Επιτυμβιο αγγειο
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Στο σχέδιο των Βρετανών αρχιτεκτόνων και ζωγράφων James Stuart (1713-1788) και Nicholas Revett (1720-1804) αποτυπώνεται ένα επιτύμβιο αγγείο σε σχήμα υδρίας, που βρέθηκε στη Ρωμαϊκή Αγορά της Αθήνας, με παράσταση αποχαιρετισμού του νεκρού (δεξίωσις). Στα δεξιά παρατηρούμε γυναίκα καθήμενη και έναν γενειοφόρο άντρα που στέκεται μπροστά της. Το ένδυμα του άντρα αφήνει ακάλυπτο το στήθος του. Πρόκειται για συζύγους που εικονίζονται να δίνουν το δεξί χέρι σε έναν χαιρετισμό που ονομάζεται δεξίωσις. Η κίνηση αυτή δείχνει ότι έχουμε μπροστά μας μία σκηνή αποχαιρετισμού, που γνωρίζοντας ότι το αγγείο είναι επιτύμβιο, καταλαβαίνουμε ότι είναι ο τελευταίος. Δεν είναι ωστόσο σαφές ποια από τις δύο μορφές αναχωρεί για τον κάτω κόσμο. Επιπλέον, στο σχέδιό τους οι Stuart και Revett σχεδίασαν τις κατόψεις μνημείων της Αθήνας και αναπαρήγαγαν αρχαίες επιγραφές. Πρόκειται για μία σύνθεση αρχαιοτήτων όπως αυτές που σχεδίασαν οι δύο αρχιτέκτονες και ζωγράφοι προκειμένου να αποδώσουν με πιστότητα τις αρχαιότητες των Αθηνών. Πράγματι στα σχέδιά τους οι δύο καλλιτέχνες κατάφεραν να αποδώσουν με ζωγραφική δεινότητα, δεξιοτεχνία και ακρίβεια τα χαρακτικά με τα ανάγλυφα, λεπτομερείς αρχιτεκτονικές μετρήσεις, όψεις, τομές, κατόψεις και σχέδια με αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες των μνημείων μεταφέροντας την αρχαία τέχνη στη Δύση και διατηρώντας στη μνήμη στοιχεία που ο χρόνος θα κατέστρεφε ή θα αλλοίωνε.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το σχέδιο των Stuart και Revett μας παρουσιάζει ένα επιτύμβιο αγγείο, κατόψεις μνημείων και αρχαίες επιγραφές. Οι μαθητές και οι μαθήτριες μπορούν να μελετήσουν συγκριτικά άλλες επιτύμβιες στήλες και να γίνει αναφορά στον Κεραμεικό ως τον τόπο του πρώτου δημόσιου νεκροταφείου της αρχαίας Αθήνας. Πάνω στο συγκεκριμένο σχέδιο μπορούμε να διακρίνουμε ειδική αναφορά στον Κεραμεικό «SITUATION OF A PART OF ATHENS CALLED CERAMIKUS». Ακόμα, με αφορμή τη «δεξίωση» (αποχαιρετισμό του νεκρού) που παρατηρούμε στο επιτύμβιο αγγείο μπορεί να πραγματοποιηθεί συγκριτική έρευνα ανάμεσα στα αρχαία ταφικά έθιμα και τα νεότερα προκειμένου να διαπιστωθεί ότι η Αρχαία Ελλάδα επηρέασε σε μεγάλο βαθμό την ανάπτυξη ενός δυναμικού πολιτισμικού συνεχούς που συνδέει το παρελθόν με το μέλλον.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3344
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Κοινωνική οργάνωση και Καθημερινή ζωή Social organization and everyday lifeΚοινωνική οργάνωση και Καθημερινή ζωή
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΡΧΟΝΤΟΥΛΑ ΜΑΝΤΖΑΡΙΔΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ