Τρουμαν Χαρρυ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ανδριάντας του Χάρρυ Τρούμαν (1884-1972), 33ου Προέδρου των ΗΠΑ (1945-1953). Βρίσκεται στη λεωφόρο Βασ. Κωνσταντίνου (Αθήνα) και είναι έργο του Γουέλτον Φέλιξ. Ο Χ. Τρούμαν γεννήθηκε στο Λαμάρ της Πολιτείας Μισούρι. Ήταν γιος ζωέμπορου μουλαριών γόνου Άγγλων μεταναστών. Ολοκληρώνοντας τις γυμνασιακές του σπουδές το 1901 δεν συνέχισε ανώτερες σπουδές λόγω οικονομικών προβλημάτων. Επίσης, λόγω προβλημάτων όρασης δεν κατάφερε να εισέλθει στη στρατιωτική Ακαδημία του Γουέστ Πόιντ. Eργάσθηκε ως φύλακας σιδηροδρομικών διαβάσεων, τραπεζικός υπάλληλος συνεργάστηκε χωρίς επιτυχία σε ορυχείο μολύβδου, σε πετρελαϊκές έρευνες και σε κατάστημα ανδρικών ενδυμάτων. Στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο διακρίθηκε ως λοχαγός πυροβολικού στο μέτωπο της Γαλλίας. Μετά τη λήξη του πολέμου (1919) γνωρίστηκε με τον Τόμας Πέντεργκαστ (Τomas Pendergast), επιφανή κομματάρχη των Δημοκρατικών της κομητείας του Τζάκσον. Αυτός τον εισήγαγε στον χώρο της πολιτικής με συνέπεια το 1922 ο Τρούμαν να κερδίσει την έδρα του δικαστή. Με τη βοήθεια του κομματικού μηχανισμού του Πέτεργκαστ και την υποστήριξη τoυ Δημοκρατικού Κόμματος εξελέγη γερουσιαστής το 1934 και αντιπρόεδρος των Η.Π.Α το 1944. Η επιλογή του ήταν προσωπική απόφαση του Φραγκλίνου Ρούζβελτ, επειδή ο Τρούμαν ήταν πρόεδρος της επιτροπής αμυντικών εξόδων, η οποία δίωξε μεγάλους βιομηχάνους που χειρίζονταν με ύποπτο τρόπο τις πολεμικές δαπάνες. Έτσι, ο Τρούμαν δημιούργησε γρήγορα την φήμη ενός αδέκαστου προσώπου. Το 1945 αντικατέστησε τον Ρούσβελτ ύστερα από τον αιφνίδιο θάνατό του. Είναι ο Πρόεδρος που τερμάτισε τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο αποφασίζοντας τη ρίψη ατομικής βόμβας στη Χιροσίμα και το Ναγκασάκι, διεξήγαγε τις διαπραγματεύσεις για την μεταπολεμική Ευρώπη, ξεκίνησε την εμπλοκή των ΗΠΑ στη σύρραξη της Κορέας, προχώρησε στην ίδρυση του ΝΑΤΟ και υποστήριξε σθεναρά τη δημιουργία του Ισραηλινού κράτους. Το όνομα του συνδέθηκε με την έναρξη του Ψυχρού Πολέμου και το λεγόμενο «Δόγμα Τρούμαν» (1947), δηλαδή τη διακήρυξη των ΗΠΑ ότι θα υποστηρίξουν «τους ελεύθερους ανθρώπους που αντιστέκονται στην προσπάθεια υποταγής τους σε ένοπλες μειοψηφίες ή εξωτερικές πιέσεις». Η εξαγγελία του ήταν η απάντηση στην αυξανόμενη κομουνιστικοποίηση της Ευρώπης και αφορούσε ειδικά τις προσπάθειες των κομουνιστικών κινημάτων να καταλάβουν την εξουσία στο Ιράν, την Τουρκία και την Ελλάδα. Αυτή η πολιτική συνοδεύτηκε επιπλέον και από μία γενναία οικονομική βοήθεια προς τις χώρες που είχαν καταστραφεί κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο (Σχέδιο Μάρσαλ). Παραδόξως στις ΗΠΑ ο Τρούμαν χαρακτηρίστηκε ως «αριστερός» και κατηγορήθηκε ότι στην κυβέρνησή του διατηρούσε «φιλορωσικά στοιχεία». Οι κατηγορίες αυτές διατυπώθηκαν στο πλαίσιο της περιόδου Μακάρθι και της αντικομμουνιστικής υστερίας, η οποία είχε αρχίσει να μεγαλώνει από την εποχή της κλοπής των σχεδίων της ατομικής βόμβας από τους Ρώσους και του πολέμου στην Κορέα. Αυτό έφερε στην εξουσία τους Ρεπουμπλικανούς υπό τον Αϊζενχάουερ. Απεβίωσε στο Κάνσας.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να βρει ποικίλες διδακτικές εφαρμογές. Ο πολιτικός βίος του προέδρου των ΗΠΑ Χ. Τρούμαν, η εμπλοκή του σε κορυφαίες στιγμές της παγκόσμιας ιστορίας, αλλά και οι συνέπειες της εξωτερικής πολιτικής του για την Ελλάδα αποτελούν πεδία πολυδιάστατα και εξόχως ενδιαφέροντα. Μπορούν να αξιοποιηθούν στο μάθημα της Ιστορίας με κατάλληλες πρωτοβουλίες, φαντασία, στοχευμένες διδακτικές προτάσεις και διαθεματικές προσεγγίσεις. Προτείνονται μαθητοκεντρικές και ομαδοσυσυνεργατικές διδακτικές επιλογές με έμφαση στην ανακαλυπτική-διερευνητική και κριτική προσέγγιση. Το ιστορικό υλικό (πρωτογενές ή δευτερογενές) είναι άφθονο και εύκολα προσβάσιμο (από εγκεκριμένη βιβλιογραφία ή/και δικτυογραφία). Η διδασκαλία του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, οι ρίψεις των ατομικών βομβών στη Χιροσίμα και το Ναγκασάκι, η ίδρυση του ΝΑΤΟ και η έναρξη του Ψυχρού Πολέμου δίνουν δυνατότητες για αποστασιοποιημένες κριτικές προσεγγίσεις ή/και ιστορικές ερμηνείες στη βάση των τεκμηρίων και της ανασύνθεσης της εποχής στην οποία αναφέρονται. Ανάλογα μπορεί να γίνει η διερεύνηση και κριτική αποτίμηση των επιλογών του Χ. Τρούμαν, ως εκφραστή της αμερικανικής εξωτερικής πολιτικής, αναφορικά με την Ευρώπη και την Ελλάδα ειδικότερα. Η συγκυρία του ελληνικού εμφυλίου πολέμου (1946-1949), το «σχέδιο Μάρσαλ» και οι σκοπιμότητά του, η εμπλοκή του αμερικανικού παράγοντα στα Βαλκάνια μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, η επιλογή από την ελληνική κυβέρνηση της αποστολής εκστρατευτικού σώματος στην Κορέα (1950-1955) σε συνδυασμό με τις τεταμένες ελληνοτουρκικές σχέσεις αποτελούν πεδία προς διερεύνηση, καλλιέργεια ιστορικής συνείδησης, συνεργασία και καλλιτεχνική δημιουργία. Τέλος, το ίδιο το αντικείμενο (ο ανδριάντας του Γουέλτον Φέλιξ) ως καλλιτεχνική έκφραση αλλά και ως πολιτική επιλογή από μέρους του ελληνικού κράτους μπορεί να αποτελέσει αφορμή για χρήσιμες και ψύχραιμες ιστορικές ερμηνείες. Σε κάθε περίπτωση οι παραπάνω διδακτικές προτάσεις συμπλέουν με τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (ΑΠΣ) της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Γυμνάσιο, Λύκειο) για το μάθημα της Ιστορίας. Παράλληλα, η διαθεματικότητα μπορεί να λειτουργήσει στα πεδία της Τοπικής Ιστορίας, της Προφορικής Ιστορίας, της Λογοτεχνίας, της Κοινωνιολογίας, της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, της Μουσειακής Αγωγής, των Καλλιτεχνικών και των ΤΠΕ.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3676
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Ηγετικές προσωπικότητες Leading personalitiesΗγετικές προσωπικότητες
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Διακρατικές σχέσεις και διπλωματία Interstate relations and diplomacyΔιακρατικές σχέσεις και διπλωματία
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα Political and ideological IssuesΠολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ Information & Communication Technologies (ICT)Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ > Πληροφορία InformationΠληροφορία > Δεδομένα και πληροφορίες Data and informationΔεδομένα και πληροφορίες
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα TopicsΘέματα > Ιστορία HistoryΙστορία
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Σχέδιο και χρώμα Design and ColorΣχέδιο και χρώμα
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
ψυχοκινητικός > να μιμούνται και να προσπαθούν
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Γουέλτον Φέλιξ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ