Μνημειο του Φιλοπαππου
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το ψηφιακό αντικείμενο αφορά μια από τις παραστάσεις που κοσμούν το ταφικό μνημείο - μαυσωλείο, το οποίο εντοπίστηκε στο χώρο Ν.Δ. της Ακρόπολης, στο λόφο των Μουσών. Πρόκειται για ένα μεγαλοπρεπές ταφικό οικοδόμημα μέσα στο οποίο φιλοξενήθηκε ο τάφος του Γάιου Ιούλιου Αντίοχου, αυτοπροσδιοριζόμενου ως Φιλoπάππου, που τιμήθηκε από τους Αθηναίους με δημόσια και θρησκευτικά αξιώματα (Ύπατος και πολίτης της Αθήνας) καθώς θεωρήθηκε ευεργέτης της πόλης. Χρονολογείται στα 114-116 μ.Χ. και διαθέτει πλούσιο αρχιτεκτονικό διάκοσμο, μέρος του οποίου αποτύπωσαν οι Άγγλοι περιηγητές J. Stuart και Ν. Revett στα 1794. Στο ανάγλυφο αναπαριστάται η μορφή του Φιλοπάππου, τοποθετημένη σε τέθριππο άρμα με ακολουθία ραβδούχων.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το συγκεκριμένο ψηφιακό αντικείμενο αναπαριστά μια από τις σημαντικότερες στιγμές στη ζωή του επιφανούς νεκρού και αφορά την ανακήρυξή του ως Ρωμαίου Ύπατου στις αρχές του 2ου αιώνα μ.Χ. Η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί ως εποπτικό υλικό για την πρόκληση συζήτησης μεταξύ των μαθητών/τριών και αντίστοιχης αναζήτησης επιπλέον ιστορικών πηγών σχετικά με τα ταφικά έθιμα, τις πρακτικές απόδοσης τιμών στους νεκρούς και της κατασκευής μαυσωλείων στα πλαίσια του μαθήματος της Ιστορίας αλλά και των Θρησκευτικών.
Επιπλέον προβληματισμό και μεγαλύτερη εμβάθυνση στο θέμα μπορεί να προκαλέσει η επιλογή της θέσης και τοποθέτησης του μνημείου σε ένα ιερό -για τους αρχαίους Έλληνες- λόφο, επιλογή που δε συνάδει με τα ελληνικά δεδομένα αλλά αποκαλύπτει την αποδοχή ξένης ταφικής παράδοσης. Ο τοποθετημένος σε ύψωμα τάφος ήταν ορατός από όλη την πόλη ενώ παράλληλα δίνονταν η αίσθηση ότι ο επιφανής νεκρός απολάμβανε τη θέα των σημαντικότερων σημείων της πόλης, στοιχείο που αποκαλύπτει τις επιδράσεις που δέχθηκε και ο ελληνικός πολιτισμός αποτελώντας μέρος της πολυπολιτισμικής Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3684
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΕΚΔΟΣΗ
1794 μ.Χ. (final)
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Θρησκεία ReligionΘρησκεία
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Λατρεία WorshipΛατρεία > Λειτουργικοί προβληματισμοί Liturgical IssuesΛειτουργικοί προβληματισμοί
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Διακρατικές σχέσεις και Διαπολιτισμικές ανταλλαγές Interstate Relations and Intercultural ExchangesΔιακρατικές σχέσεις και Διαπολιτισμικές ανταλλαγές
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΕΛΠΙΣ ΤΟΚΜΑΚΙΔΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ