Οι Καρυατιδες
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Οι Καρυάτιδες του Ερεχθείου παριστάνονται από τους Βρετανούς αρχιτέκτονες και ζωγράφους James Stuart (1713-1788) και Nicholas Revett (1720-1804) σε ένα σχέδιο εξαιρετικής ακρίβειας. Οι Καρυάτιδες στην αρχιτεκτονική ήταν Κόρες που στήριζαν και στόλιζαν αρχαία οικοδομήματα κυρίως ιωνικού ρυθμού ενώ στα αντίστοιχα δωρικού ρυθμού προτιμήθηκαν οι Άτλαντες. Στο σχέδιο αυτό μπορούμε να παρατηρήσουμε τις τέσσερις από τις έξι Καρυάτιδες, που στήριζαν την οροφή της νότιας πρόστασης του Ερεχθείου. Το Ερέχθειο ήταν η ιερότερη περιοχή όλης της Ακρόπολης. Πρόκειται για ένα πολυσύνθετο κτήριο ιωνικού ρυθμού. Το ανατολικό τμήμα ήταν αφιερωμένο στην Αθηνά Πολιάδα και το δυτικό στον Ποσειδώνα-Ερεχθέα. Εκεί φυλάσσονταν τα Ιερά Μαρτύρια, τα ίχνη της τρίαινας του Ποσειδώνα και η ιερή ελιά, το δώρο της Αθηνάς στην πόλη της Αθήνας. Στο νότιο μέρος του ναού βρίσκονταν ο τάφος του μυθικού βασιλιά της Αθήνας Κέκροπα. Για να προστατευτεί ο τάφος δημιουργήθηκε μία πρόσταση που αντί για κίονες τοποθετήθηκαν έξι αγάλματα κορών από παριανό μάρμαρο, οι Καρυάτιδες οι οποίες στήριζαν την οροφή. Σύμφωνα με μία ερμηνεία οι κόρες αυτές, που αποτελούσαν το υπέργειο μνημείο του τάφου του Κέκροπα, ήταν οι χοηφόρες που απέδιδαν τιμές στον ένδοξο νεκρό. Οι Κόρες αυτές μέχρι σήμερα στηρίζουν περήφανα την οροφή του Ερεχθείου και ατενίζουν τον Παρθενώνα και πίσω του την Αθήνα στιβαρές και αιθέριες μαζί. Μοιάζουν μεταξύ τους μα κάθε μία είναι μοναδική. Τα μαλλιά τους είναι περίτεχνα χτενισμένα, το δεξί ή αριστερό τους πόδι ελαφρά εμπρός, χωρίς να βαδίζουν, και φορούν δωρικό πέπλο που σχηματίζει πτυχές και κυλά προς τα πόδια. Στο σχέδιο των Stuart και Revett, εξαιτίας της καθαρότητάς του και της αποτύπωσης των λεπτομερειών, μας δίνετε η δυνατότητα να παρατηρήσουμε τις μοναδικής ομορφιάς Κόρες του Ερεχθείου που άφησαν βαθιά την επιρροή τους στην επιστήμη και στην τέχνη. Ακόμα, το σχέδιο αποτυπώνει την πρόσταση με το κενοτάφιο του Κέκροπα και τις Καρυάτιδες χωρίς τις φθορές που έχει υποστεί από τις καταστροφές και τον χρόνο δίνοντάς μας μία άποψη για το πώς μπορεί να ήταν τις ημέρες της δόξας του. Βέβαια, γνωρίζουμε ότι οι αρχαίοι Έλληνες ζωγράφιζαν τα αγάλματα όπως και τους ναούς με χρώματα. Το ίδιο θα ίσχυε και για τις Καρυάτιδες που πιθανόν να ήταν ζωγραφισμένες με διαφορετικά χρώματα η καθεμία τα οποία χάθηκαν στον χρόνο. Ωστόσο, στο σχέδιο αυτό αποτυπώνεται η άποψη που είχαν οι λόγιοι και οι καλλιτέχνες της εποχής του Διαφωτισμού για την ελληνική αρχαιότητα η οποία έβλεπε στο λευκό μάρμαρο την απέριττη ομορφιά και την έμφαση στο ουσιώδες που πίστευαν ότι χαρακτηρίζει το αρχαίο πνεύμα.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το σχέδιο των Stuart και Revett, που αποτυπώνει τις Καρυάτιδες του Ερεχθείου, μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά ως ενδεικτικό αποτύπωμα του μνημείου και ως οδηγός προκειμένου οι μαθητές και οι μαθήτριες να ερευνήσουν τον ιερό αυτό χώρο και την ιστορία του. Να πληροφορηθούν τις αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες του μνημείου, να κατανοήσουν ότι η κατασκευή και η διακόσμηση του ναού ακολουθεί κανόνες που στηρίζονται στη θρησκευτική ζωή των αρχαίων Ελλήνων. Ακόμα να έρθουν σε επαφή με τις ιστορικές συνθήκες που συνετέλεσαν στη δημιουργία του μνημείου καθώς και εκείνες που άλλαξαν τη χρήση του στο πέρασμα των χρόνων. Για παράδειγμα όταν η Ακρόπολη έγινε τουρκικό φρούριο χρησιμοποιήθηκε από τον Τούρκο διοικητή της φρουράς για να έχει μέσα το χαρέμι του. Ακόμα, οι μαθητές και οι μαθήτριες ενδείκνυται να παρουσιάσουν το μέγεθος της πολιτιστικής ακτινοβολίας του μνημείου και να αναδείξουν τη σημερινή νοηματοδότησή του για την Ελλάδα και τον κόσμο. Τέλος, με αφορμή την αφαίρεση από τον Λόρδο Έλγιν το 1801 της δεύτερης από δυτικά Κόρης και τη μεταφορά της στο Βρετανικό Μουσείο, μπορεί να διατυπωθούν απόψεις σχετικά με την αξία των αρχαιοτήτων για την ανάδειξη του κλασικού ελληνικού πολιτισμού, το φόρο τιμής που καταθέτουν στη δημοκρατική φιλοσοφία και το χρέος μας να διατηρήσουμε τους θησαυρούς αυτούς ως στοιχεία της ελληνικής πολιτιστικής μας ταυτότητας.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
6 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3347
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Γλυπτική SculptureΓλυπτική
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΡΧΟΝΤΟΥΛΑ ΜΑΝΤΖΑΡΙΔΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
υποέργο:
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ