Το μνημειο του Φιλοπαππου
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η γκραβούρα, που χρονολογείται το 1813, παριστάνει το μνημείο του Φιλοπάππου, το οποίο βρίσκεται στον ομώνυμο λόφο (λόφο των Μουσών στην αρχαιότητα), απέναντι και νοτιοδυτικά της Ακρόπολης των Αθηνών. Το μνημείο χρονολογείται στα 114-116 μ.Χ. και χτίστηκε από τους Αθηναίους προς τιμήν του μεγάλου ευεργέτη της πόλης των Αθηνών Ιουλίου Αντιόχου Φιλoπάππου, που εγκαταστάθηκε στην Αθήνα και έγινε Αθηναίος πολίτης αναλαμβάνοντας δημόσια και θρησκευτικά αξιώματα. Από τις τέσσερις πλευρές του μνημείου, που ήταν ουσιαστικά Μαυσωλείο, σώζεται σήμερα μόνο η βορειοανατολική, η οποία και απεικονίζεται στη γκραβούρα. Διακρίνεται στο κάτω τμήμα η ανάγλυφη παράσταση μιας από τις σημαντικότερες στιγμές της ζωής του Φιλοπάππου, η ανακήρυξή του ως Ρωμαίου Υπάτου στις αρχές του 2ου αιώνα μ.Χ. Από πάνω διακρίνονται δύο κόχες. Στη δεξιά (άλλοτε κεντρική) βρίσκεται ο αδριάντας του Φιλοπάππου καθήμενου να ατενίζει την Ακρόπολη, ενώ στην αριστερή είναι τοποθετημένος ο αδριάντας του Σέλευκου Α΄, ιδρυτή της δυναστείας των Σελευκιδών. Η εικόνα αποτελεί υποστηρικτικό υλικό για τη διδασκαλία της ελληνιστικής και ρωμαϊκής εποχής, της ελληνορωμαϊκής τέχνης, καθώς και των ταφικών εθίμων και συνηθειών.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Στο μάθημα της αρχαίας Ιστορίας ο διδάσκων μπορεί να προβάλει την εικόνα στην τάξη κατά τη διάρκεια της ιστορικής αφήγησης που αφορά τους ρωμαϊκούς χρόνους και την ελληνορωμαϊκή τέχνη. Η εικόνα μπορεί να αποτελέσει ερέθισμα για συζήτηση γύρω από τα εξής θέματα: α) την καθοριστική επιρροή της ελληνικής τέχνης στη ρωμαϊκή β) ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των ελληνικών και των ρωμαϊκών έργων τέχνης (π.χ. τα ρωμαϊκά είναι πιο χονδροειδή από τα ελληνικά) γ) την αρμονική συνύπαρξη και ανταλλαγή των δύο πολιτισμών γενικότερα (οι Ρωμαίοι κατακτητές θαύμασαν και αγκάλιασαν τον ελληνικό πολιτισμό, αλλά και οι Έλληνες σε πολλές περιπτώσεις αναγνώριζαν τους Ρωμαίους ευεργέτες) και δ) τις ταφικές συνήθειες (για τους αρχαίους Έλληνες και Ρωμαίους η υστεροφημία ήταν ιδιαίτερης σημασίας). Η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί και σε ομαδική δραστηριότητα, κατά την οποία θα δοθεί σε κάθε μέλος της κάθε ομάδας ένα διαφορετικό αντικείμενο προς επεξεργασία, είτε πρόκειται για γραπτή πηγή είτε για εικόνα. Μια κατάλληλη εικόνα, λ.χ., θα ήταν μια φωτογραφία της Πύλης του Αδριανού. Προτείνεται οι μαθητές των ομάδων να κληθούν να συγκρίνουν τα δύο μνημεία και, με βάση και τις γραπτές πηγές και την ιστορική αφήγηση του καθηγητή, να εντοπίσουν κοινά σημεία και στα δύο μνημεία, τα οποία θα είναι χαρακτηριστικά των δύο πολιτισμών (λ.χ. η αψίδα, καινοτομία των Ρωμαίων, και το ορθογώνιο, χαρακτηριστικό της ελληνικής αρχιτεκτονικής).


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3304
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Διακρατικές σχέσεις και Διαπολιτισμικές ανταλλαγές Interstate Relations and Intercultural ExchangesΔιακρατικές σχέσεις και Διαπολιτισμικές ανταλλαγές
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΓΑΠΗ ΔΑΛΚΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ