Ο δασκαλος του χωριου διδασκει τους "υπερσυντελικους"
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ψηφιοποιημένη σελίδα από το "Εθνικόν Ημερολόγιον" του Κωνσταντίνου Σκόκου, Vol 27, No 1 (1912); σελ. 272. Στο τέλος της σελίδας υπάρχει γελοιογραφία με τίτλο "Το γλωσσικόν ζήτημα εις τας επαρχίας. Ο δάσκαλος του χωριού υπέρ των "υπερσυντελίκων"¨. Εικονίζει ηλικιωμένο δάσκαλο με αστική ενδυμσία να προσπαθεί να διδάξει τους "υπερσυντέλικους" σε χωρικούς, νυμένους με παραδοσιακές ενδυμασίες. Η σημαντική αυτή έκδοση, πλήρης σειρά της οποίας φυλάσσεται στο ΕΛΙΑ, είχε πρωτοκυκλοφορήσει το 1886 «για να συντελέσει ουκ ολίγον εις την εξέλιξιν και διαμόρφωσιν του ελληνικού πολιτισμού», όπως σημείωνε ο Σκόκος. Στην απαρχή του, το «Εθνικόν Ημερολόγιον», που τιτλοφορείται στην πρώτη σελίδα και «Γελοιογραφικόν», είχε έντονα σατιρικό χαρακτήρα. Η έκδοση διήρκησε 32 χρόνια (1886 - 1918).

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η ψηφιοποιημένη γελοιογραφία από το "Εθνικόν Ημερολόγιον" του 1912 αποδίδει με ιδιαίτερο χιούμορ την προσπάθεια επιβολής της καθαρεύουσας σε κατοίκους της ελληνικής υπαίθρου μέσω του επίσημου εκπαιδευτικού συστήματος. Η γελοιογραφία αυτή μπορεί να αξιοποιηθεί με διάφορους τρόπους, τόσο στα γλωσσικά μαθήματα, όσο και στην Ιστορία, ως ιστορική πηγή. Ως κειμενικό είδος (σάτιρα, γελοιογραφία) επιτρέπει την σημειολογική ανάλυση από τους μαθητές με την μέθοδο των ερωτήσεων-αποκρίσεων, καταιγισμού ιδεών, κλπ., ώστε να τους βοηθήσει να κατανοήσουν το Γλωσσικό Ζήτημα και τον ρόλο της εκπαίδευσης ως φορέα αξιών, την διαμάχη που το γλωσσικό ζήτημα επέφερε σε κοινωνικό και πολιτικό επίπεδο, αλλά και το ευρύτερο ιστορικό πλαίσιο της εποχής. Στο γλωσσικό μάθημα η γελοιογραφία μπορεί να δοθεί και ως φύλλο εργασίας (κατανόηση εξωγλωσσικού είδους έκφρασης) με το κριτήριο αξιολόγησης: "Να γράψετε μία παράγραφο στην οποία θα εξηγείτε και θα αναλύετε την παραπάνω γελοιογραφία" ή "Με αφορμή την παραπάνω γελοιογραφία να συντάξετε ένα κείμενο 200-300 λέξεων". Ως ιστορική πηγή αξιοποιείται τόσο στο μάθημα της Λογοτεχνίας (Γλωσσικό Ζήτημα, Δημοτικισμός, ο ρόλος του τύπου στην διαμόρφωση της λογοτεχνικής οαραγωγής, ο λόγιος Κωνσταντίνος Σκόκος και η Νέα Αθηναϊκή Σχολή) όσο και στο μάθημα της Ιστορίας για να κατανοηθεί καλύτερα ο ρόλος του τύπου στην διατήρηση της εθνικής συνείδησης και της Μεγάλης Ιδέας, η σχέση του ελληνισμού της διασποράς με το Ελληνικό Κράτος και αντίστοιχα ζητήματα που αποτελούν το ιστορικό πλαίσιο πριν τους Βαλκανικούς Αγώνες. Σε μια διαθεματική προσέγγιση η γελοιογραφία μπορεί να αξιοποιηθεί σε ομαδοσυνεργατική ή σε ανάπτυξη διδακτικού σεναρίου, όπου η κάθε μαθητική ομάδα θα κληθεί να προσεγγίσει την συγκεκριμένη γελοιογραφία (αλλά και όλο το "Εθνικον Ημερολόγιον" του Κ. Σκόκου) από διαφορετικό πρίσμα (κειμενικό, ιστορικό, κοινωνιολογικό,κλπ). Με τον τρόπο αυτό οξύνεται η κριτική σκέψη των μαθητών και ενθαρρύνεται η αυτενέργεια και η διερευνητική μάθηση.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3511
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Γλωσσικές ποικιλίες Linguistic varietiesΓλωσσικές ποικιλίες > Κοινωνικές γλωσσικές ποικιλίες Social linguistic varietiesΚοινωνικές γλωσσικές ποικιλίες
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Τεχνικές / Τρόποι γραφής Literary techniques / methodsΤεχνικές / Τρόποι γραφής > Σάτιρα - Παρωδία - Ειρωνεία Satire - Parody - IronyΣάτιρα - Παρωδία - Ειρωνεία
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΖΑΜΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ