Το πεδιο της μαχης στην Ισσο
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Σε τρίτομο λεύκωμα του Βρετανού λογοτέχνη και περιηγητή John Carne (1789-1844) για τη Συρία, τους Αγίους Τόπους και τη Μικρά Ασία που εκδόθηκε στο Λονδίνο (1836-1838), περιλαμβάνονται σχέδια των W.H. Bartlett, W. Purser και Th. Allom. Ανάμεσά τους υπάρχει και αυτό το σχέδιο του πεδίου της, περίφημης, μάχης της Ισσού, που έδωσε ο Μ. Αλέξανδρος το 333 π.Χ. και νίκησε τον βασιλιά των Περσών Δαρείο Γ΄. Απεικονίζεται, προφανώς, η στενή διάβαση της Ισσού, η οποία οδηγούσε από την Κιλικία στη Συρία, μεταξύ του όρους Αμανός και του κόλπου της Ισσού. Στην εικόνα διακρίνονται, επίσης, ένα φρουριακό συγκρότημα στον ψηλότερο λόφο του τοπίου και τα ερείπια ενός κτίσματος, ίσως κάποιου παρατηρητηρίου – φυλακίου, σε χαμηλότερο λόφο, δίπλα στη θάλασσα. Και τα δυο δε φαίνεται να χρονολογούνται στην εποχή της μάχης. Το τοπίο έχει μια αγριάδα που του προσδίδει ένα, σαφώς, ρομαντικό χαρακτήρα, σύμφωνα και με τις αντιλήψεις των περιηγητών της εποχής, ενώ εμπλουτίζεται από την παρουσία ανθρώπων με τοπικές φορεσιές και ζώων, που μετακινούνται μέσα σε αυτό.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Προσφέρει τη δυνατότητα για μια διαθεματική προσέγγιση, με βάση την απεικόνιση του πεδίου μιας από τις σημαντικότερες μάχες κατά τη διάρκεια της εκστρατείας του Μ. Αλεξάνδρου στην Ανατολή, στο πλαίσιο αυτού που ο Γάλλος ιστορικός Φερνάν Μπρωντέλ (F. Braudel) ονομάζει "συνενοχή της Γεωγραφίας με την Ιστορία". Προτείνεται οι ομάδες των μαθητών/τριών να ξεκινήσουν από την εικόνα και να διερευνήσουν τη μάχη της Ισσού, συγκρίνοντας το πεδίο της μάχης με τις περιγραφές της από τους αρχαίους συγγραφείς (Αρριανός, Πλούταρχος, Διόδωρος Σικελιώτης), προσπαθώντας να απαντήσουν στο ερώτημα γιατί επιλέχθηκε το συγκεκριμένο σημείο για τη μάχη και πώς επέδρασε αυτό στο ποιος ήταν ο τελικός νικητής. Ιστορικοί χάρτες και σχεδιαγράμματα της μάχης που υπάρχουν στο διαδίκτυο (π.χ. Βικιπαίδεια) μπορούν να δώσουν, επιπλέον, βοήθεια. Η αναζήτηση του πεδίου σε σύγχρονους χάρτες και η ανάλυση των τωρινών δεδομένων στην περιοχή προσδίδουν συγχρονική διάσταση στο όλο εγχείρημα. Το γνωστό ψηφιδωτό του Αλέξανδρου από την οικία του Φαύνου στην Πομπηία, που σήμερα βρίσκεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Νάπολι, στην Ιταλία, και το οποίο ανακαλύφτηκε το 1831, λίγα χρόνια πριν από τη δημοσίευση της εικόνας, αισθητοποιεί ακόμα περισσότερο τη μεγάλη μάχη.
Η εικόνα προσφέρει και μια άλλη δυνατότητα. Να προσεγγιστεί το φαινόμενο του ρομαντικού περιηγητισμού με τον εντοπισμό ανάλογων χαρακτηριστικών στην εικόνα, όπως τα ερείπια, η μυστηριώδης και υποβλητική φύση, οι άνθρωποι που ταξιδεύουν στο τοπίο, η γυναίκα με την ενδυμασία της πάνω στο γαϊδουράκι κ.ά. Είναι σαφές ότι έχουμε να κάνουμε με το "άλλο" της Ευρώπης: τη μυστηριώδη και υποβλητική Ανατολή.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3613
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία Ancient Greek Language and GrammarΑρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία > Θέματα TopicsΘέματα > Ιστορία HistoryΙστορία
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
εποικοδομητισμός > κοινότητες πρακτικής
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΟΣΜΑΣ ΤΟΥΛΟΥΜΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ