Ναος του Ηφαιστου, Θησειο
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για εξαιρετικό σχέδιο του Ναού του Ηφαίστου από τον Γάλλο αρχιτέκτονα και περηγητή Julien-David Le Roy στα 1755, χρονιά που επισκέφθηκε την Αθήνα. Συμπεριλαμβάνεται στο βιβλίο του που εκδόθηκε το 1770. Γύρω από το μνημείο εικονίζονται θάμνοι και μικρά δέντρα σε άναρχη βλαστηση και όχι σε παράλληλες σειρές, όπως αυτά που φυτεύτηκαν κατά τους ελληνιστικούς χρόνους γύρω από το ναό. Αριστερά στο σχέδιο εικονίζονται τα Προπύλαια, ενώ μπροστά στον ναό παριστάνονται έξι ανδρικές φιγούρες (ο ένας ένοπλος και ιππέας) ντυμένοι με χαρακτηριστικά ενδύματα της οθωμανικής περιόδου. Ο Ναός του Ηφαίστου στην κορυφή του λόφου του Αγοραίου Κολωνού οριοθετεί την Αρχαία Αγορά των Αθηνών στη δυτική πλευρά. Σχεδιάστηκε ήδη από την εποχή του Κίμωνα, αλλά ολοκληρώθηκε μετά τον Παρθενώνα. Σύμφωνα με τον περιηγητή Παυσανία στο ναό λατρεύονταν από κοινού ο Ήφαιστος, προστάτης των μεταλλουργών, και η Αθηνά Εργάνη, προστάτρια των κεραμέων και της οικοτεχνίας. Αποτελεί κλασικό δείγμα δωρικού ρυθμού και χρησιμοποιεί πεντελικό και παριανό μάρμαρο. Κοσμείται με ένα ιδιαίτερα περίτεχνο και πλούσιο σε συμβολισμούς γλυπτό διάκοσμο, που οδήγησε και στη λανθασμένη αρχικά ονομασία του ως Θησείο. Από τον 7ο αι. μ.Χ. μέχρι το 1833 χρησιμοποιήθηκε ως χριστιανική εκκλησία αφιερωμένη στον Άγιο Γεώργιο τον Ακάμα ή Ακαμάτη, ενώ στη συνέχεια αποτέλεσε το πρώτο αρχαιολογικό μουσείο. Εδώ έγινε και η υποδοχή του Όθωνα το 1834.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η παρούσα εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά τόσο στο μάθημα της Ιστορίας όσο και στο μάθημα των Θρησκευτικών. Οι μαθητές και οι μαθήτριες χωρισμένοι σε ομάδες καταγράφουν τα ιδιαίτερα αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά του Ναού του Ηφαίστου και τον εντάσσουν σε συγκεκριμένο αρχιτεκτονικό ρυθμό. Παρουσιάζουν τα συμπεράσματά τους μέσα στην τάξη και επιχειρηματολογούν. Αναζητούν και άλλες εικόνες και παρουσιάζουν στην τάξη τις υπέροχες μυθολογικές αφηγήσεις του Ναού. Μπορεί να προκληθεί συζήτηση ως προς τα αίτια διατήρησης του Ναού, καθώς και ως προς τα αίτια καταστροφής αναγλύφων του. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης και η αλλαγή χρήσης του στο πέρασμα των αιώνων. Στα Εικαστικά ή την Τεχνολογία θα μπορούσαν να σχεδιάσουν μια μακέτα του Ναού ή -επεκτείνοντας- όλης της αρχαίας Αγοράς. Τέλος με τη βοήθεια των ΤΠΕ (Google Earth) θα μπορούσαν να περιηγηθούν εικονικά στην περιοχή.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ
Σε περίπτωση ομαδικής εργασίας καλό θα ήταν να έχει κάθε ομάδα το δικό της φωτοαντίγραφο. Κατά την παρουσίαση της εργασίας τους μπορεί η εικόνα να προβάλλεται.
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3421
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Μη Χριστιανικά Θρησκεύματα Non-Christian ReligionsΜη Χριστιανικά Θρησκεύματα > Αρχαία Ελληνική Θρησκεία Ancient Greek ReligionΑρχαία Ελληνική Θρησκεία
Σχεδιασμός και Τεχνολογία Design & TechnologyΣχεδιασμός και Τεχνολογία > Κατασκευή μακέτας Construction of a maquetteΚατασκευή μακέτας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να μιμούνται και να προσπαθούν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ