Οιδιπους επι Κολωνω
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το αντικείμενο αυτό είναι η ψηφιακή έκδοση της τραγωδίας του Σοφοκλή "Οιδίπους επί Κολωνώ", που έγινε το 1893 από τον ακαδημαϊκό Γεώργιο Μιστριώτη. Η έκδοσή του "Σοφοκλέους, Οιδίπους επί Κολωνώ" περιλαμβάνει το κείμενο της τραγωδίας στο πρωτότυπο με κριτική και σχόλια, γραμμένα σε γλώσσα καθαρεύουσα, αφού ο Μιστριώτης υπήρξε από τους κατεξοχήν θιασιώτες της καθαρεύουσας, ενώ την ίδια περίοδο, που εκδίδεται το έργο αυτό καθώς και άλλα έργα του ίδιου συγγραφέα, έχει ξεσπάσει έντονη διαμάχη μεταξύ καθαρευουσιάνων και δημοτικιστών. Ο Μιστριώτης γεννήθηκε στην Τρίπολη της Αρκαδίας. Σπούδασε Φιλολογία στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και στη συνέχεια με υποτροφία του Ελληνικού Κράτους συνέχισε στο Πανεπιστήμιο της Λειψίας. Το 1868 ανακηρύχθηκε υφηγητής στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, και κατόπιν έγινε τακτικός καθηγητής και παρέμεινε στη θέση αυτή μέχρι το θάνατο του το 1916. Η αντίθεσή του προς τη δημοτική γλώσσα είχε ως συνέπεια να χαρακτηρισθεί αντιδραστικός και να υποτιμηθεί το πλούσιο επιστημονικό του έργο. Στην Ιστορία έμεινε ανεξίτηλη η ανάμειξή του στα Ορεστειακά. Παρόλα αυτά δεν δίστασε να βραβεύσει ως εισηγητής σε ποιητικούς διαγωνισμούς έργα γραμμένα στη δημοτική. Η ιστορία των ομηρικών επών του Μιστριώτη και τα έργα του για τον Πλάτωνα και τις τραγωδίες των τριών τραγικών παραμένουν ακόμη έως σήμερα υποδειγματικά και μοναδικά. Εξαίρετο, ακόμη, έργο του θεωρείται Η Ελληνική Γραμματολογία μέχρι της υπό των Τούρκων αλώσεως της Κωνσταντινουπόλεως, που αποτελείται από δύο τόμους, τους οποίους εξέδωσε το 1897. Πρόκειται για μία ιστορία της Αρχαίας και Μεσαιωνικής Λογοτεχνίας που, μολονότι βασίζεται επί το πλείστον σε γερμανικά κυρίως έργα, είναι μέχρι σήμερα από τις ελάχιστες, που γράφηκαν από Έλληνα φιλόλογο. Χρημάτισε πρόεδρος της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, της Εταιρείας προς διδασκαλίαν των Αρχαίων Ελληνικών Δραμάτων, της Εταιρείας των φίλων του λαού και της Αρχαιολογικής Εταιρείας. Την περιουσία του την κληροδότησε στην Τρίπολη για κοινωφελείς σκοπούς. Με αυτή κατασκευάστηκε το Μιστριώτειο Διδακτήριο, όπου στεγάζονται το 1ο Γυμνάσιο και το 1ο Λύκειο Τρίπολης. Στο διδακτήριο αυτό φυλάσσονται τα βιβλία του και τα συγγράμματά του.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το αντικείμενο αυτό μπορεί να αξιοποιηθεί για τη διδασκαλία του μαθήματος της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας και ειδικότερα για την Αρχαία Ελληνική Τραγωδία. Στο πλαίσιο συνεργατικής μάθησης, θα μπορούσαν οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες και με αφορμή μελέτη συγκεκριμένων χωρίων από το βιβλίο, να αναζητήσουν άλλα έργα του Σοφοκλή ( π.χ. Οιδίπους Τύραννος) και να κάνουν συγκρίσεις σχετικά με τη γλώσσα, το περιεχόμενο ,τις ιδέες, το μύθο στον οποίο βασίζεται το έργο κ.α. Για παράδειγμα, θα είχε μεγάλο ενδιαφέρον να μελετήσουν οι μαθητές από την τραγωδία " Οιδίπους Τύραννος" το τελευταίο χωρίο της εξόδου , όπου εμφανίζεται η πτώση του ήρωα ( Οιδίπους), ο οποίος τιμωρημένος από τους θεούς ακολουθεί την τραγική του μοίρα και ξεκινά μια νέα περιπλάνηση, που θα τον οδηγήσει στην Αθήνα, στην περιοχή του Κολωνού. Εκεί θα ξεκινήσει η υπόθεση της άλλης τραγωδίας του Σοφοκλή με τίτλο : " Οιδίπους επί Κολωνώ", που είναι και το κείμενο του συγκεκριμένου ψηφιακού αντικειμένου. Η πορεία της ανόδου και της πτώσης του τραγικού ήρωα, χτυπημένου από τη μοίρα, είναι ένα χαρακτηριστικό μοτίβο της αρχαίας Ελληνικής τραγωδίας και ιδιαίτερα του Σοφοκλή. Οι μαθητές με τη διαδικασία αυτή θα έχουν την ευκαιρία να εξάγουν πολύτιμα συμπεράσματα για την αρχαία ελληνική τραγωδία και ιδιαίτερα για το έργο του Σοφοκλή. Επίσης, στο πλαίσιο συνεργατικής μεθόδου, ομάδες μαθητών θα μπορούσαν με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών να αναζητήσουν χωρία από άλλα έργα άλλων τραγικών ποιητών ( Αισχύλος :" Επτά επί Θήβας", Ευριπίδης : " Ιφιγένεια εν Αυλίδι") και να πραγματοποιήσουν συγκρίσεις σχετικά με τη γλώσσα, την τεχνική, τις ιδέες και την τεχνοτροπία, που χρησιμοποιούν οι τρείς μεγάλοι τραγικοί.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3379
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Σερρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών (Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία Ancient Greek Language and GrammarΑρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία > Γραμματειακά γένη Literary genresΓραμματειακά γένη > Δραματική ποίηση Dramatic poetryΔραματική ποίηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Μιστριώτης, Γεώργιος
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΗΛΙΑΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΑΚΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
εκδότης/ες: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ