Φορητη εικονα Σταυρωσης, Κρητη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Λεπτομέρεια από φορητή εικόνα με θέμα τη Σταύρωση, η οποία φιλοτεχνήθηκε από τον κρητικό αγιογράφο Κωνσταντίνο Παλαιοκάπα μεταξύ 1635 και 1640 μ.Χ. Φυλάσσεται στην Ιερά Μονή Γωνιάς στην Κρήτη, όπου σώζονται μέχρι σήμερα μερικές από τις πιο χαρακτηριστικές φορητές εικόνες της Κρητική σχολής του νησιού. Αγιογραφήθηκαν κατά τον 17ο αιώνα, περίοδο κατά την οποία ακμάζει η φιλοτέχνηση φορητής εικόνας, ενώ η δημιουργία αγιογραφικών τοιχογραφιών βρίσκεται σε παρακμή. Ο αγιογράφος Κ. Παλαιοκάπας συνεχίζει την τεχνική της φορητής εικόνας με την παλαιά παράδοση, η οποία θεωρήθηκε ότι εκφράζει τη στενότητα των χρόνων της Τουρκοκρατίας. Η αγιογραφία μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Μεσαιωνικής και Νεότερης Ιστορίας στη Β΄ Γυμνασίου και στη Β΄ Λυκείου, κατά τη μελέτη της τέχνης την εποχή που ο Ελληνισμός βρισκόταν υπό Βενετική και Οθωμανική κατοχή, μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ο εκπαιδευτικός μπορεί να αξιοποιήσει την εικόνα κατά τη μελέτη της Κρητικής Σχολής στη Ζωγραφική, με στόχο να εντοπίσουν οι μαθητές τα χαρακτηριστικά της σχολής αυτής. Η μελέτη της συγκεκριμένης εικόνας, η οποία αποτελεί λεπτομέρεια της αγιογραφίας προτείνεται να συνδυαστεί με τη μελέτη ολόκληρης της φορητής εικόνας (ο εκπαιδευτικός μπορεί να βρει τη φορητή εικόνα στον ιστοχώρο του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών). Ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει την εικόνα της Σταύρωσης και την εικόνα με το κεφάλι του Εσταυρωμένου μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή και βιντεοπροβολέα. Ερωτήματα που μπορεί να τεθούν στους μαθητές είναι τα εξής: Ποιο χρώμα κυριαρχεί στο πρόσωπο του Εσταυρωμένου; Πώς παρουσιάζεται η μορφή του προσώπου του; Πώς παρουσιάζονται τα υπόλοιπα πρόσωπα (στάση - κίνηση σώματος); Πώς θα χαρακτηρίζατε την κίνησή τους; Ποια είναι η έκφραση του προσώπου τους; Ποια χρώματα χρησιμοποιούνται; Ποιο αποτέλεσμα επιτυγχάνεται από τη χρήση αυτών των χρωμάτων; Θα χαρακτηρίζατε την εικόνα φωτεινή ή σκοτεινή; Πώς θα χαρακτηρίζατε την τέχνη αυτή; Ποια συναισθήματα σας προκαλεί η εικόνα; Από τις απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά θα προκύψει ο χαρακτηρισμός της ζωγραφικής της Κρητικής Σχολής ως λιτή, απλή, με ασκητικό χαρακτήρα, έντονη σεμνοπρέπεια, κατάνυξη και ευλάβεια.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3644
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Palaiokapas Konstantinos, Παλαιοκάπας Κωνσταντίνος
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΚΑΣΚΑΝΤΑΜΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ