Εις τους παρα τα συνορα πεσοντας
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ποίημα του ποιητή και δημοσιογράφου Κλεάνθη Ν. Τριανταφύλλου (1850-1889), γνωστού και με το λογοτεχνικό ψευδώνυμο «Ραμπαγάς». Βρίσκεται δημοσιευμένο στο Ημερολόγιον Σκόκου, τ.2, No 0 (1887),σ. 126 που απόκειται στο Πανεπιστήμιο Πατρών/Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης. 1.Ο Κλ. Τριαντάφυλλος γεννήθηκε στα Ξάμπελα της Σίφνου. Σε νεαρή ηλικία έζησε στην Κωνσταντινούπολη, όπου ασχολήθηκε με τη δημοσιογραφία ως συνεργάτης των εντύπων Νεολόγος του Δημοσθένη Βουτυρά, Κουδουνάτος, Σάλπιγξ και Διογένης. Διώχθηκε από τις τουρκικές αρχές λόγω του καυστικού ύφους του και κατέφυγε στην Αθήνα, όπου το 1878 ίδρυσε από κοινού με το Βλάση Γαβριηλίδη (μετέπειτα ιδρυτή και εκδότη της εφημερίδας Ακρόπολις) το πολιτικο-σατιρικό περιοδικό Ραμπαγάς (τίτλος πολιτικής σάτιρας του Βικτοριέν Σαρντού που παραστάθηκε την ίδια χρονιά στην Αθήνα), στο οποίο δημοσίευσαν κείμενα μεταξύ άλλων ο Κωστής Παλαμάς, ο Δημήτριος Ταγκόπουλος, ο Γεώργιος Δροσίνης, ο Γεώργιος Σουρής, ο Εμμανουήλ Ροΐδης κ.ά. Ο Ραμπαγάς αποτέλεσε πρόδρομο για τη Νέα Αθηναϊκή Σχολή ενώ προκάλεσε με την κριτική του και αντιδράσεις σε μία μερίδα του πολιτικού κόσμου. Ο εκδότης του κυνηγήθηκε ως εχθρός του Αλέξανδρου Κουμουνδούρου και του Θεόδωρου Δηλιγιάννη. Το 1881 φυλακίστηκε για διάστημα ενός μηνός και τον ίδιο χρόνο έγινε απόπειρα δολοφονίας σε βάρος του. Αυτοκτόνησε το 1889, ενώ τα τελευταία χρόνια της ζωής του υπέφερε από σοβαρή ψυχική διαταραχή. 2.Ο κυκλαδίτης Κωνσταντίνος Φ. Σκόκος (1854-1929) κυκλοφόρησε έναν μικρό τόμο με τίτλο: Γελοιογραφικόν Ημερολόγιον του έτους 1886, έτος Α΄, εν Αθήναις, εκ του Τυπογραφείου «Ανδρέου Κορομηλά» και «Κοραή» Ανέστη Κωνσταντινίδη, 1885. Πρόθεση του εκδότη ήταν να παρουσιάσει κάτι καινούργιο στο αναγνωστικό κοινό και να συγκεντρώσει «τας λεπτοτέρας και αττικωτέρας ευφυιας των παρ’ ημίν δημοσιολόγων» (τόμ. 1886, σ. 60). Το Ημερολόγιον Σκόκου απέβη με τον καιρό το δημοφιλέστερο έντυπο της εποχής του. Στις σελίδες του φιλοξενεί τα πιο σημαντικά ονόματα της σύγχρονής του ελληνικής λογοτεχνίας και καθρεφτίζει τη λογοτεχνική παραγωγή των χρόνων του. Γίνεται επομένως πραγματικά Εθνικόν Ημερολόγιον, όπως μετονομάστηκε λίγο αργότερα, το 1891. Το Ημερολόγιον εκδιδόταν ως το 1918 και το αναγνωστικό κοινό του δεν περιοριζόταν στην Αθήνα και στον τότε ελλαδικό χώρο, αλλά κυρίως προερχόταν από τον αλύτρωτο Ελληνισμό και τους ομογενείς της Διασποράς.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι ένα δείγμα (όχι όμως και το πλέον αντιπροσωπευτικό) της ποίησης που φιλοξενούσε το περιοδικό Ραμπαγάς στην Αθήνα του 1880. Ο διδάσκων μπορεί να το χρησιμοποιήσει σε ομαδοσυνεργατικές διδακτικές προσεγγίσεις αναφορικά με την παρουσίαση ή γνωστική διερεύνηση των λογοτεχνικών ρευμάτων στα τέλη του 19ου αιώνα - των τάσεων που υπήρχουν, των φορέων τους, των τρόπων με τους οποίους εκδηλώνονταν, τις αντιδράσεις που προκαλούσαν και τη συμβολή τους στην ανανέωση ή/και ριζοσπαστικοποίηση της ελληνικής κοινωνίας σε συνάρτηση με τα μεγάλα οικονομικά, πολιτικά, κοινωνικά και εθνικά ζητήματα που συνδιαμορφώνονταν. Είναι λοιπόν προφανές ότι το αντικείμενο μπορεί να αποτελέσει έναυσμα μίας συνολικότερης θεώρησης που εκκινεί από τον χώρο της λογοτεχνίας-ποίησης και μπορεί να φωτίσει με τη εξέταση της ιστορικής του συνάφειας ποικίλους τομείς της ζωής του ελληνικού κράτους την τελευταία εικοσαετία του 19ου αιώνα (1880-1900), περίοδο ραγδαίων αλλαγών. Το αίτημα του δημοτικισμού, η σύγκρουση του παλαιού με το νέο και ο εθνικισμός της εποχής εκείνης είναι στοιχεία εμφανή στο μαθησιακό αντικείμενο και μπορούν αξιοποιηθούν διδακτικά. Ερευνητικές εργασίες μπορούν να δομηθούν στη βάση τέτοιων ερωτημάτων. Έτσι προτείνεται η εκμετάλλευση του αντικειμένου στη συνάφειά του με την πολιτική, εθνική, λογοτεχνική-ποιητική, οικονομική, δημοσιογραφική πραγματικότητα και την παρουσίασή της στην τάξη με πρωτοβουλία των μαθητών/-τριών και τον διδάσκοντα σε ρόλο εμψυχωτή-συντονιστή. Τέλος μπορεί να επιχειρηθεί η σύγκριση με τη σύγχρονη εποχή μέσα από την αναζήτηση αναλογιών (εντός και εκτός σχολείου) τόσο στους καλλιτεχνικούς τρόπους άσκησης κριτικής και σάτιρας όσο και στους τρόπους εκδήλωσης της καλλιτεχνικής ή/και ιδεολογικής πρωτοπορίας. Η παραπάνω χρήση του μαθησιακού αντικειμένου συμφωνεί με τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (ΑΠΣ) για τη διδασκαλία της Λογοτεχνίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η διαθεματικότητα μπορεί να λειτουργήσει επίσης στα πεδία της Νεοελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας, της Ιστορίας, της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, της Κοινωνιολογίας, της Ιστορίας της Τέχνης, της Αισθητικής Αγωγής, των Καλλιτεχνικών και των ΤΠΕ.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3524
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Ρεύματα / Κινήματα Streams / MovementsΡεύματα / Κινήματα > Παρνασσισμός ParnassianismΠαρνασσισμός
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Ποιήματα - Τραγούδια Poems - SongsΠοιήματα - Τραγούδια
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Σχέδιο και χρώμα Design and ColorΣχέδιο και χρώμα
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ Information & Communication Technologies (ICT)Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ > Πληροφορία InformationΠληροφορία > Δεδομένα και πληροφορίες Data and informationΔεδομένα και πληροφορίες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Κλεάνθης Τριανταφύλλος
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ