Η ιστορια της Ψωροκωσταινας
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το άρθρο του Ναυπλιώτη λόγιου και ιστορικού Μ. Γ. Λαμπρινίδη, που δημοσιεύτηκε το 1905 στο «Ημερολόγιον» Σκόκου (τόμος 20, αρ. 1), αφηγείται την ιστορία της Κυδωνιώτισσας αστής Πανωραίας Χατζηκώστα. Η ηλικιωμένη και καθόλου ευειδής Πανωραία, μετά την καταστροφή των Κυδωνιών από τον τουρκικό στρατό και τον θάνατο όλων των μελών της οικογένειάς της, βρέθηκε πρόσφυγας στο Ναύπλιο. Αν και ζούσε από την επαιτεία σε έσχατη εξαθλίωση, τόσο ώστε χλευαστικά να της αποδοθεί το παρωνύμιο Ψωροκώσταινα, προσέφερε, στον έρανο, που έλαβε χώρα το 1826 για την ενίσχυση των πολιορκημένων του Μεσολογγίου, τα ελάχιστα υπάρχοντά της: ένα ασημένιο δαχτυλίδι και ένα γρόσι. Όταν, στα χρόνια του Καποδίστρια, ιδρύθηκε στο Ναύπλιο ορφανοτροφείο, η Πανωραία εργάστηκε εκεί αμισθί ως πλύστρα (όπως εικονίζεται στο σκίτσο).

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Στο μάθημα της Ιστορίας, το άρθρο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πηγή κατά τη διδασκαλία της δεύτερης πολιορκίας του Μεσολογγίου (1825-1826), ώστε να κατανοήσουν οι μαθητές, από τις προσπάθειες που έκαναν οι Έλληνες για τη σωτηρία της πόλης, τη στρατηγική σημασία του Μεσολογγίου στον αγώνα. Να προβληματιστούν για τη στάση της γενναιόδωρης Πανωραίας, να αποτιμήσουν την πράξη της, και, ενδεχομένως, να αναφερθούν και σε άλλους Έλληνες οι οποίοι θυσίασαν τα υπάρχοντά τους για την επιτυχία του αγώνα. Να αναζητήσουν περισσότερες πληροφορίες για το ορφανοτροφείο που ιδρύθηκε στο Ναύπλιο από τον Καποδίστρια μετά την απελευθέρωση και να το συνδέσουν με το πρόγραμμα του Κυβερνήτη για την ανασυγκρότηση της Ελλάδας. Να συνδέσουν την αφήγηση με το σκίτσο που την συνοδεύει και, κυρίως οι μικρότεροι σε ηλικία μαθητές, να δραματοποιήσουν την ιστορία της Πανωραίας. Διαθεματικά, σε συσχετισμό με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, να αναζητήσουν τη σημασία της λέξης "ψωροκώσταινα" στην καθομιλουμένη και να εντοπίσουν κείμενα, δημοσιογραφικά ή θεατρικά, στα οποία αυτή χρησιμοποιείται.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3638
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή Society and everyday lifeΚοινωνία και καθημερινή ζωή
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Λεξιλόγιο - Σημασιολογία Vocabulary - SemanticsΛεξιλόγιο - Σημασιολογία > Κυριολεκτική και μεταφορική σημασία Literal and figurative meaningΚυριολεκτική και μεταφορική σημασία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Μ. Γ. Λαμπρυνίδης
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΖΩΗ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ-ΤΡΕΧΛΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ