Μαιναδα απο το μνημειο της Στοας των Ειδωλων (Incantadas η Μαγεμενες) στη Θεσσαλονικη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Αποτύπωση Μαινάδας, δημιουργία του 1794 (Μαινάδες= γυναικείες θεότητες που παρουσιάζονται ως συντρόφισσες και συνοδοί του θεού Διονύσου). Ένας μύθος αλλά και θρύλος των βυζαντινών χρόνων θέλει τον Μέγα Αλέξανδρο να φιλοξενεί στην Θεσσαλονίκη τον βασιλιά της Θράκης με την σύζυγο και την οικογένεια του για να του ζητήσει ενισχύσεις για την μεγάλη εκστρατεία που ετοίμαζε. Από τις πρώτες όμως ημέρες γεννιέται ένας παράνομος έρωτας μεταξύ του Αλεξάνδρου και της γυναίκας του βασιλιά της Θράκης. Ο Θράκας βασιλιάς όμως θα αντιληφθεί το γεγονός, και θα βάλει να κάνουν μάγια στον Αλέξανδρο την ώρα που θα διασχίζει με την συνοδεία του την στοά για να συναντήσει την Βασίλισσα στο δωμάτιο της. Ο Αλέξανδρος που θα το πληροφορηθεί, εκείνο το βράδυ δεν θα βγει από το δωμάτιο του. Έτσι η βασίλισσα θα αποφασίσει να τον επισκεφθεί η ίδια. Τα μάγια όμως την χτυπούν και αυτή και την συνοδεία της, άλλα και τον ίδιο τον βασιλιά της Θράκης που την παρακολουθούσε, με αποτέλεσμα να "μαρμαρώσουν". Οι "Μαγεμένες" μας παραπέμπουν στη λατρεία του Διονύσου και ήταν τοποθετημένες κατά τον 2ο αιώνα στο ύψος περίπου της Αρχαίας Αγοράς και δίπλα από τα Λουτρά Παράδεισος στη Θεσσαλονίκη. Σχετικά με τη Μαινάδα υπάρχει και ο πολύ γνωστός στον μακεδονικό χώρο μύθος του ιερού γάμου του θεού Διόνυσου με την κόρη του Μίνωα και τον οργιαστικό χαρακτήρα της λατρείας του.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη διδασκαλία της Ιστορίας και του πολιτισμού. Θα μπορούσε να αξιοποιηθεί διαχρονικά και να μελετηθεί η κάθε εποχή σε σχέση με το αντικείμενο. Επιπλέον μπορεί να μελετηθεί και από τη θεματική της τέχνης αλλά και της ιστορίας για την κατανόηση του αρχαϊκού κόσμου, της ομορφιάς των αγαλμάτων, της κοινωνίας της εποχής και της μετέπειτα εξέλιξης. Επιπλέον μπορεί να γίνει αναφορά και μελέτη με διάλογο και ομαδοσυνεργατική καθώς και ερευνητική μελέτη από τους μαθητές της κουλτούρας, των αξιών και γενικότερα του πολιτισμού της εκάστοτε εποχής. Αρχαία Ελλάδα, Βυζάντιο και νεότερη Ελλάδα. Θα μπορούσαν να μελετηθούν οι μύθοι και η πιθανή προέλευσή τους καθώς και ο λόγος που οι άνθρωποι δημιουργούν και διαδίδουν αντίστοιχους μύθους. Επίσης μια αναφορά στους Εβραίους της Θεσσαλονίκης τον ρόλο που διαδραμάτισαν στην πόλη καθώς και την φιλοτεχνία τους. Ακόμη το ενδιαφέρον και την εκτίμηση που έδειχναν κάποιοι για τα έργα καθώς και την τύχη που είχαν αυτά όπως τον εκπατρισμό τους και την εμφάνισή τους σε συλλογές του εξωτερικού.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3418
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
εποικοδομητισμός > κοινότητες πρακτικής
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΜΑΝΑΤΙΔΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ