Δημητριος Υψηλαντης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για ξυλογραφία η οποία απεικονίζει τον Δημήτριο Υψηλάντη, Φαναριώτη, αγωνιστή του 1821 (Κωνσταντινούπολη 1793 – Ναύπλιο 1832), ο οποίος έλαβε μέρος σε σημαντικές πολιτικο-ιδεολογικές διεργασίες αλλά και σε πολεμικά γεγονότα καθ’ όλη την διάρκεια της επανάστασης του 1821. Το συγκεκριμένο έργο δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Πανδώρα (τεύχος 5, 1854-55, σ. 151-152), το οποίο ιδρύθηκε το 1849 από τους Ν. Δραγούμη, Κ. Παπαρρηγόπουλο, Αλ. Ρίζο Ραγκαβή και Χρ. Α. Δούκα. Επρόκειτο για εικονογραφημένο λογοτεχνικό-οικογενειακό έντυπο που απευθυνόταν όχι μόνο στους λογίους αλλά και στο ευρύ κοινό. Στόχος των ιδρυτικών μελών ήταν να προσφέρουν ευχάριστα και ωφέλιμα αναγνώσματα καθώς και απλουστευμένες εγκυκλοπαιδικές γνώσεις.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ο εκπαιδευτικός ξεκινώντας από τον Δημήτριο Υψηλάντη μπορεί να βρει μια καλή ευκαιρία για να βοηθήσει τους μαθητές του, ώστε να εξοικειωθούν με τις πρώτες απόπειρες των Ελλήνων να συγκροτήσουν σε πολιτειακό επίπεδο το νεοελληνικό κράτος. Συγκεκριμένα προχωρώντας σε αναζήτηση στο διαδίκτυο με θέμα τις βιογραφίες του Δημητρίου Υψηλάντη και άλλων πρωταγωνιστών της εποχής, όπως του Αλέξανδρου Μαυροκορδάτου, του Θεόδ. Κολοκοτρώνη, Γ. Κουντουριώτη, Ιωάννη Κωλέττη κ.ά., αλλά και αξιοποιώντας διάφορες διαδικτυακές πηγές όπως η ιστοσελίδα της Βουλής των Ελλήνων, οι μαθητές μπορούν να μελετήσουν το σχετικό υλικό με στόχο: (α) την γνωριμία με τα γεγονότα της ιστορικής περιόδου και τους βασικούς πρωταγωνιστές, (β) την συγκριτική αντιμετώπιση της δράσης των πρωταγωνιστών και τον φωτισμό των αιτιών και των συνεπειών των επιλογών τους, (γ) την εξοικείωσή τους με τα Συντάγματα του αγώνα, (δ) την διερεύνηση των στοχεύσεων των Ελλήνων για πολιτική συγκρότηση και τις επιδιώξεις για εγκαθίδρυση αβασίλευτης δημοκρατία με εθνική Ανεξαρτησία, και (ε) την επίδραση των συνταγματικών κειμένων από τη Γαλλική Επανάσταση και το Διαφωτισμό. Οι μαθητές αναμένεται, μέσα από την μελέτη των παραπάνω ιστορικών πηγών, να αναπτύξουν την κριτική – ιστορική τους σκέψη και μέσα από διδακτικές δραστηριότητες, όπως π.χ. το παίξιμο ρόλων, να αναπτύξουν την ιστορική ενσυναίσθηση.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3287
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα Political and ideological IssuesΠολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΜΑΤΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
υποέργο:
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ