Φιλολογικη τρομοκρατια, αρθρο του 1919
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Άρθρο που δημοσιεύθηκε στο λογοτεχνικό περιοδικό «Ο Νουμάς» και φέρει την ομώνυμη υπογραφή, με την οποία ο διευθυντής του περιοδικού ∆ηµήτριος Ταγκόπουλος αρθρογραφούσε στην εφημερίδα ΕΣΤΙΑ. Το κείμενο γράφτηκε σε περίοδο κατά την οποία ήταν εμφανείς στην ελληνική κοινωνία οι συνέπειες του εθνικού διχασμού (1915-1917), οι οποίες και επηρέαζαν την καθημερινή ζωή των πολιτών για μετέπειτα μακρύ χρονικό διάστημα. Ο αρθρογράφος παραθέτει παραδείγματα ακραίας συμπεριφοράς ανθρώπων και των δύο παρατάξεων, βενιζελικών και βασιλικών. Τα παραδείγματα αυτά καταδεικνύουν πώς ο εθνικός διχασμός στιγμάτισε και τους λόγιους και διανοούμενους της χώρας. Το άρθρο μπορεί να αξιοποιηθεί κατά τη διδασκαλία της Νεότερης Ιστορίας της Γ΄ Γυμνασίου και της Γ΄ Λυκείου ως πηγή άντλησης πληροφοριών για τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και τον Εθνικό Διχασμό.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Κατά τη διδασκαλία ενοτήτων με θέμα τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και τον Εθνικό Διχασμό, ο εκπαιδευτικός μπορεί να αξιοποιήσει το παρόν άρθρο, ώστε οι μαθητές να αντλήσουν πληροφορίες για τις συνέπειες που είχαν τα πολιτικά και ιδεολογικά ζητήματα της εποχής στην κοινωνική και καθημερινή ζωή των ανθρώπων. Στο άρθρο παρουσιάζονται ως παραδείγματα λόγιοι και διανοούμενοι, οι οποίοι κατά την άποψη του συγγραφέα συμπεριφέρονται «άπρεπα, πρόστυχα, ταπεινά». Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες και ο εκπαιδευτικός μοιράζει φύλλο εργασίας, στο οποίο περιλαμβάνεται το άρθρο και ερωτήσεις για επεξεργασία του. Π.χ. Ποια παραδείγματα συμπεριφοράς φιλοβενιζελικών παρουσιάζονται στο κείμενο; Ποια παραδείγματα συμπεριφοράς φιλοβασιλικών καταγράφει ο αρθρογράφος; Με ποιες φράσεις ο συγγραφέας χαρακτηρίζει τις συμπεριφορές αυτές; Ποια από αυτές τις φράσεις είναι κατά τη γνώμη σας η πιο χαρακτηριστική; Πώς θα χαρακτηρίζατε τον τίτλο του άρθρου; Αν σας ζητούσαν να δώσετε εσείς έναν τίτλο στο άρθρο, ποιον τίτλο θα δίνατε; Ποια συμπεράσματα εξάγετε για τις σχέσεις των ανθρώπων της εποχής εκείνης; Ο εκπρόσωπος μιας ομάδας παρουσιάζει τις απαντήσεις και ακολουθεί συζήτηση, στην οποία γίνεται ανακεφαλαίωση των εργασιών των ομάδων και η οποία μπορεί να επεκταθεί και σε αναφορές και συγκρίσεις με τη σύγχρονη πολιτική ζωή της χώρας και την επίδρασή της στην κοινωνική ζωή.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3402
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα Political and ideological IssuesΠολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή Society and everyday lifeΚοινωνία και καθημερινή ζωή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Ο Νουμάς
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΚΑΣΚΑΝΤΑΜΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ