Μόνο σε Aποθετήρια «Φωτόδεντρο»
Kαι σε Yλικό Xρηστών
Καθαρισμός ενεργών φίλτρων
Κάντε εγγραφή σε μία ή περισσότερες από τις παρακάτω θεματικές περιοχές, θεματικές ενότητες ή έννοιες για να λαμβάνετε ειδοποιήσεις για μεταβολές στα αντικείμενα που έχουν ταξινομηθεί σε αυτές
Μετοπες απο τη νοτια πλευρα του Παρθενωνα: Κενταυρομαχια
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για σχέδια που δημοσιεύτηκαν το 1816 στο βιβλίο των Άγγλων περιηγητών J.Stuart και N. Revett και απεικονίζουν δύο μετόπες από τη νότια πλευρά του ναού του Παρθενώνα με θέμα την Κενταυρομαχία. Στη βόρεια πλευρά του Παρθενώνα παριστανόταν η Άλωση της Τροίας (Ιλίου Πέρσις). Στην ανατολική πλευρά παρουσιάζονταν η μάχη των Ολυμπίων θεών με τους Γίγαντες που προσπαθούσαν να ανατρέψουν την τάξη του Ολύμπου (Γιγαντομαχία). Στη δυτική πλευρά αναπαρίστατο ο αγώνας των νέων της Αθήνας ενάντια στις Αμαζόνες που απείλησαν την Ακρόπολη (Αμαζονομαχία). Στη νότια πλευρά του ναού υπήρχαν 32 μετόπες. Από αυτές οι 23 εικονίζουν σκηνές από την Κενταυρομαχία και οι υπόλοιπες 9 διάφορα θέματα. Η Κενταυρομαχία εικονίζεται στις 12 πρώτες (1-12) και στις 11 τελευταίες (22-32). Σύμφωνα με τον μύθο οι Κένταυροι που ήταν προσκεκλημένοι στο γάμο του Πειρίθοου με την Ιπποδάμεια μέθυσαν και καταχράστηκαν τη φιλοξενία των Λαπιθών. Ο Κένταυρος Εύρυτος προσπάθησε να αρπάξει τη μνηστή του Πειρίθοου. Ακολούθησε συμπλοκή μεταξύ Λαπιθών και Κενταύρων με αποτέλεσμα να νικήσουν οι Λαπίθες και να αναγκάσουν τους Κένταυρους να εγκαταλείψουν τη Θεσσαλία. Στη μάχη λέγεται ότι πήρε μέρος και ο Θησέας που ήταν φίλος του Πειρίθοου. Η πρώτη μετόπη στην εικόνα είναι η νότια μετόπη 7, στην οποία εικονίζεται μια σκηνή με έντονη δράση. Ένας Λαπίθης επιτίθεται εναντίον του Κενταύρου σηκώνοντας το αριστερό του χέρι εμπρός και πιέζοντας το κεφάλι του Κενταύρου. Στο αριστερό του χέρι πιθανότατα κρατούσε κάποιο όπλο. Στη δεύτερη μετόπη, νότια μετόπη 12, παρουσιάζεται ένας Κένταυρος να έχει αρπάξει μια Λαπιθίδα. Η πρώτη μετόπη βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο όπως και οι μετόπες 2-9 και οι μετόπες 26-32 της νότιας πλευράς του Παρθενώνα. Η δεύτερη μετόπη ανασυντάχθηκε από θραύσματα και βρίσκεται στο μουσείο της Ακρόπολης. Η συγκεκριμένη μετόπη έγινε γνωστή χάρη στο σχέδιο του Jacques Carrey, βασιλικού ζωγράφου της αυλής του Λουδοβίκου ΙΔ΄, που συνόδευσε το 1674 το Μαρκήσιο Olier de Nointel στην Αθήνα και αποτύπωσε σε χαρτί με κόκκινη κιμωλία τα γλυπτά του Παρθενώνα. Τα συγκεκριμένα σχέδια αποδείχθηκαν σημαντικά για τη γνώση και αποτίμηση του συνολικού έργου, καθώς τα γλυπτά είχαν υποστεί σημαντική καταστροφή τόσο λόγω του χρόνου και των πολέμων όσο και της αμέλειας των Τούρκων για τις ελληνικές αρχαιότητες. Το 1687 ο βομβαρδισμός της Ακρόπολης από τον ενετικό στρατό του Francesco Morosini προκάλεσε μεγάλη καταστροφή ανατινάσσοντας το κτίριο του ναού του Παρθενώνα.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Προτείνεται οι μαθητές να περιγράψουν την εικόνα και να ανακαλέσουν στοιχεία για τους Κενταύρους. Μπορούν να διαπιστώσουν ότι οι μετόπες αναπαριστούν σκηνές της ίδιας μυθικής υπόθεσης. Είναι δυνατό να αναζητήσουν σε γραπτές πηγές ή και το διαδίκτυο εικόνες από άλλες σκηνές της Κενταυρομαχίας που παρουσιάζoνται στις μετόπες της νότιας πλευράς του ναού του Παρθενώνα και να αφηγηθούν την εξέλιξη της ιστορίας. Μπορούν ακόμη σχεδιάζοντας τα εμπλεκόμενα πρόσωπα και προσθέτοντας διαλόγους να δημιουργήσουν ένα δικό τους κόμικ με τίτλο "Κενταυρομαχία". Με ερέθισμα την ανάρμοστη συμπεριφορά των Κενταύρων ως προσκεκλημένων, προτείνεται οι μαθητές να συζητήσουν τη σημασία της φιλοξενίας κατά την αρχαιότητα. Οι μεγαλύτερης ηλικίας μαθητές μπορούν να αναζητήσουν από την Οδύσσεια σκηνές στις οποίες περιγράφεται η διαδικασία της φιλοξενίας. Είναι δυνατό ακόμη να επιχειρήσουν συγκρίσεις ως προς τη φιλοξενία τότε και σήμερα. Μπορούν επιπρόσθετα να αναζητήσουν στοιχεία για το ναό του Παρθενώνα και τις περιπέτειές του στο χρόνο και να δημοσιεύσουν στη σχολική εφημερίδα ή το σχολικό ιστότοπο ένα κείμενο, στο οποίο να επιχειρηματολογήσουν για την αναγκαιότητα της επιστροφής των μαρμάρων του Παρθενώνα στην Ελλάδα. Ως επιπρόσθετα ερεθίσματα είναι δυνατό να αξιοποιηθούν η εικονική αναπαράσταση του Δημήτρη Τσαλκάνη "Ο Παρθενώνας στο πέρασμα των χρόνων" διάρκειας 6΄, η ταινία του Κώστα Γαβρά για την ιστορία του Παρθενώνα διάρκειας 7΄ αλλά και ο ιστότοπος του Μουσείου της Ακρόπολης με τις ψηφιακές εφαρμογές "Η Ζωφόρος του Παρθενώνα", "Αθηνά, η θεά της Ακρόπολης", "Χρωμάτισε την Πεπλοφόρο", 'Το Μουσείο Ακρόπολης στο Google Art Project'.
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3535
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία
> Μυθολογία MythologyΜυθολογία
> Μυθικά Τέρατα, Υβρίδια και Γίγαντες Mythical Beasts, Hybrids and GiantsΜυθικά Τέρατα, Υβρίδια και Γίγαντες
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Κοινωνική οργάνωση και Καθημερινή ζωή Social organization and everyday lifeΚοινωνική οργάνωση και Καθημερινή ζωή
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Κοινωνική οργάνωση και Καθημερινή ζωή Social organization and everyday lifeΚοινωνική οργάνωση και Καθημερινή ζωή
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα:
ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΧΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Δείτε τα σχόλια και τις αξιολογήσεις των χρηστών Απόκρυψη σχολίων και αξιολογήσεων χρηστών
ΣΧΟΛΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ/ΜΑΘΗΤΩΝ
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΙΣ
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
aggregator