Οθωμανικο ταφικο μνημειο και μερος των τειχων, Κωνσταντινουπολη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η γκραβούρα περιλαμβάνεται στο έργο «Voyage de Paris à Constantinople par bateau à vapeur» που εκδόθηκε στο Παρίσι το 1839 και περιγράφει τις εντυπώσεις από το ταξίδι, από την πρώτη «κρουαζιέρα» ουσιαστικά, που πραγματοποιήθηκε, με οργανωτή τον αρχιτέκτονα Marchebeus, στην Ανατολή. Απεικονίζει ένα οθωμανικό ταφικό μνημείο δίπλα σε κάποιο σημείο των τειχών της Κωνσταντινούπολης. Πρόκειται για έναν «τουρμπέ» (μαυσωλείο, δηλαδή), πολυγωνικής μορφής, με προστώο στην είσοδο και ένα «κιουλάχι» (κάλυμμα κεφαλής), να επιστέφει τη θολωτή του στέγη. Τα συγκεκριμένα μνημεία συνδέονται, συνήθως, ως τάφοι σημαντικών προσώπων, με το οθωμανικό τάγμα των Μπεκτασήδων, ενώ βρίσκονταν μέσα σε ιερούς χώρους, κοντά σε τζαμιά. Στην εικόνα, το μνημείο βρίσκεται σε ένα ειδυλλιακό φυσικό τοπίο, εκτός των τειχών, αλλά πολύ κοντά σε μια πυργοειδή πύλη και σε μια κρήνη προσκολλημένη στο τείχος. Στη σκηνή εμφανίζονται, επίσης, άνθρωποι με τις παραδοσιακές ενδυμασίες τους. Δεν είναι σαφές, πάντως, αν ταυτίζεται με κάποιον πραγματικό χώρο ή αποτελεί υποθετική, σχεδιαστική, αναπαράσταση.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Μπορεί να συνεισφέρει σε μια διαθεματική προσέγγιση που θα αξιοποιεί τα εικονιζόμενα για να αναδείξει οθωμανικά ταφικά ήθη και έθιμα μέσα από την αρχιτεκτονική τους έκφραση, τα τείχη της Κωνσταντινούπολης, αλλά και καθημερινές πρακτικές που συνδέονται με το νερό ή με τις ενδυματολογικές συνήθειες των ανθρώπων. Η Ιστορία, η Γεωγραφία, η Περιβαλλοντική εκπαίδευση και η Διαπολιτισμική Αγωγή μπορούν να συναντηθούν με αφόρμηση την εικόνα και να κινητοποιήσουν τους/τις μαθητές/τριες ώστε να ασχοληθούν με τον οθωμανικό πολιτισμό, κατάλοιπα του οποίου, της ίδιας μορφής με την εικόνα, διατηρούνται ακόμα σε κάποιες ελληνικές πόλεις και χρήζουν πολιτισμικής ανάδειξης. Προτείνεται οι μαθητές/τριες να αναλάβουν ομαδικές εργασίες οι οποίες θα ασχολούνται με θέματα που θίγονται, άμεσα ή έμμεσα, στην εικόνα, όπως, ενδεικτικά, το φυσικό και το ανθρωπογενές, τοπικό, περιβάλλον, η ζωή και ο θάνατος, η μετά θάνατον ζωή, η ύδρευση, η αναψυχή, η οχύρωση, η Πόλη και οι κάτοικοι της ή οι Μπεκτασήδες δερβίσηδες.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3612
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή Society and everyday lifeΚοινωνία και καθημερινή ζωή
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.)
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα TopicsΘέματα > Ελλάδα / Ευρώπη / Άλλοι τόποι Greece - Europe - Other placesΕλλάδα / Ευρώπη / Άλλοι τόποι
Διαπολιτισμική Αγωγή Intercultural EducationΔιαπολιτισμική Αγωγή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
εποικοδομητισμός > κοινότητες πρακτικής
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΟΣΜΑΣ ΤΟΥΛΟΥΜΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ