Σουλι
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το έργο είναι υδατογραφία με τίτλο Σούλι (1851). Δημιουργός του έργου είναι ο Άγγλος Edward Lear (1812-1888), ο οποίος φιλοτέχνησε πολλές τοπιογραφίες, κυρίως υδατογραφίες, καθώς και τοπογραφικά σχέδια υψηλής ακρίβειας, καταγράφοντας τις περιπλανήσεις του, καθώς ο ίδιος υπήρξε δεινός ταξιδευτής. Ήταν το νεότερο από τα 21 παιδιά της οικογένειάς του. Μετά την πτώχευση του πατέρα του που ήταν χρηματιστής, την ανατροφή και την εκπαίδευσή του ανέλαβαν δυο μεγαλύτερες αδερφές του, η Αν και η Σάρα. Ξεκίνησε να σχεδιάζει από 15 ετών για βιοποριστικούς λόγους. Ανήκει στους σημαντικότερους συγγραφείς παραδοξολογημάτων της Βικτωριανής εποχής, ενώ ο ίδιος υπήρξε δάσκαλος της Βασίλισσας Βικτωρίας για σύντομο χρονικό διάστημα. Επίσης, ήταν μουσικός και σατιρικός ποιητής. Η συναισθηματική του ζωή διακρινόταν από μια αίσθηση μελαγχολίας ή και κατάθλιψης, ενώ η υγεία του βασανιζόταν από κακή όραση, κρίσεις επιληψίας και αναπνευστικά προβλήματα.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ο/η εκπαιδευτικός ζητά από τους/τις μαθητές/ριες να μιλήσουν για το Σούλι. Το πιθανότερο είναι ότι θα αναφέρουν ιστορικά στοιχεία της περιόδου της υποταγής του Σουλίου στον Αλή Πασά και της θυσίας των γυναικών του Σουλίου, προκειμένου να μην πέσουν στα χέρια των Τούρκων (1803). Ο/η εκπαιδευτικός προβάλει στον προβολέα το συγκεκριμένο έργο. Τους εξηγεί ότι πρόκειται για το φυσικό περιβάλλον του Σουλίου, σχεδιασμένο από τον Άγγλο Edward Lear σε ένα από τα ταξίδια του. Ο/η εκπαιδευτικός τους μιλά σύντομα για το βιογραφικό του ζωγράφου, συγγραφέα, ποιητή και ταξιδευτή. Γίνεται συζήτηση στην ολομέλεια για την προσφορά ανθρώπων της εποχής εκείνης, τόσο στους ανθρώπους της εποχής που έζησαν, όσο και στους σύγχρονους. Εστιάζει η συζήτηση στο γεγονός ότι εκείνη την εποχή δεν είχε ανακαλυφθεί η φωτογραφική μηχανή και η τεχνολογία που διευκολύνει την αποτύπωση της εικόνας και τη διάδοσή της. Η σημασία της ζωγραφικής με τα έργα των περιηγητών, η οποία μπορούσε με τα μέσα εκτύπωσης της εποχής να έχει πολλούς θεατές, με δεδομένο μάλιστα ότι τα ταξίδια της εποχής δεν ήταν εύκολη υπόθεση, αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα. Ταυτόχρονα, οι σύγχρονοι θεατές των έργων, έχουν την ευκαιρία να ταξιδέψουν σε άλλη εποχή. Ο/η εκπαιδευτικός τους παρουσιάζει σε power point ζωγραφικούς πίνακες παλιότερης εποχής που αναπαριστούν την ευρύτερη περιοχή του Σουλίου και των κατοίκων του. Έτσι θα έχουν την ευκαιρία να παρατηρήσουν την ενδυμασία που είχαν οι Σουλιώτες και οι Σουλιώτισσες, καθώς και το περιβάλλον. Στη συνέχεια ο/η εκπαιδευτικός ρωτά τι γνωρίζουν οι μαθητές/ριες για το σύγχρονο Σούλι, αναμένοντας την πιθανότητα οι γνώσεις τους να περιορίζονται στο παρελθόν. Κατόπιν τους παρουσιάζει αντίστοιχους σύγχρονους πίνακες. Όλους αυτούς τους πίνακες, ο/η εκπαιδευτικός τους έχει ανασύρει από το διαδίκτυο. Στο μάθημα της Γεωγραφίας, οι εκπαιδευόμενοι/ες αναζητούν το Σούλι στο χάρτη της τάξης. Επίσης σε ομάδες αναλαμβάνουν να βρουν πληροφορίες για το κλίμα και τις ασχολίες των κατοίκων της περιοχής. Στη συνέχεια σε ομάδες, αξιοποιούν αυτές τις πληροφορίες και δημιουργούν στο HotPotatoes το δικό τους σταυρόλεξο. Αμέσως μετά ανταλλάζουν οι ομάδες τα σταυρόλεξά τους και λύνουν η μία της άλλης. Ο/η εκπαιδευτικός τους εξηγεί ότι το συγκεκριμένο έργο είναι υδατογραφία, γεγονός που σημαίνει ότι η τεχνική αυτή που αξιοποιείται μέχρι σήμερα, ήταν γνωστή και εφαρμόστηκε από τους ζωγράφους του 18ου αιώνα, στους οποίους ήταν ιδιαίτερα αγαπητή. Μάλιστα, επειδή είναι εύκολη τεχνική, είναι ευρέως διαδεδομένη και σήμερα. Με αυτήν την ευκαιρία ο/η εκπαιδευτικός βοηθά τους/τις εκπαιδευόμενους.ες να κατανοήσουν πώς λειτουργεί η συγκεκριμένη τεχνική. Τους εξηγεί ότι εφαρμόζεται πάνω σε ανθεκτικό χαρτί, με νερομπογιές που διαλύονται σε νερό και αναμειγνύονται με μικρή ποσότητα στερεωτικού υλικού. Τα χρώματα της υδατογραφίας που διεθνώς είναι γνωστή ως ακουαρέλα, πρέπει να δημιουργούν μια διαφανή επίστρωση, ώστε να φαίνεται το χαρτί. Ο ζωγράφος αρχινά από τις ανοιχτές αποχρώσεις και σταδιακά περνά ξανά με πιο σκούρο χρώμα τα σημεία που θέλει να διαφοροποιήσει. Το αποτέλεσμα είναι χαρακτηριστικό. Στο μάθημα των Εικαστικών οι εκπαιδευόμενοι/ες επιχειρούν να φιλοτεχνήσουν τις δικές τους υδατογραφίες με την καθοδήγηση του/της εκπαιδευτικού ή ενός ζωγράφου που μπορεί να έρθει στην τάξη τους ή ακόμα και να τον επισκεφτούν στο εργαστήριό του, αν υπάρχει η δυνατότητα. Το θέμα επιλογής σχετίζεται με τις τοπιογραφίες, δηλαδή μπορούν να επιλέξουν να ζωγραφίσουν τη γειτονιά τους ή από φωτογραφία τόπου. Τα έργα των εκπαιδευομένων μπορούν να κοσμήσουν κοινόχρηστους χώρους, αποτελώντας έτσι μια μικρή έκθεση για την κοινότητα του σχολείου.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3698
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ Information & Communication Technologies (ICT)Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ > Πολυμέσα MultimediaΠολυμέσα > Εικόνα ImageΕικόνα
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Φυσικό περιβάλλον Natural environmentΦυσικό περιβάλλον > Άνθρωπος Κοινωνία και Χώρος - Αλληλεπιδράσεις Αλληλεξαρτήσεις Man Society and Space - Ιnteractions ΙnterdependenciesΆνθρωπος Κοινωνία και Χώρος - Αλληλεπιδράσεις Αλληλεξαρτήσεις
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
εποικοδομητισμός
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
εποικοδομητισμός > κοινότητες πρακτικής
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός
ψυχοκινητικός > να μιμούνται και να προσπαθούν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΑ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ