Η Κοιμηση του Αγιου Νικολαου
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Αγιογραφία του Μιχαήλ που αναπαριστά την Κοίμηση του Αγίου Νικολάου. Ο Άγιος Νικόλαος (270 -343 μ.Χ.) γεννήθηκε στα Πάταρα της Λυκίας από γονείς εύπορους και ευσεβείς. Μετά τις σπουδές του, μοίρασε την περιουσία του στους φτωχούς και έγινε ιερέας. Αγωνίστηκε για τη διάδοση του χριστιανισμού και κατά της ειδωλολατρείας. Η άνοδός του στον αρχιεπισκοπικό θρόνο των Μύρων της Λυκίας προκάλεσε την οργή των ειδωλολατρών, οι οποίοι των συνέλαβαν και τον υπέβαλαν σε βασανιστήρια. Μετά την επικράτηση του Μεγάλου Κωνσταντίνου, αποφυλακίστηκε και συνέχισε το ποιμαντικό και κοινωφελές του έργο. Συμμετείχε στην Α' Οικουμενική Σύνοδο της Νίκαιας (325 μ.Χ.), η οποία καθόριζε το χριστιανικό δόγμα και κατέκρινε την αίρεση του Αρειανισμού. Κοιμήθηκε εν ειρήνη στις 6 Δεκεμβρίου 343 μ.Χ. Μετά την κοίμησή του το λείψανό του ανέβλυζε μύρο. Η αγιογραφία προέρχεται από τον ναό του Αγίου Νικολάου στη Βίτσα Ιωαννίνων και χρονολογείται το 1618-1619. Ο ναός, σταυρεπίστεγος με μεταγενέστερο νάρθηκα, κτίστηκε το 1612. Ο Μιχαήλ ή Μιχέλης Δαμασκηνός που φιλοτέχνησε την αγιογραφία γεννήθηκε γύρω στα 1530-35 στον Βενετοκρατούμενο Χάνδακα (Ηράκλειο) της Κρήτης. Διδάχτηκε την τέχνη της ζωγραφικής στην Σχολή της Αγίας Αικατερίνης των Σιναϊτών. Τα έργα του Μιχαήλ συνδυάζουν στοιχεία της βυζαντινής αγιογραφίας και της αναγεννησιακής ζωγραφικής.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Οι μαθητές μπορούν να περιγράψουν την εικόνα και να συζητήσουν τη σημασία της Κοίμησης. Προτείνεται να αναζητήσουν και να παρουσιάσουν ατομικά ή ομαδικά και άλλα έργα του αγιογράφου Μιχαήλ Δαμασκηνού προβάλλοντας την τεχνοτροπία του. Επιπρόσθετα οι μαθητές των μεγαλύτερων ηλικιακών ομάδων μπορούν να δημιουργήσουν μία ανθολογία της Κρητικής Σχολής Αγιογραφίας στις τρεις επιμέρους φάσεις της ( Α΄φάση της Κρητικής Σχολής: τέλη 15ου αι.- αρχές 16ου, Β΄ φάση της Κρητικής Σχολής:16ος αι. Θεοφάνης, Γ΄φάση της Κρητικής Σχολής: τέλη 16ου αι. -17ος αι. Μιχαήλ.Δαμασκηνός), τους εκπροσώπους τους και σημαντικά έργα τους, διακρίνοντας τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους. Με αφορμή την εικόνα της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου, που έχει επίσης αγιογραφήσει ο Μιχαήλ Δαμασκηνός (1591, Μουσείο Αγίας Αικατερίνης Σιναϊτών, Ηράκλειο Κρήτης), οι μαθητές είναι δυνατό να συζητήσουν για τις αποφάσεις της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου στην οποία συμμετείχε ως επίσκοπος ο Άγιος Νικόλαος. Μπορούν ακόμη να αναζητήσουν στοιχεία για τις επτά Οικουμενικές Συνόδους που πραγματοποιήθηκαν και τις κυριότερες αποφάσεις που εξέδωσαν. Προτείνεται ακόμη, οι μαθητές ατομικά ή ομαδικά να αναζητήσουν πληροφορίες για τις αιρέσεις που παρουσιάστηκαν στο Βυζάντιο (αρειανισμός, απολιναρισμός, νεστοριανισμός, μονοφυσιτισμός) και τη θρησκευτική πολιτική των βυζαντινών αυτοκρατόρων.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3675
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Εκκλησιαστική Τέχνη Ecclesiastical ArtΕκκλησιαστική Τέχνη > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Εκκλησιαστική Ιστορία Ecclesiastical HistoryΕκκλησιαστική Ιστορία > Αιρέσεις HeresiesΑιρέσεις
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Εκκλησιαστική Ιστορία Ecclesiastical HistoryΕκκλησιαστική Ιστορία > Οικουμενικές Σύνοδοι Ecumenical CouncilsΟικουμενικές Σύνοδοι
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Michail (8), Μιχαήλ (8)
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΧΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ