Ο Οιδιπους
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Απόσπασμα από έργο του γάλλου αναρχικού, φιλοσόφου και συγγραφέα Jacques Élie Henri Ambroise Ner (1861 – 1938), γνωστού με το ψευδώνυμο «Han Ryner». Έχει τίτλο: «Ο Οιδίπους» και δημοσιεύεται σε μετάφραση Β.Κ.Π[ασχαλίδη] στο περιοδικό Γράμματα, τ.2, No 17 (1913), σ. 231-233 που απόκειται στο Πανεπιστήμιο Πατρών/ Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης. Το περιοδικό Γράμματα εκδιδόταν στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου (1911-1921) και έγινε ένα ανοικτό βήμα έγκυρης και ισότιμης συνάντησης των ζωντανών δυνάμεων του μείζονος ελληνισμού της εποχής. Μεταξύ των εκδοτών του περιοδικού υπήρξε ο Στέφανος Πάργας, ο κριτικός Δημήτριος Ζαχαριάδης και ο στοχαστής Γεώργιος Βρισιμιτζάκης. Το περιοδικό κατέστη γρήγορα πόλος έλξης και συνάντησης των Αιγυπτιωτών Ελλήνων μεταξύ των οποίων ο Κ.Π. Καβάφης και ο Γεώργιος Σκληρός, συνεργάτες του Στ. Πάργα στο περιοδικό και μέσω αυτού στον Εκπαιδευτικό ΄Ομιλο Αιγύπτου.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ομαδοσυνεργατικές διδακτικές προσεγγίσεις γνωστικού τύπου με έμφαση στην αμοιβαία διδασκαλία και τη διερεύνηση-ανακάλυψη, αλλά και σε εποικοδομιστικές διδακτικές επιλογές με έμφαση στη σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία. Είναι ένα απαιτητικό κείμενο που θίγει φιλοσοφικά ζητήματα σε σχέση με τις έννοιες της ατομικής και συλλογικής ευθύνης, της ελευθερίας και των ορίων της, της δικαιοσύνης, της δυνατότητας της γνώσης, της πρακτικής φιλοσοφίας και της ύπαρξης. Γραμμένο σε διαλογική μορφή, μεταφρασμένο σε δημοτική γλώσσα και πραγματευόμενο διαχρονικά φιλοσοφικά προβλήματα, το κείμενο διαθέτει ζωντάνια, θεαρικότητα, παραστατικότητα, αμεσότητα, οξυδέρκεια, διανοητική ευελιξία και βαθύνοια. Ο διδάσκων μπορεί να το εκμεταλλευτεί, συνολικά ή αποσπασματικά, ανάλογα με τους διδακτικούς στόχους που έχει εξαρχής θέσει και τις δυνατότητες της τάξης του. Έτσι μπορεί να αναθέσει ερευνητικές εργασίες αναφορικά με τον συγγραφέα και το έργο του, το έντυπο στο οποίο δημοσιεύεται το κείμενο και την προσφορά του στα ελληνικά γράμματα, τις ιδιαίτερες ιστορικές συνθήκες μέσα στις οποίες εμφανίζεται η αναρχική και η σοσιαλιστική σκέψη στην Ευρώπη, τον μύθο του Οιδίποδα ως υπαρξιακού-φιλοσοφικού ερωτήματος αλλά και ως αφορμής καλλιτεχνικής και διαχρονικής έμπνευσης στην παγκόσμια Τέχνη (ζωγραφική, ποίηση, θέατρο, κινηματογράφος, μουσική, χορός), άλλα παραδείγματα της αρχαίας ελληνικής δημιουργίας (εν προκειμένω, αρχαίο δράμα-τραγωδία ή κωμωδία) που σημάδεψαν το έργο ελλήνων και ευρωπαίων δημιουργών (βλ. ενδεικτικά: "Λογοτεχνικές μεταφράσεις προς τη Νέα Ελληνική (1880-1930)", στην Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα). Η έμφαση θα μπορούσε να δοθεί στη δυναμογόνο λειτουργία της δημιουργικής ανασύνθεσης του αρχαίου, δηλαδή στη δημιουργική ανάπλαση του μύθου με τις προσαρμογές που ο καλλιτέχνης επιφέρει συνδυάζοντας το παλαιό με το νέο. Κατ΄ επέκταση και ανάλογα με τις δυνατότητες της τάξης ο διδάσκων θα μπορούσε, επιπλέον, ζητώντας γραπτές ή άλλης μορφής ομαδικές εργασίες, να εστιάσει σε συγκεκριμένα παραδείγματα χρήσης του αρχαίου μύθου από τους μαθητές/-τριες αναφορικά με θέματα που θα επιλεγούν μετά από διαλογική συζήτηση (βλ.ενδεικτικά: Αντιγόνη, Μήδεια, Ορέστεια, Προμηθέας Δεσμώτης, Πέρσες, Ηλέκτρα, Ελένη, Εκάβη κ.ά). Τέλος οι διάλογοι εντός της τάξης θα μπορούσαν να πάρουν τη μορφή «ρητορικών αγώνων» μεταξύ ομάδων που θα υποστηρίζουν με επιχειρήματα διαφορετικές θέσεις εκκινώντας από το κείμενο ή από αποσπάσματα επιλεγμένα κατάλληλα από τον διδάσκοντα. Η παραπάνω χρήση του μαθησιακού αντικειμένου συμφωνεί με το πνεύμα των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών για τη διδασκαλία της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και της Φιλοσοφίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επίσης, η διαθεματικότητα μπορεί να λειτουργήσει στα πεδία της Νεοελληνικής Γλώσσας, της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, της Ιστορίας, της Ιστορίας της Τέχνης, της Θεατρικής Αγωγής, της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, της Κοινωνιολογίας, των Καλλιτεχνικών και των ΤΠΕ.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3539
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Επιχειρηματολογικά κείμενα Argumentative textsΕπιχειρηματολογικά κείμενα
Φιλοσοφία PhilosophyΦιλοσοφία
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία Ancient Greek Language and GrammarΑρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία > Γραμματειακά γένη Literary genresΓραμματειακά γένη > Δραματική ποίηση Dramatic poetryΔραματική ποίηση
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Θεατρικό έργο PlayΘεατρικό έργο
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ Information & Communication Technologies (ICT)Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ > Πληροφορία InformationΠληροφορία > Δεδομένα και πληροφορίες Data and informationΔεδομένα και πληροφορίες
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Σχέδιο και χρώμα Design and ColorΣχέδιο και χρώμα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Han Ryner
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ