Μόνο σε Aποθετήρια «Φωτόδεντρο»
Kαι σε Yλικό Xρηστών
Καθαρισμός ενεργών φίλτρων
Κάντε εγγραφή σε μία ή περισσότερες από τις παρακάτω θεματικές περιοχές, θεματικές ενότητες ή έννοιες για να λαμβάνετε ειδοποιήσεις για μεταβολές στα αντικείμενα που έχουν ταξινομηθεί σε αυτές
Ευπορη Ελληνιδα στην αγορα με τις συνοδους της
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ο Γάλλος έμπορος και περιηγητής Pierre Augustin Guys (1721-1799) μας παρουσιάζει μία εικόνα όπου απεικονίζεται μία πλούσια Ελληνίδα, στα τέλη του 18ου αιώνα, να πηγαίνει στην αγορά με τις συνοδούς της. Ο Guys, στο χρονικό που έγραψε από τα ταξίδια του στην Ελλάδα, προσπάθησε να προσεγγίσει τους Έλληνες μέσα από αντιπαραβολές με αρχαία και λατινικά κείμενα. Έτσι, στην περιγραφή των πλουσίων γυναικών στα τέλη του 18ου αιώνα, ενσωματώνει αρκετά στοιχεία που συναντούμε στην καθημερινή ζωή των γυναικών στην αρχαιότητα. Στη συγκεκριμένη εικόνα παρατηρούμε μία πλούσια γυναίκα. Τα στοιχεία που αναδεικνύουν την κοινωνική της θέση είναι εμφανώς η ενδυμασία της. Τέτοια είναι το κόσμημα στο λαιμό της, τα σκουλαρίκια, το δαντελένιο ανοιχτό πουκάμισο (στοιχείο ευρωπαϊκό για την εποχή εκείνη), το περίτεχνα διακοσμημένο μαντήλι στο κεφάλι με το ψηλό καλπάκι από μέσα, η ζώνη με τα μαλαμοκαπνισμένα κλειδωτήρια. Όπως και στην αρχαιότητα η πλούσια γυναίκα της εποχής είχε στο σπίτι βοηθούς που ονομάζονταν παρακόρες ή θεραπαινίδες, όπως αναφέρει ο Guys παραπέμποντας στην οικιακή βοηθό των αρχαίων χρόνων. Ήταν γυναίκες που πέρα από τις οικιακές δουλειές συνόδευαν την κυρία του σπιτιού όταν εκείνη αποφάσιζε – ελάχιστες φορές – να πάει στην αγορά. Τα ψώνια γίνονταν, συνήθως από τις βοηθούς, στα τέλη, ωστόσο, του 18ου αιώνα, η γυναίκα αρχίζει σιγά σιγά να αποκτά μεγαλύτερη ελευθερία με αποτέλεσμα να είναι περισσότερο συχνές οι εξόδους της από το σπίτι. Σε καμία περίπτωση στις εξόδους αυτές δεν μπορούσε να είναι μόνη αλλά έπρεπε να συνοδεύεται είτε από τις γυναίκες του σπιτιού, είτε από συγγενείς και συχνότερα από ηλικιωμένα πρόσωπα. Οι γυναίκες, συνοδοί της κυρίας της εικόνας, βρίσκονται πίσω της, η ενδυμασία τους είναι απλή και εμφανώς κατώτερη σε πολυτέλεια από εκείνη της κυρίας τους. Παρακολουθούν την πραμάτεια στους πάγκους της υπαίθριας αγοράς και το κλίμα είναι ευχάριστο καθώς και γι’ αυτές πρόκειται για μια ευχάριστη βόλτα στην αγορά. Η συγκεκριμένη εικόνα αποτελεί χαρακτηριστικό τεκμήριο της καθημερινής ζωής των γυναικών στα τέλη του 18ου αιώνα, των περιορισμών με τους οποίους συνδεόταν η εικόνα τους αλλά και της πολυτέλειας με την οποία ζούσε η ανώτερη κοινωνική τάξη.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα του Pierre Augustin Guys μπορεί να αξιοποιηθεί σε μία διδακτική παρουσίαση της θέσης των γυναικών στην Ελλάδα κατά την ύστερη περίοδο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Μπορεί να αποτελέσει έναυσμα για συζήτηση σχετικά με τη θέση των γυναικών την εποχή αυτή αλλά και να αναζητηθούν συσχετίσεις με την ζωή των γυναικών σε άλλες χρονικές περιόδους κυρίως της αρχαιότητας. Στη συγκεκριμένη εικόνα αναδεικνύονται στοιχεία της ζωής των πλούσιων γυναικών – ιδιαίτερη έμφαση μπορεί να δοθεί στην ενδυμασία τους που ήταν και το κύριο εξωτερικό στοιχείο διαφοροποίησης. Ακόμα ενδείκνυται η αναφορά στον περιορισμό των γυναικών και στην έλλειψη ελευθερίας τους. Οι μαθητές και οι μαθήτριες είναι δυνατό να αναζητήσουν στοιχεία για τη θέση των γυναικών που είχαν το ρόλο της παρακόρης ή υπηρέτριας της εποχής και να αναζητήσουν αποσπάσματα από την Οδύσσεια όπου παρουσιάζονται αντίστοιχες δούλες οι οποίες κατείχαν σημαντική θέση στο σπίτι και ήταν ιδιαίτερα αγαπητές από τους κυρίους του σπιτιού. Γενικότερα η αναφορά στις βοηθούς (θεραπαινίδες στην αρχαιότητα) μπορεί να περιλαμβάνει τόσο την περιγραφή του ρόλου τους, που βέβαια ήταν, μεταξύ άλλων, να υπηρετούν την κυρία του σπιτιού, όσο και τη διαδικασία με την οποία βρίσκονταν στα πλούσια σπίτια όπως ήταν αυτή της αγοράς ή της παραχώρησης από τους γονείς τους «για να έχουν καλύτερη ζωή». Ακόμα, η εικόνα του Guys αποδίδει μία όψη της αστικοποίησης της εποχής, όπου κάποια δεδομένα για τη θέση της γυναίκας αρχίζουν να αμφισβητούνται και μαθητές και μαθήτριες μπορούν να αναζητήσουν τα αίτια που προμήνυαν και ευνόησαν την αλλαγή η οποία στα επόμενα χρόνια θα ισχυροποιήσει τη γυναίκα τόσο στο δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό χώρο.
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3340
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία
> Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.)
> Κοινωνική και πολιτική οργάνωση Social and political organizationΚοινωνική και πολιτική οργάνωση
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα:
ΑΡΧΟΝΤΟΥΛΑ ΜΑΝΤΖΑΡΙΔΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΑΙΘ
χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
διάρκεια: 2010-2015
ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
υποέργο:
Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΑΙΘ
χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
διάρκεια: 2010-2015
ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Δείτε τα σχόλια και τις αξιολογήσεις των χρηστών Απόκρυψη σχολίων και αξιολογήσεων χρηστών
ΣΧΟΛΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ/ΜΑΘΗΤΩΝ
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΙΣ
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
aggregator