Θεα απο το ναο του Ποσειδωνα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Τη βραχώδη χερσόνησο που βρίσκεται στο νοτιοδυτικό άκρο της Αττικής επέλεξαν οι Αθηναίοι για να τιμήσουν τους δύο θεούς προστάτες της πόλης τους, την Αθηνά και τον Ποσειδώνα. Και αν η περιοχή της Ακρόπολης -όπου και εκεί υπάρχουν μνημεία προς τιμή των ίδιων θεών- ονομάζεται «ιερός βράχος» ο Όμηρος αποκαλεί «ιερό ακρωτήριο των Αθηναίων» την περιοχή γύρω από το Σούνιο, την κορυφή που φιλοξένησε το ναό του Ποσειδώνα και το ιερό προς τιμή της Αθηνάς, κτισμένο σε έναν χαμηλότερο λόφο στα βορειοδυτικά. Η θέα από το Ναό του Ποσειδώνα αποτυπώνεται στο συγκεκριμένο ψηφιακό αντικείμενο, που ανήκει στο περιηγητικό έργο του Γάλλου αρχιτέκτονα J.D.Le Roy, το οποίο εκδόθηκε στα 1770.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ο ναός του Ποσειδώνα αποτέλεσε αντικείμενο καταγραφής και αναπαράστασης από αρκετούς περιηγητές (όπως J. Barthélemy, W.Williams, H.Belle, A. Lerchenfeld και ο C.Frommel) που φρόντισαν να «συστήσουν» την Ελλάδα στους λαούς της Ευρώπης μέσα από τον τρόπο που αυτοί βίωσαν το ταξίδι τους στη χώρα. Μέσα από τη δική τους οπτική μετέφεραν μια εικόνα για αυτήν αλλά και για τη θέση που οι ίδιοι (συνειδητά ή ασυνείδητα) την τοποθετούσαν στον τότε πολιτισμένο κόσμο. Όπως σημειώνεται από την Ι.Βιγγοπούλου στην ιστοσελίδα «Travelogues» του Ιδρύματος Αικ.Λασκαρίδη, η μελέτη του έργου τους αποκαλύπτει επίσης τα ευρωπαϊκά ρεύματα και καλλιτεχνικές τάσεις ανάλογα με την ιστορική συγκυρία που κυριαρχούσε σε κάθε επίσκεψή τους. Με αφορμή το συγκεκριμένο ψηφιακό αντικείμενο του J.D.Le Roy και την περιγραφή του, η αναζήτηση παρόμοιων εικόνων (που προσφέρονται στην προαναφερόμενη ιστοσελίδα) η παρατήρηση και η σύγκριση του ίδιου χώρου στα έργα περιηγητών, μπορεί να παρακινήσει τους μαθητές/τριες σε μια συζήτηση σχετικά με τη συμβολή τους στην ανανέωση του ενδιαφέροντος για τον ελληνικό πολιτισμό. Από την άλλη πλευρά η σύγκριση των πηγών που προσεγγίζουν τον ίδιο χώρο με διαφορετική οπτική, όπως είναι το παράδειγμα του J. Barthélemy που τοποθετεί -επιχειρώντας μια μυθιστορηματική αναπαράσταση- στην άκρη του βράχου και έξω από το ναό του Ποσειδώνα τον Πλάτωνα με τους μαθητές του, μπορεί να καλλιεργήσει την κριτική σκέψη των μαθητών/τριών μέσα από την ενθάρρυνσή τους για αναζήτηση των λόγων αυτής της προσθήκης, γνωρίζοντας παράλληλα την αναγκαιότητα αντιπαραβολής και ελέγχου της αξιοπιστίας των πηγών.
Το συγκεκριμένο ψηφιακό αντικείμενο μπορεί επίσης να αποτελέσει έναυσμα για την γνωριμία των μαθητών/τριών με το θέμα της λατρείας των θεών από τους αρχαίους Έλληνες και τον εντοπισμό ομοιοτήτων και διαφορών μέσα από τη σύγκριση της με τη χριστιανική θρησκεία, όσον αφορά κυρίως την επιλογή των τόπων λατρείας, τα λατρευτικά έθιμα, τις τελετουργίες αλλά και τη θρησκευτική τέχνη.
Από την άλλη πλευρά η πρόσφατη συμπερίληψη μιας φωτογραφίας που εικονίζει την ίδια περιοχή στη συλλογή των αστεροφωτογραφιών της ΝΑΣΑ, δίνει μια νέα διάσταση τόσο στην τέχνη της φωτογραφίας όσο και στην τοποθέτηση του ακρωτηρίου στο παγκόσμιο αλλά και αστρικό χώρο.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3683
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΕΚΔΟΣΗ
1770 μ.χ. (final)
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Θρησκεία ReligionΘρησκεία
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Εκκλησιαστική Τέχνη Ecclesiastical ArtΕκκλησιαστική Τέχνη > Ναοδομία Church architectureΝαοδομία
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Μη Χριστιανικά Θρησκεύματα Non-Christian ReligionsΜη Χριστιανικά Θρησκεύματα > Αρχαία Ελληνική Θρησκεία Ancient Greek ReligionΑρχαία Ελληνική Θρησκεία
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Οπτικοακουστικές Τέχνες Audiovisual ArtsΟπτικοακουστικές Τέχνες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΕΛΠΙΣ ΤΟΚΜΑΚΙΔΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ