Μαρια
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το έργο αυτό το φιλοτέχνησε ο ζωγράφος Θανάσης Μακρής και πρόκειται για ζωγραφική λάδι σε μουσαμά. Ο Θανάσης Μακρής γεννήθηκε στην Καλαμάτα το 1995. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών (1975-1980), με καθηγητή το Γιάννη Μόραλη. Οι σπουδές του συνεχίστηκαν στο Παρίσι (1980-1982), ενώ έργα του βρίσκονται σε μουσεία και ιδιωτικές συλλογές. Ζωγραφίζει θαλασσογραφίες, γυμνά, φύση, σκηνές από την οικογενειακή ζωή, καθώς και ανθρώπινες φιγούρες, αγνώστων ανθρώπων στο ευρύ κοινό, τους οποίους εικονίζει με τα ονόματά τους. Επίσης ζωγραφίζει επώνυμους ανθρώπους, όπως οι Χαΐνηδες, η Μαρίζα Κωχ, ο Λάκης Παπαστάθης και άλλοι. Τα ανθρωποκεντρικά θέματά του τα προσεγγίζει με ευαισθησία και σεβασμό, προκαλώντας το βλέμμα του θεατή να ερευνήσει έναν άγνωστο ψυχισμό. Συνηθίζει να ζωγραφίζει από μνήμης, από φυσική πόζα και φωτογραφίες. Ανήκει στους Έλληνες καλλιτέχνες της γενιάς του ΄80 και είναι παραστατικός ζωγράφος, με μια χαρακτηριστική τάση αφαίρεσης, που τον κάνει ξεχωριστό, όπως έχει παρατηρήσει ο Βλάσης Φρυσίρας.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ο/η εκπαιδευτικός παρουσιάζει στο βιντεοπροβολέα ή στο διαδραστικό πίνακα το συγκεκριμένο έργο με τον τίτλο Μαρία, που φιλοτέχνησε ο Θανάσης Μακρής. Τους ζητά να το παρατηρήσουν διεξοδικά και να εστιάσουν στην έκφραση του προσώπου. Εκφράζουν τα συναισθήματα που τους δημιουργεί ο πίνακας, ενώ εάν υπάρχει διαδραστικός πίνακας, καταγράφουν τα συναισθήματά τους με τον ειδικό μαρκαδόρο γύρω από το έργο. Ο/η εκπαιδευτικός τους εφιστά την προσοχή στη δεξιοτεχνική διαχείριση του φωτός, καθώς και στο μονόχρωμο φόντο που αναδεικνύει τη δραματικότητα των συναισθημάτων που συνθέτουν τα θερμά χρώματα. Το μέγεθος του πίνακα είναι 185 Χ 80 εκ. δηλαδή η επονομαζόμενη Μαρία, η γυναίκα του πίνακα, είναι ζωγραφισμένη σε φυσικό μέγεθος. Ο/η εκπαιδευτικός, ρωτά τους/τις εκπαιδευόμενους/ες τι σκοπεύει να επιτύχει κάποιος καλλιτέχνης που επιλέγει να ζωγραφίζει πίνακες μεγάλης διάστασης, ποια μπορεί να είναι τα θετικά, αλλά και ποια η επικινδυνότητα αυτής της επιλογής. Στη συνέχεια τους ρωτά τι κατάφερε να επιτύχει ο Θανάσης Μακρής, ζωγραφίζοντας τον πίνακα Μαρία σε φυσικό μέγεθος. Οι εκπαιδευόμενοι/ες καλούνται να προσεγγίσουν τον ψυχισμό και τον εσωτερικό κόσμου του εικονιζόμενου προσώπου. Τα έργα του Θανάση Μακρή αποπνέουν την αίσθηση της κινηματογραφικής αφήγησης, όπως έχει γραφεί σε σχετικά. Με αυτό το δεδομένο οι μαθητές, ανά δυάδες, επιχειρούν στο μάθημα της Γλώσσας να γράφουν ομαδικά μια φανταστική αφήγηση, στην οποία να πρωταγωνιστεί η Μαρία, το πρόσωπο του πίνακα αυτού. Στη συνέχεια, η κάθε ομάδα διαβάζει στην ολομέλεια τη δική της αφήγηση. Οι εκπαιδευόμενοι/ες αναλαμβάνουν με τη βοήθεια της τεχνολογίας να εργαστούν σε ομάδες. Μια ομάδα συγκεντρώνει σε powerpoint πίνακες του Μακρή Θανάση. Μια άλλη ομάδα γράφει το βιογραφικό του. Επόμενη ομάδα βρίσκει και παρουσιάζει αποσπάσματα από άρθρα, με σχόλια και συνεντεύξεις, που έχουν γραφεί για τον καλλιτέχνη και το έργο του. Υπάρχει επίσης η δυνατότητα να εκτυπωθούν αυτά τα άρθρα και να συνθέσουν ένα ταμπλό στην τάξη. Μια επόμενη ομάδα βρίσκει πληροφορίες για το Βλάση Φρυσίρα. Τέλος, μια ακόμα ομάδα βρίσκει πληροφορίες για το Μουσείο Φρυσίρα και επιχειρεί να δημιουργήσει χάρτη που να εξηγεί τη θέση που βρίσκεται στην Πλάκα της Αθήνας. Επίσης, μπορεί να δοθεί η ευκαιρία στα παιδιά να επιχειρήσουν τις δικές τους καλλιτεχνικές δημιουργίες. Αρχικά γίνεται αναφορά στα πρωτογενή (βασικά) και στα δευτερογενή χρώματα. Στη συνέχεια οι μαθητές/τριες επιχειρούν να εξασκηθούν με χρώματα λαδιού, αναμιγνύοντας πρωτογενή χρώματα, για να δημιουργήσουν χρωματικές συνθέσεις δευτερογενών χρωμάτων. Πάνω στην παλέτα βάζουν μικρή ποσότητα από τα χρώματα που θέλουν να δουλέψουν και τα αναμιγνύουν. Αφού εξοικειωθούν με αυτήν τη διαδικασία, επιχειρούν να ζωγραφίσουν ανθρώπινες φιγούρες και προσωπογραφίες με λάδι σε καμβά. Αναπόσπαστο κομμάτι αυτής της διαδικασίας, μετά από παραίνεση του/της εκπαιδευτικού, θα πρέπει να είναι ο καθαρισμός των πινέλων. Σε ένα γυάλινο βαζάκι υπάρχει καθαρό νέφτι, όπου και ξεπλένονται τα πινέλα, αφού προηγουμένως έχει βγει το πολύ χρώμα, σκουπίζοντας το πινέλο σε χαρτί κουζίνας. Εξηγούμε στα παιδιά ότι η ίδια διαδικασία ακολουθείται και όταν θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε το ίδιο πινέλο σε διαφορετικό χρώμα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3491
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Φρυσίρα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Φρυσίρα (Μουσείο Φρυσίρα)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ Information & Communication Technologies (ICT)Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ > Πολυμέσα MultimediaΠολυμέσα > Εφαρμογές πολυμέσων Multimedia ApplicationsΕφαρμογές πολυμέσων
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Αφηγηματικά είδη Types of NarrativeΑφηγηματικά είδη
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ Information & Communication Technologies (ICT)Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ > Διαδίκτυο InternetΔιαδίκτυο > Αναζήτηση πληροφοριών Information searchingΑναζήτηση πληροφοριών
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
συμπεριφοριστική προσέγγιση > εξάσκηση και πρακτική
γνωστική προσέγγιση
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ψυχοκινητικός
ψυχοκινητικός > να μιμούνται και να προσπαθούν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΑ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Φρυσίρα
εκδότης/ες: Μουσείο Φρυσίρα
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ