Άγιος Κωνσταντινος (αγιογραφια, 1450-1830)
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για ψηφιακή αναπαραγωγή πρωτότυπου έργου του Έλληνα ζωγράφου-κληρικού Ονούφριου,ζωγραφισμένο ανάμεσα στο 1533-1547 το οποίο απεικονίζει τον αυτοκράτορα-άγιο Κωνσταντίνο να κρατάει τον Τίμιο Σταυρό μαζί με την μητέρα του αγία Ελένη. Οι πληροφορίες για τα βιογραφικά στοιχεία του ζωγράφου είναι συγκεχυμένες. Πιθανολογείται ότι είχε καταγωγή από το Βεράτιον, έζησε και δημιούργησε τον 16ο αιώνα κυρίως σε περιοχές της Αλβανίας - Δυτικής Μακεδονίας και μέχρι της περιοχής της Καστοριάς. Όπως εμφαίνεται και στα σχετικά αρχεία του Ε.Ι.Ε., ήταν μάλλον κληρικός στην περιοχή του Νεοκάστρου (Ελμπασαν). Στο έργο του συνυπάρχουν στοιχεία της εικαστικής αισθητικής της ευρύτερης περιοχής διαμονής του (ΒΔ Ελλάδα) του προηγούμενου από αυτόν αιώνα (14ου-15ου) αλλά και στοιχεία επιρροής από την "Κρητική Σχολή" τα οποία μπορούν να αποδοθούν σε ενδεχόμενη παραμονή του στη Βενετία ή σε απευθείας επιρροή από μελέτη σχετικών εικόνων Κρητών καλλιτεχνών. Συνδυάζοντας τις δύο επιρροές και προσθέτοντας και δικά του στοιχεία, κατορθώνει να συνθέσει μια ιδιαίτερη και αναγνωρίσιμη προσωπική τεχνοτροπία. Ο εικονιζόμενος Κωνσταντίνος (272-337) ήταν Ρωμαίος αυτοκράτορας ο οποίος, για το μεγάλο έργο του επονομάστηκε Μέγας ενώ για την υποστήριξη που πρόσφερε στον Χριστιανισμό,η Ορθόδοξη εκκλησία τον έχει αναγορεύσει σε άγιο και ισαπόστολο και ως τέτοιον τον απεικονίζει η Ανατολική αγιογραφία. Στη συγκεκριμένη εικόνα απεικονίζεται μαζί με την μητέρα του, Αγία Ελένη, έχοντας εν μέσω τον Τίμιο Σταυρό τον οποίο φημολογείται ότι ανακάλυψε η αγία Ελένη σε περιοδεία της στους Αγίους Τόπους περί το 325-326, χωρίς αυτό το γεγονός να επιβεβαιώνεται από όλους τους ιστορικούς της εποχής. Διετέλεσε αυτοκράτορας της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας (Αύγουστος) από το 306-324 μ.Χ. μέσα σε ένα σύστημα συγκυβέρνησης και μονοκράτορας από το 324 ως το 337 αφού προηγουμένως είχε εξουδετερώσει τους συγκυβερνήτες του. Τα σημαντικότερα έργα του ήταν: α) Το διάταγμα των Μεδιολάνων (313) με το οποίο καθιερωνόταν η ανεξιθρησκεία στην αυτοκρατορία και έπαυαν οι διωγμοί των χριστιανών, β) Η μεταφορά της πρωτεύουσας της αυτοκρατορίας από τη Ρώμη στο στρατηγικό σημείο του Βυζαντίου (Κωνσταντινούπολη-330 μ.Χ.), γ)Η καθιέρωση νέου νομίσματος (σόλιδο) με ρήτρα χρυσού, το οποίο παρέμεινε νομισματικό σημείο αναφοράς πολλά χρόνια μετά το θάνατό του και γ) Η σύγκληση της Α' Οικουμενικής Σύνοδου (325) στη Νίκαια της Βιθυνίας, με την οποία αντιμετωπίστηκε η αιρετική εκδοχή της διδασκαλίας του επισκόπου Αρείου και τέθηκε η δογματική βάση για τη συνέχεια του Χριστιανισμού. Η αναπαραγωγή του έργου, περιλαμβάνεται στο αποθετήριο "Πανδέκτης¨και στο πρόγραμμα δημιουργίας αρχείου για τους Έλληνες Ζωγράφους μετά την Άλωση (1450-1830), που περιλαμβάνει τα βιογραφικά τους στοιχεία και πλήρη κατάλογο των έργων τους, φορητών εικόνων και τοιχογραφιών, των οποίων δεν έχει γίνει ως σήμερα καμία συστηματική καταγραφή στην Ελλάδα. (ερευνήτρια Ευγενία Δρακοπούλου)

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα που απεικονίζει τον Μέγα Κωνσταντίνο και τη μητέρα του να κρατάνε τον Τίμιο Σταυρό,μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ενδεικτικό έργο τέχνης μελέτης της μεταβυζαντινής περιόδου,το οποίο ενσωματώνει δυτικότροπα στοιχεία επιρροής της "Κρητικής Σχολής". Ανήκει στη ομάδα των Ελλήνων ζωγράφων που δημιούργησαν μετά την Άλωση (1453) μέχρι και τα πρώτα βήματα του νέου ελεύθερου ελληνικού κράτους. Οι τεχνοτροπίες που συνδυάστηκαν εκείνη την εποχή στις εικαστικές τέχνες μας υποδεικνύουν και την ροή των καλλιτεχνικών ρευμάτων των επιρροών αλλά και των καλλιτεχνών της εποχής. Σημασία επίσης έχουν διότι εν πολλοίς πάνω σε αυτά τα έργα στηρίχτηκε η ακολουθούσα Νέα Ελληνική Ζωγραφική. Η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως δείγμα για να μελετηθεί η προσωπικότητα και το έργο του Ονούφριου, κληρικού και αγιογράφου που δημιούργησε στη ΒΔ Ελλάδα περί τον 16ο αιώνα. Τέλος η εικόνα,ως αναπαράσταση εποχής,μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να εμπλουτίσει εικονογραφικά τη μελέτη του βίου και των έργων των Κωνσταντίνου και Ελένης. Λόγω της μεγάλης συμβολής τους σε θέματα που αφορούν την σημερινή εκδοχή της χριστιανικής θρησκείας, η ευκαιρία για μελέτη αυτών των δύο προσωπικοτήτων εμφανίζεται τακτικά, όχι μόνο στο συγκεκριμένο μάθημα της Ιστορίας αλλά και στα Θρησκευτικά, στην Νεοελληνική Γλώσσα κ.α. Επίσης με την απεικόνιση μαζί με το Σταυρό του Κυρίου, ύψιστου συμβόλου της Χριστιανικής θρησκείας, μας επιβεβαιώνει την αντίληψη που υπήρχε και ξεκίνησε εκείνη την εποχή, σχετικά με την εύρεσή του.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3262
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Ηγετικές προσωπικότητες Leading personalitiesΗγετικές προσωπικότητες
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Εκκλησιαστική Ιστορία Ecclesiastical HistoryΕκκλησιαστική Ιστορία > Άγιοι SaintsΆγιοι
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Onoufrios(1), Ονούφριος (1)
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ