Μόνο σε Aποθετήρια «Φωτόδεντρο»
Kαι σε Yλικό Xρηστών
Καθαρισμός ενεργών φίλτρων
Κάντε εγγραφή σε μία ή περισσότερες από τις παρακάτω θεματικές περιοχές, θεματικές ενότητες ή έννοιες για να λαμβάνετε ειδοποιήσεις για μεταβολές στα αντικείμενα που έχουν ταξινομηθεί σε αυτές
Ζεϊμπεκης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το σχέδιο απεικονίζει Ζεϊμπέκη, χαρακτηριστικό τύπο ανθρώπου της Θράκης. Είναι στη σελίδα 33 του έργου του Edmondo De Amicis με τίτλο "Constantinople ouvrage traduit de l’Italien avec l’autorisation de l’Auteur par Mme J. Colomb et illustré de 183 dessins pris sur nature par C. Biseo", που εκδόθηκε στο Παρίσι το 1883. Το επιβλητικό παρουσιαστικό του εικονιζόμενου ζεϊμπέκη συνθέτει η κορμοστασιά του, το περασμένο στη ζώνη του μεγάλο σπαθί που το κρατάει σφικτά δείχνοντας έτοιμος να το χρησιμοποιήσει, το άγριο βλέμμα του και το ντύσιμο του. Ένας μεγάλος φουντωτός σκούφος δίνει ακόμα περισσότερο παράστημα στον ζεϊμπέκη, ενώ εντυπωσιάζουν η υφασμάτινη προσεγμένη φορεσιά, η βράκα του και τα χαρακτηριστικά οθωμανικά παπούτσια του. Η λέξη Ζεϊμπέκης κατά μία εκδοχή έχει ελληνοφρυγική καταγωγή. Ετυμολογείται σε Ζεϋ-Μπέκος=Ζεϋ εκ του Ζευς (συμβολίζει το πνεύμα), Βέκος ή Μπέκος κατά τον Ηρόδοτο δηλαδή ο άρτος και συμβολίζει το σώμα. Κατά άλλη εκδοχή προέρχεται από το λήμμα Zeybek και απαντάται στα λεξικά ως «όνομα τουρκικής φυλής, κατοικούσης εις τα περίχωρα της Σμύρνης και της Προύσης» . Παράγωγο αυτής η φράση Zeybek Kiyafeti (ενδυμασία Ζεϊμπέκου) που φέρουν οι εύζωνοι στρατιώτες. Οι Ζεϊμπέκηδες παρουσίαζαν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κοινωνικής συμπεριφοράς, εθιμοτυπίας, ενδυμασίας, παραδόσεων, χορών και τελετουργικών. Το ντύσιμό τους ήταν ιδιαίτερα προσεγμένο. Οι Τούρκοι τους αποκαλούσαν «οι Έλληνες με το ασημένιο σώμα», πιθανόν λόγω της εκδοχής ότι επρόκειτο για εξισλαμισμένους Έλληνες. Θεμελιώδεις αξίες τους η ηθική, η τιμιότητα, η γενναιότητα, ο αλτρουϊσμός, η φιλανθρωπία. Με τη λέξη Ζεϊμπέκης ακόμα και σήμερα οι Τούρκοι εννοούν το λεβέντη, το παλικάρι. Με τους Ζεϊμπέκηδες συνδέεται ο γνωστός ελληνικός λαϊκός χορός «Ζεϊμπέκικο», ο οποίος εμφανίστηκε στα τέλη του 17ου αιώνα σε αστικά κέντρα της Μικράς Ασίας, ενώ στην Ελλάδα ήλθε στα τέλη του 19ου αιώνα. Το ότι ήταν αρχικά αντικριστός χορός δύο ατόμων που έφεραν οπλισμό, ενισχύει την εκδοχή ότι προέρχεται από τους εξισλαμισμένους Ζεϊμπέκους.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η χαρακτηριστική εικόνα του ζεϊμπέκη μπορεί να αξιοποιηθεί στην Ιστορία και συγκεκριμένα σε εργασία καταγραφής εθνοτικών ομάδων που ζούσαν στα όρια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Μπορεί να ζητηθεί από τους μαθητές η ενδυματολογική σύγκριση με άλλες αντίστοιχες εθνοτικές ομάδες, όπως με τους Ποντίους και να βρεθούν ομοιότητες και διαφορές. Εργασία αντιπαραβολής της εικόνας μπορεί να γίνει με αντίστοιχα κείμενα που περιγράφουν τους ζεϊμπέκηδες και τις ιδιαιτερότητές τους και να ταυτοποιηθούν τα στοιχεία της εικόνας με τις αντίστοιχες πληροφορίες. Συγκεκριμένα μπορεί να τεθεί προς διερεύνηση ποια ετυμολογική συγγένεια της λέξης υπερισχύει, πως συνδέεται η αρχαία ελληνική εκδοχή με την σημερινή τούρκικη μέσα στη διαδρομή του ιστορικού χρόνου. Το στοιχείο της σύγχρονης ζωής που συνδέεται με το εικονιζόμενο θέμα της φωτογραφίας, τους Ζεϊμπέκηδες, είναι ο ελληνικός λαϊκός χορός «Ζεϊμπέκικο». Πάνω στη σύνδεση αυτή μπορεί επίσης να αναζητηθούν ομοιότητες και διαφορές του χορού της εθνοτικής αυτής ομάδας με τον σύγχρονο λαϊκό ελληνικό χορό. Σε αυτή την περίπτωση μπορεί επίσης να ζητηθούν οι ιστορικές διαδρομές πολιτισμικών δράσεων. Μπορεί να διερευνηθεί κατά πόσο σταθμοί της πολιτισμικής διαδρομής του ζεϊμπέκικου ήταν οι εξισλαμισμένοι ελληνικοί πληθυσμοί, οι Οθωμανικοί και πώς κατέληξε ο χορός με την σημερινή εκδοχή στους Έλληνες που ζούσαν στο νεότερο Ελληνικό κράτος.Ίσχυσε η άποψη του πολιτισμικού αντιδανείου και σε τι βαθμό;
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
6 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3618
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία
> Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.)
> Δημογραφία και μετακινήσεις πληθυσμών Demography and population movementsΔημογραφία και μετακινήσεις πληθυσμών
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή Society and everyday lifeΚοινωνία και καθημερινή ζωή
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή Society and everyday lifeΚοινωνία και καθημερινή ζωή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > εξάσκηση και πρακτική
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα:
ΗΛΙΑΣ ΥΦΑΝΤΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Δείτε τα σχόλια και τις αξιολογήσεις των χρηστών Απόκρυψη σχολίων και αξιολογήσεων χρηστών
ΣΧΟΛΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ/ΜΑΘΗΤΩΝ
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΙΣ
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
aggregator