Ο Κολοσσος της Ροδου
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ξυλογραφία του περίφημου Κολοσσού της Ρόδου, ενός από τα "Επτά Θαύματα" του αρχαίου κόσμου. Δημοσιεύτηκε στο έργο "Cosmographie du Levant" (1556) του κοσμογυρισμένου Γάλλου γεωγράφου, συγγραφέα και Φραγκισκανού μοναχού André Thevet (1516-1590). Πρόκειται για μια υποθετική αναπαράσταση, αφού το γιγαντιαίο αυτό άγαλμα δεν υπήρχε την εποχή που επισκέφτηκε ο συγκεκριμένος περιηγητής τη Ρόδο. Δε βρέθηκε, μάλιστα, ποτέ, και ό,τι γνωρίζουμε γι’ αυτό προέρχεται από την αρχαία γραμματεία. Εκεί αναφέρεται ότι ήταν άγαλμα που αναπαριστούσε το θεό Ήλιο, προστάτη της πόλης, και κατασκευάστηκε στις αρχές του 3ου αι. π.Χ, από το Λίνδιο γλύπτη Χάρη, μετά την απόκρουση της πολιορκίας του νησιού από το Δημήτριο Πολιορκητή. Ήταν ορειχάλκινο, με εσωτερικές ενισχύσεις από σίδερο, και είχε ύψος 30-32 μέτρα. Καταστράφηκε από σεισμό, 66 μόλις χρόνια μετά την κατασκευή του. Τον 7ο αι. μ.Χ., τα υπολείμματά του τεμαχίστηκαν από Σαρακηνούς εισβολείς στη Ρόδο και πουλήθηκαν για το μέταλλό τους. Η εικόνα το παρουσιάζει να στέκεται με τα πόδια ανοιχτά στο λιμάνι της Ρόδου, να φέρει στο στήθος καθρέφτη και να κρατά σπαθί στο ένα χέρι και δόρυ στο άλλο, ενώ ένα πλοίο περνάει κάτω από τα σκέλη του, σε μια αγριεμένη θάλασσα. Νεότερες έρευνες, πάντως, θεωρούν ότι ο Κολοσσός δεν πρέπει να είχε στηθεί στο λιμάνι και τον τοποθετούν στην παλιά πόλη της Ρόδου.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Προσφέρεται για να προσεγγίσουν οι μαθητές/τριες τον Κολοσσό με διερευνητικό τρόπο. Επειδή, ακριβώς, δεν υπάρχουν αρχαιολογικά στοιχεία για την ύπαρξή του, παρά μόνο οι πληροφορίες των πηγών, προτείνεται να τεθεί το ζήτημα υπό τη μορφή ενός προβλήματος προς επίλυση, αξιοποιώντας το παρακάτω ερώτημα: υπήρχε ο Κολοσσός της Ρόδου, πού ήταν στημένος και πώς ήταν αυτός; Ομάδες μαθητών/τριών θα κληθούν να βρουν άλλες υποθετικές αναπαραστάσεις του Κολοσσού και να τις συγκρίνουν με αυτήν της εικόνας, να συλλέξουν πληροφορίες για αυτόν από όλες τις δυνατές πηγές (βιβλία, διαδίκτυο κ.ά.), να τις αξιολογήσουν και να προσπαθήσουν, τέλος, να απαντήσουν στο αρχικό ερώτημα συνθέτοντας και παρουσιάζοντας γραπτά, προφορικά ή ψηφιακά κείμενα. Επιπρόσθετα, θα μπορούσε να διερευνηθεί, με μια διαθεματική προοπτική, η ετυμολογία και η σύγχρονη σημασία της λέξης "Κολοσσός", αλλά και η τουριστική αξιοποίηση ενός "θρυλικού" μνημείου, του οποίου μόνο η φήμη υπάρχει. Αρκεί μόνο να αναλογιστεί κανείς πόσα αναμνηστικά με τον Κολοσσό πωλούνται σήμερα στη Ρόδο στους τουρίστες.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3611
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
Ιστορία HistoryΙστορία > Μυθολογία MythologyΜυθολογία
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.)
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
εποικοδομητισμός > κοινότητες πρακτικής
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΟΣΜΑΣ ΤΟΥΛΟΥΜΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ