφική πριν επηρεαστεί από τη δυτική τέχνη. Το 1567 ταξίδεψε στη Βενετία όπου μαθήτευσε κοντά στους Τιτσιάνο και Τιντορέτο. Το 1570 ταξίδεψε στη Ρώμη όπου παρέμεινε μικρό διάστημα και στη συνέχεια αποφάσισε να μεταβεί στην Ισπανία. Αρχικά έμεινε στη Μαδρίτη αλλά τον επόμενο χρόνο μετακινήθηκε στο Τολέδο όπου εγκαταστάθηκε μόνιμα και παρήγαγε το μεγαλύτερο μέρος της καλλιτεχνικής του δημιουργίας (απ'εκεί προέρχεται και το προσωνύμιο El Greco (ο Έλληνας) διότι οι Ισπανοί δυσκολεύονταν να προφέρουν το όνομά του). Απεβίωσε στις 7 Απριλίου του 1614 και τάφηκε στον ναό του Αγίου Δομίνικου στο Τολέδο. Οι μεγαλύτεροι σύγχρονοι εικαστικοί καλλιτέχνες, όπως ο Πάμπλο Πικάσο, αναγνωρίζουν την διδακτική επιρροή του. Υφολογικά,στο έργο του συνυπάρχουν στοιχεία της ανατολικής παράδοσης (Βυζαντινή ζωγραφική-αγιογραφία),στοιχεία μανιερισμού (από τη θητεία του στους Τιντορέττο- Τιτσιάνο) αλλά και εμφανή προσωπικά στοιχεία σε μεγάλο βαθμό. Το γεγονός αυτό τον καθιστά, σήμερα, από τους προδρόμους της μοντέρνας τέχνης αλλά στην εποχή του δεν βρήκε την ανάλογη ανταπόκριση λόγω της ανόδου της τεχνοτροπίας μπαρόκ η οποία διαδέχτηκε τον μανιερισμό. Διάσημα έργα του είναι «Ανάληψη της Θεοτόκου», «Η Αγία Τριάδα», «Η Ανάσταση του Σωτήρος», «Το μαρτύριο του Χριστού», «Εσπόλιο», «Η Πεντηκοστή» και η «Ταφή του Κόμη Οργκάθ» στο ναό του Σάντο Τόμε στο Τολέδο. Η αναπαραγωγή του έργου, περιλαμβάνεται στον πρώτο τόμο (σελ 312) του έργου του ακαδημαϊκού Μανόλη Χατζηδάκη με τίτλο: "Έλληνες Ζωγράφοι μετά την Άλωση (1450-1830), τόμος 1, ΚΝΕ, Αθήνα 1987" το οποίο έχει σαν σκοπό την καταγραφή και διαφύλαξη της εικαστικής καλλιτεχνικής κληρονομιάς μας εκείνης της περιόδου. Ένας από τους επί μέρους στόχους είναι η συγκρότηση ενός corpus των Ελλήνων Ζωγράφων μετά το Βυζάντιο σε συνεργασία με το Κέντρο Νεοελληνικών Ερευνών (ερευνήτρια Ευγενία Δρακοπούλου)

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ο πίνακας μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα των εικαστικών αλλά και σε άλλα ανθρωπιστικά μαθήματα (όπως στη Νεοελληνική Γλώσσα), για να επιδείξει ένα χαρακτηριστικό έργο του μεγάλου Δομήνικου Θεοτοκόπουλου και την ιστορία του ίδιου του έργου. Παράλληλα θα μπορούσαν να μελετηθούν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που προσελάμβαναν τα έργα καλλιτεχνών της ίδιας πορείας,που είχαν ξεκινήσει κάτω από την επήρεια της ανατολικής τεχνοτροπίας και στην πορεία τη συνδύαζαν με δυτικά στοιχεία (Ιταλία - Ισπανία), διωγμένοι από την πατρίδα τους υπό τον φόβο των Οθωμανών. Είναι σημαντικό να διερευνήσουν τα παιδιά πόσο συνέβαλε αυτή η μετακίνηση καλλιτεχνών στο ξέσπασμα του φαινομένου της "Αναγέννησης". Ο πίνακας μπορεί να γίνει η αφορμή για να μελετηθεί η προσωπικότητα και το έργο του μεγάλου Κρητικού καλλιτέχνη Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, αναγνωρισμένου παγκοσμίως ως ενός εκ των μεγαλυτέρων ζωγράφων όλων των εποχών. Με αφορμή τον πίνακα μπορεί να γίνει αναφορά στη συλλογή που περιέχει την αναπαραγωγή του, "Έλληνες Ζωγράφοι μετά την Άλωση, (1450-1830)", αφενός ως εκδοτική εργασία και προϊόν μεγάλης αξίας και πολύχρονου μόχθου του ακαδημαϊκού Μανόλη Χατζηδάκη και αφετέρου ως προς το περιεχόμενο της συλλογής: η ιδέα της σύνθεσης μιας ομάδας καλλιτεχνών που έχει κινηθεί μέσα σε συγκεκριμένα χρονικά (και υφολογικά) όρια και από το έργο της εκκινεί η σύγχρονη ελληνική ζωγραφική (αλλά και τέχνη εν γένει).


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3243
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Theotokopoulos (Menegos) Dominikos, Θεοτοκόπουλος Δομήνικος
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ