Η πεμπτη και η εκτη μετοπη της βορειας ζωοφορου του Παρθενωνα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η πέμπτη και η έκτη μετόπη της βόρειας ζωοφόρου του Παρθενώνα σε αποτύπωση του 1816. Οι μετόπες ή λίθοι με αριθμό 5 και 6 του Παρθενώνα βρίσκονται αντίστοιχα η πρώτη στο Βρετανικό Μουσείο και η δεύτερη στο Μουσείο της Ακρόπολης. Οι μετόπες του Παρθενώνα κοσμούσαν άλλοτε την δωρικού ρυθμού ζωφόρο του Παρθενώνα της Ακρόπολης. Είναι ανάγλυφες πλάκες που είναι τοποθετημένες επάνω στο επιστήλιο του ναού και μεταξύ των τριγλύφων αυτού. Ήταν συνολικά 92, διαμοιρασμένες σε 32 ανά πλευρά (βορεινή, νότια) και 14 ανά άκρη (ανατολική, δυτική) του ναού. Στον Παρθενώνα βρίσκονται σήμερα όλες οι μετόπες των άκρων του ναού (κυρίως αντίγραφα από τεχνητό λίθο), ενώ πολλές από τις μετόπες των μακρών πλευρών έχουν χαθεί κατά την πολιορκία της Αθήνας από τους Βενετούς του Μοροζίνι το 1687, ή φιλοξενούνται πλέον στο Βρετανικό Μουσείο και στο Μουσείο του Λούβρου. Έχουν μέγεθος περίπου 1,375 x 1,30 μ. και είναι κατασκευασμένες από μάρμαρο της Πεντέλης. Οι μετόπες της βόρειας πλευράς είχαν ως θέμα τον Τρωικό πόλεμο. Από τις 32 μετόπες σώζονται μόνο 13 μετόπες ακέραιες ή σε θραύσματα. H σύνθεση του επόμενου τμήματος της βόρειας πλευράς αποτελείται από ομάδες ιππέων που αλληλεπικαλύπτονται παρουσιάζοντας αλλεπάλληλα επίπεδα. Και σε αυτό το τμήμα μπορούμε να διακρίνουμε δέκα ομάδες που όμως δεν είναι ισάριθμες, ούτε ξεχωρίζουν από τη διαφορετική ενδυμασία. Πρόκειται για το καλύτερα σωζόμενο τμήμα της ζωφόρου. Μπορούμε να διακρίνουμε καθαρά την ποικιλία των ρούχων των ιππέων. Άλλοι απεικονίζονται με πλήρη ενδυμασία, ενίοτε φέρουν και πανοπλία, ενώ άλλοι είναι σχεδόν γυμνοί. Μπορούμε επίσης να διακρίνουμε τα νεανικά αγένεια πρόσωπα, το διαφορετικό χτένισμα. Οι περισσότεροι ιππείς κοιτούν ίσια μπροστά τους, μερικές φορές όμως η κεφαλή έχει κάποια κλίση δημιουργώντας έτσι μεγάλη ποικιλία στη σύνθεση. Συχνά επαναλαμβάνεται το χαρακτηριστικό μοτίβο του ιππέα που στρέφει το κεφάλι του προς τα πίσω. Όλα τα άλογα απεικονίζονται σε προφίλ. Έχουν λεπτά άκρα. Το κεφάλι με τα μάτια και τα ρουθούνια, καθώς επίσης η χαίτη και η ουρά δίνουν στα περισσότερα ξεχωριστό χαρακτήρα. H κλίση της κεφαλής, σε σχέση με το σώμα καθώς και τα πόδια των αλόγων δημιουργούν πολλά διαφορετικά επίπεδα σε ένα ανάγλυφο μόλις 5 εκατοστών.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα από τις μετόπες της βόρειας πλευράς της ζωοφόρου προσφέρεται για πολλαπλή διδακτική αξιοποίηση. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον εκπαιδευτικό για τη διδακτική προσέγγιση της αρχιτεκτονικής κατασκευής και διακόσμησης του Παρθενώνα και παράλληλα δίνεται η δυνατότητα στον εκπαιδευτικό αναδείξει το ζήτημα της επιστροφής των μαρμάρων του Παρθενώνα, μια που μία από τις αποτυπωμένες μετόπες (η νούμερο 6) βρίσκεται στο Βρετανικό μουσείο. Περισσότερες πληροφορίες μπορούν να αναζητηθούν στο: http://www.parthenonfrieze.gr/#/view/northfrieze/block42


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
6 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3426
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
συμπεριφοριστική προσέγγιση > εξάσκηση και πρακτική
γνωστική προσέγγιση
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΠΑΡΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ