Ύδρα, Καλντεριμι
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Στη φωτογραφία του Ιωάννη Λάμπρου απεικονίζεται ένα χαρακτηριστικό καλντερίμι της Ύδρας περί το 1949. Η Ύδρα με την αμφιθεατρική δομή και τη βραχώδη σύσταση, έχει να επιδείξει μία αρχιτεκτονική που συνδυάζει νησιωτικά και ηπειρωτικά στοιχεία, με απέριττα, ορθογώνια σπίτια που αξιοποιούν την γκρίζα πέτρα του νησιού. Αυτή η γκρίζα πέτρα είναι το βασικό στοιχείο της Ύδρας και ο επισκέπτης μπορεί να τη δει παντού, στους δρόμους, στα σπίτια και στα καλντερίμια. Τα ανηφορικά καλντερίμια του νησιού με τα πέτρινα σκαλοπάτια και τους ασβεστωμένους τοίχους δίνουν στο νησί τον ιδιαίτερο χαρακτήρα του. Το γραφικό πλακόστρωτο σοκάκι της φωτογραφίας ανάμεσα στα σπίτια με την ιδιόμορφη αρχιτεκτονική αποτυπώνει την εικόνα του νησιού το 1949 πριν ακόμα «ανακαλύψουν» το νησί καλλιτέχνες και παραγωγοί ταινιών μετατρέποντάς της σε κοσμοπολίτικο τουριστικό θέρετρο.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η Ύδρα πρέπει να μελετηθεί ως ένα μοναδικό φαινόμενο μιας ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής εκδοχής που συνδυάζει ηπειρωτικά και νησιωτικά στοιχεία και η συγκεκριμένη φωτογραφία δίνει στοιχεία για να ξεκινήσουμε. Αποτελεί αντιπροσωπευτική εικόνα του εσωτερικού τρόπου δόμησης των σπιτιών με τα γραφικά πλακόστρωτα σοκάκια και τους ασβεστωμένους πέτρινους τοίχους. Η αμφιθεατρική Ύδρα με τα λιθόχτιστα αρχοντικά και σπίτια μπορεί να μελετηθεί σε σχέση με την προσφορά της στον τουρισμό και την καλλιτεχνική ζωή της χώρας μας καθώς αγαπήθηκε πολύ από ανθρώπους των γραμμάτων και των τεχνών, όπως ζωγράφους (Γκίκας) και ποιητές (Εγγονόπουλος, Σεφέρης). Οι μαθητές και μαθήτριες μπορούν να αναζητήσουν τα έργα αυτών των καλλιτεχνών που εμπνεύστηκαν από το ηλιόλουστο νησί αλλά και ταινίες στις οποίες η αμφιθεατρική Ύδρα πρωταγωνίστησε και έφθασε σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης. Η τελική παρουσίαση της παραπάνω ερευνητικής διαδικασίας πρέπει να καταλήξει στην αναζήτηση των λόγων που επιβάλλουν τη διατήρηση αυτής της μοναδικότητας η οποία αντλεί από τη γοητεία της πολιτιστικής μας παράδοσης. Η προστιθέμενη αξία της φωτογραφίας του Ιωάννη Λάμπρου βρίσκεται στο ότι αποτυπώνει μία άποψη της Ύδρας πριν ο τουρισμός «απειλήσει» την ιδιαίτερη πολιτισμική και αρχιτεκτονική ταυτότητα του νησιού. Μία συγκριτική μελέτη φωτογραφιών του «τότε» και του «τώρα» είναι δυνατό να ευαισθητοποιήσει τους μαθητές στις δυνατότητες που δίνει ο αειφόρος τουρισμός για τη διατήρηση της ισορροπίας μεταξύ των περιβαλλοντικών, κοινωνικών και οικονομικών πτυχών του τουρισμού. Ο προσδιορισμός της αειφορίας ως το βασικό κριτήριο μιας ηθικής και κοινωνικά αποδεκτής ανάπτυξης μπορεί να προστατέψει από τις επιπτώσεις του τουρισμού στην πολιτιστική κληρονομιά ενός τόπου και τις δραστηριότητες της παράδοσης.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3275
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Ανθρωπογενές περιβάλλον Man-made environmentΑνθρωπογενές περιβάλλον > Πόλεις CitiesΠόλεις
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ, ΑΡΧΟΝΤΟΥΛΑ ΜΑΝΤΖΑΡΙΔΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης/ες: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ