Η στηλη του Δεξιλεω στον Κεραμεικο
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Στην ασπρόμαυρη φωτογραφία, που τραβήχτηκε το 1923, εικονίζεται ο τάφος του Δεξίλεω στο Δίπυλο (την κύρια είσοδο της αρχαίας Αθήνας), στο αρχαίο νεκροταφείο του Κεραμεικού. Ο Δεξίλεως, από το δήμο Θορικού, σκοτώθηκε σε νεαρή ηλικία σε μάχη κοντά στην Κόρινθο, το 394/393 π.Χ., κατά τη διάρκεια του κορινθιακού πολέμου. Στη φωτογραφία διακρίνεται ο οικογενειακός του τάφος, στην κορυφή του οποίου είναι τοποθετημένη η περίφημη επιτύμβια στήλη του, μια από τις διασημότερες επιτύμβιες στήλες και ένα από τα θαυμαστότερα ανάγλυφα της αττικής τέχνης που έχουν διασωθεί. Ο Δεξίλεως απεικονίζεται σε σκηνή μάχης, κατά την οποία βρήκε το θάνατο πολεμώντας στην πρώτη γραμμή. Παριστάνεται έφιππος, με το χιτώνα αναπετάμενο, να έχει ορθώσει το άλογό του ορμητικά πάνω από τον πεσμένο στο έδαφος εχθρό, εναντίον του οποίου υψώνει δόρυ, που δεν σώζεται στις μέρες μας. Παρόλο που η φωτογραφία είναι τραβηγμένη από αρκετά μεγάλη απόσταση και δεν επιτρέπει τη λεπτομερή εξέταση της ανάγλυφης παράστασης, εντούτοις ενδείκνυται για την υποστήριξη της διδασκαλίας της κλασικής τέχνης, καθώς και της καθημερινής ζωής των αρχαίων Αθηναίων, καθώς προσφέρει άποψη και της επιτύμβιας στήλης, αλλά και του ευρύτερου φυσικού χώρου του νεκροταφείου του Κεραμεικού.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Στο μάθημα της αρχαιας Ιστορίας ο διδάσκων μπορεί να προβάλει την εικόνα στο κεφάλαιο της κλασικής τέχνης του 5ου αι. π.Χ., αλλά και της ελληνιστικής τέχνης (το έργο ανήκει σε μεταβατική εποχή χρονικά). Επίσης, η φωτογραφία ενδείκνυται και για την ενότητα της καθημερινής ζωής των αρχαίων Αθηναίων. Ο διδάσκων μπορεί να προβάλει τη φωτογραφία και να επισημάνει τα εξής: α) τις συνήθειες ταφής των αρχαίων Ελλήνων και τη σημασία που είχε γι' αυτούς η υστεροφημία, β) τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του έργου τέχνης (έντονη κίνηση, λεπτομέρειες στα σώματα) και γ) τις επιρροές που άσκησε το έργο και η αρχαία ελληνική τέχνη γενικότερα στη βυζαντινή τέχνη (είναι πολλές οι ομοιότητες ανάμεσα στην παράσταση του Δεξίλεω και στις αγιογραφήσεις του Αγίου Δημητρίου και του Αγίου Γεωργίου). Προτείνεται ο διδάσκων να χρησιμοποιήσει τη διαλογική μορφή και να ζητήσει από τους μαθητές πρώτοι να επισημάνουν κάποια από τα παραπάνω χαρακτηριστικά, ανάλογα με τις ως τότε αποκτηθείσες γνώσεις τους. Επιπρόσθετο υλικό που συνιστάται να χρησιμοποιηθεί είναι μια κοντινότερη, σύγχρονη φωτογραφία του μνημείου, η επιγραφή που συνοδεύει τη στήλη, καθώς και μια εικόνα του Αγίου Γεωργίου και του Αγίου Δημητρίου.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3316
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Κοινωνική οργάνωση και Καθημερινή ζωή Social organization and everyday lifeΚοινωνική οργάνωση και Καθημερινή ζωή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΓΑΠΗ ΔΑΛΚΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ