Φυλλαδες του Γεροδημου
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Αργύρη Εφταλιώτη, Φυλλάδες του Γεροδήμου, Ο Νουμάς; Vol 7, No 356 (1909); σελ. 7-8 Ο Εφταλιώτης συνέγραψε τις «Φυλλάδες του Γεροδήμου» (1897) με την μορφή διηγημάτων, που δημοσιεύτηκαν σε συνέχειες στο περιοδικό "Νουμάς", όργανο του δημοτικισμού.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Οι "Φυλλάδες του Γεροδήμου" -την τραγική χρονιά του 1897- θέτουν το αίτημα της ελληνικότητας του Έθνους προκρίνοντας τη στράτευση στις ανάγκες της ιστορικής στιγμής. Ο Φώτος Πολίτης έγραψε για τον Εφταλιώτη: «Ποιητής δεν ήτο. Κατά βάθος ήτο πατριώτης αγνός. Ο αγών του υπήρξε κατ' εξοχήν κριτικός.». Ο ίδιος ο Εφταλιώτης σημειώνει: "Σαν καταστάλαξε ο τόπος μας από την φουρτούνα που τον πλάκωσε τώρα και τρία χρόνια, όρεξη δεν μούμνησκε μήτε για στίχους, μήτε για παραμύθια. Αμαρτία μάλιστα μου φαινότανε, να πονή ακόμα το έθνος από τέτοια συφορά και μεις να το νανουρίζουμε με τραγούδια, αντίς να μελετούμε το τί πρέπει να γίνη για να μην ξανακυλήση σε παρόμοια ταπείνωση. Αμαρτία να παίζουμε με την φαντασία, αντίς να δουλεύουμε με τον νου". Ο Κ.Θ. Δημαράς που μεταφέρει το παραπάνω απόσπασμα σχολιάζει: "Ούτε τέχνη, κοιπόν, ούτε ιστορίαι: πράξη, ενέργεια κριτική". Συνεπώς, οι "Φυλλάδες του Γεροδήμου" θα πρέπει να μελετηθούν όχι τόσο ως λογοτέχνημα, ούτε ως κείμενο ανθηρής δημοτικής γλώσσας. Θα πρέπει να τις προσεγγίσουμε και στη διδακτική πράξη ως έργα που στοχεύουν στην καλλιέργεια του εθνικού φρονήματος σε μια δύσκολη ιστορική εποχή. Προτείνεται η διαθεματική προσέγγιση (Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία και Νεότερη Ιστορία) με δύο τρόπους: ι) υπό τύπον ομαδοσυνεργατικής ερευνητικής εργασίας στην διάρκεια ενός τριμήνου (για το γυμνάσιο) ή τετραμήνου (για το λύκειο) ιι) στο πλαίσιο διδακτικού σεναρίου διάρκειας δύο ή τριών εβδομάδων Οι φυλλάδες του Γεροδήμου μελετώνται σε συσχετισμό με την Φλογέρα του Βασιλιά του Κωστή Παλαμά μέσα στο ιστορικό τους πλαίσιο. Οι μαθητές προσεγγίζουν κριτικά τα λογοτεχνικά κείμενα σε συνδυασμό με τις ιστορικές πηγές που αντλούν από τα βιβλία τους ή από το διαδίκτυο. Τα φύλλα εργασίας που λαμβάνουν οι ομάδες περιέχουν θεματικές όπως: α) Ο Αργύρης Εφταλιώτης ως λογοτέχνης - Έλληνας της διασποράς β) Ο Κωστής Παλαμάς ως εθνικός ποιητής γ) Το ιστορικό πλαίσιο 1890-1913 (Μεγάλη Ιδέα, η ήτα του 1897, Βαλκανικοί Πόλεμοι, ελληνισμός της διασποράς και Ελ. Βενιζέλος) δ) Ο Νουμάς ως λογοτεχνικό περιοδικό όργανο του δημοτικισμού και η σχέση του με τον ελληνισμό της διασποράς Αφού η κάθε ομάδα συγκεντρώσει το υλικό της και καταθέσει την εργασία της (προφορική παρουσίαση ενδεχομένως με power-point) στην τάξη, ο διδάσκων συντονίζει ελεύθερη συζήτηση γύρω από τα θέματα που μελέτησαν οι μαθητές με σκοπό την εμπέδωση και την καταγραφή συμπερασμάτων,


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3567
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Γραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές Literary periods - Generations / SchoolsΓραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές > Νέα Αθηναϊκή Σχολή / Γενιά του 1880 New Athenian School / Generation of 1880Νέα Αθηναϊκή Σχολή / Γενιά του 1880
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα Political and ideological IssuesΠολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Αργύρης Εφταλιώτης
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΖΑΜΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ