Το Ερεχθειο στα 1813 - αποψη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η γκραβούρα παριστάνει μια άποψη του Ερεχθείου, όπως την αποτύπωσε ένας περιηγητής που επισκέφθηκε την Αθήνα το 1813. Παριστάνεται πιθανότατα η ανατολική πλευρά του ναού, που αποτελείται από ένα μεγάλο μπαλκόνι με έξι ιωνικούς κίονες, ενώ στο βάθος διακρίνονται κίονες δωρικού ρυθμού και από πάνω τους τρίγλυφα και μετόπες. Το μνημείο δείχνει γενικώς παραμελημένο (λείπει το αέτωμα, στη θέση του οποίου υψώνονται αγριόχορτα και υπάρχει ένα μεγάλο θραύσμα στο εδαφος). Μπροστά από το ναό βρίσκονται τρεις άνθρωποι (δύο καθιστοί και ένας όρθιος), πιθανότατα Οθωμανοί, αν κρίνουμε από την ενδυμασία τους, εκ των οποίων ο ένας καπνίζει ναργιλέ. Η εικόνα παρουσιάζει διδακτικά ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς προσφέρει το οπτικό ερέθισμα για την ανάδειξη αρκετών θεμάτων: τη σύγκριση ιωνικού και δωρικού ρυθμού στην αρχιτεκτονική, την προσαρμογή της αρχιτεκτονικής στον περιβάλλοντα χώρο και ειδικά στο έδαφος, τη λατρεία διαφορετικών θεών από τους ίδιους ανθρώπους στον ίδιο χώρο, καθώς και την αντιμετώπιση των μνημείων από τους ανθρώπους στο πέρασμα του χρόνου.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Στο μάθημα της Ιστορίας ο διδάσκων μπορεί να χρησιμοποιήσει την εικόνα στα εξής πεδία: α) κατά τη διδασκαλία των ρυθμών στην αρχιτεκτονική των αρχαίων ναών, μπορεί να επισημάνει ή να ζητήσει από τους μαθητές να επισημάνουν τα γνωρίσματα των δύο ρυθμών που βλέπουν στην εικόνα (δωρικοί κίονες, τρίγλυφα - μετόπες) β) η εικόνα αποτελεί αφετηρία για συζήτηση γύρω από το ζήτημα της λατρείας δύο θεών σε έναν ναό, γεγονός μάλλον ασυνήθιστο, το οποίο όμως αποτελεί ένδειξη της αντίληψης που είχαν οι αρχαίοι Έλληνες για το Θείο. Ο διδάσκων μπορεί να ζητήσει τη γνώμη των μαθητών για τις αιτίες που μπορεί να οδήγησαν τους Αθηναίους σε αυτήν την απόφαση. Προφανώς θα έχει προηγηγθεί η αφήγηση του μύθου του αγώνα Ποσειδώνα - Αθηνάς για τη διεκδίκηση της πόλης. Στο μάθημα των Θρησκευτικών η εικόνα μπορεί επίσης να αξιοποιηθεί με την ίδια εστίαση, το θέμα δηλαδή της λατρείας πολλών θεοτήτων. Μπορεί να συνδυαστεί με το λόγο που εκφώνησε ο απόστολος Παύλος στους Αθηναίους. Στο μαθημα της Ν/Ε Γλώσσας η εικόνα μπορεί να αποτελέσει αφόρμηση για συζήτηση στο θέμα της τέχνης και του πολιτισμού γενικότερα, των μνημείων ειδικότερα (υπάρχει τέτοια ενότητα στο βιβλίο της Γ΄ Λυκείου), και κυρίως γύρω από το ζήτημα της αντιμετώπισης των μνημείων της πολιτιστικής κληρονομιάς (πολλαπλότητα χρήσεων, φθορά, βανδαλισμός, κλοπή).


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3258
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Θρησκεία ReligionΘρησκεία
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Μη Χριστιανικά Θρησκεύματα Non-Christian ReligionsΜη Χριστιανικά Θρησκεύματα > Αρχαία Ελληνική Θρησκεία Ancient Greek ReligionΑρχαία Ελληνική Θρησκεία
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα TopicsΘέματα > Γλώσσα - Πολιτισμός - Τέχνη Language - Culture - ArtΓλώσσα - Πολιτισμός - Τέχνη
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΓΑΠΗ ΔΑΛΚΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ